Traktorer och processorer

Deutz-Fahr i skogen?

64 inlägg 37483 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Deutz-Fahr i skogen?

valtra mega  
#438645 Har ingen spärr på framaxeln på 8050 jag kör i skogen med kan sakna den ibland om den går på tre hjul med ett framhjul i luften .
Idag fick jag ta ny fart för att slippa upp i ett brant parti i skogen lämnade och slira har kedjor på framhjulen och båda framhjulen grävde ner sig till berg så där inverkade det inget att den saknar spärr

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Deutz-Fahr i skogen?

Seb macahan  
#438655 Vilken utrustning som min NHt6020 har vet jag faktiskt inte, men diffar jag med 4wd inkopplad så går alla 4 hjulen oavsett fäste och moment (det kostade en drivaxel för två veckor sedan... :oops: )

Användarvisningsbild

Re: Deutz-Fahr i skogen?

stegmaster  
#438659
JohannesG skrev:
stegmaster skrev:Oj va detta var viktig. :surp:

Viktigt och viktigt, beror på ju på omständigheterna om man behöver det eller ej,:


Jovisst er det så, men det vil ju alltid skilja på va som er standard utrustning och va som finns som tillval på olika traktormärken/modellar, och marknader.
Dock tror jag inte spärr i framaxel er vanligt standardutrustning hos dom fleste traktor modeller, men har man behov för detta så köper man en med detta, svårare er det inte. 8)
Men klart har Deutz detta som standard så er ju det bra, skulle vel nästan vara konstig om inte Deutz eller nån annan traktor har nåt som inte valmet/valtra har som standard.
T.eks så er släpvagnsbroms standard på valmet 6000 serien här i Norge (men inte i Sverige), så gisser det beror på att det oftast lutar lite mer här enn hos er.

BTW: Min Zetor 7745 från 1990 hadde ju drivhjulsberoande Pto, en masse pto hastigheter, 2 hastigher på hydraulikpumpen, tryckluftkompressor som standard, så den var ju mycket bättre enn vilken Deutz eller Valmet som helst. :wink:

Så här står det i instruksjonsboken til valmet /valtra 6000 serien.
Sen diffen framme verkar gå på samma brytare som diffen bak, har jag ingen aning om va som finns på min 6400.
Har inte haft diffen bak inkopplat ennu.
Vanlig 4wd brukar hålla för mig.

1487287512_uten_navn.jpg

Avatar Fallback

Re: Deutz-Fahr i skogen?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#438676 Undra lite hur mycket dragkraft fram respektive bakaxel ger på en konventionell traktor kontra MB trac/JCB fasttrac.
Ett stort bakhjul borde ge mer medan lika stora ger kanske större behov att kunna spärra fram med?
Jämförelsen blir lite sned men knäckte framaxeln på jeepen, V8 fram och endast bakhjulsdrift med spärr gjorde att jag knappt kunde ta mej ur skogen detta har jag aldrig upplevt med 2wd traktor

Användarvisningsbild

Re: Deutz-Fahr i skogen?

stegmaster  
#438683 Det var en trevlig film du laddad upp, JohannesG. :-BD
Kul och se halvratten i action, såg ut att funka bra.
Och riktig bra benplass var det när du snurrade rundt sitsen.

Användarvisningsbild

Re: Deutz-Fahr i skogen?

stegmaster  
#438684
valtra mega skrev:Har ingen spärr på framaxeln på 8050

Då skulle du köpt större för det er ind. axel som standard på 8400 och 8550, och denna har HI-lock. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Deutz-Fahr i skogen?

JohannesG  
#438689
gnisten83 skrev:Undra lite hur mycket dragkraft fram respektive bakaxel ger på en konventionell traktor kontra MB trac/JCB fasttrac.
Ett stort bakhjul borde ge mer medan lika stora ger kanske större behov att kunna spärra fram med?

Så tror jag absolut det kan vara, en normal traktor med större bakhjul och mer vikt på dessa är nog mindre beroende av att kunna spärra framaxeln.

MB trac har 60% av vikten på framaxeln, så det blir nog motsatsen mot en vanlig traktor när traktorn är obelastad. Med redskap eller kärra tillkopplat bak skall viktfördelningen i teorin bli 50/50%, beror givetvis på vikten på det man kopplat till. Har för mig att JCB har en viktfördelning obelastad på 50/50%, detta tror jag är bättre fördelning än MB trac. Då kan man sätta redskap antingen fram eller bak eller båda utan att endera alternativet gör traktorn väldigt bak eller framtung. Men med frontvikter på en normal traktor så kan man ju få den viktfördelning man vill ha och då kanske spärr på framaxeln blir viktigare igen. Men nu blir det (som vanligt) lite mycket off topic.

Stegmaster: Jasså du han se den innan jag hunnit lägga in den i min projekttråd. :smile: Ja gott om plats är det absolut (och riktiga spärrar :wink: ), sen finns det vissa andra saker traktorn lämnar att önska, men det kan vi ta i andra tråden om du vill.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Deutz-Fahr i skogen?

JohannesG  
#438695 Och om vi skall sammanfatta diskussionen om diffspärr på framaxeln kan vi säga att en del traktorer har detta som standard andra som extrautrustning, men helt öppen diff är det ingen eller mycket få som har?

   TS
Avatar Fallback

Re: Deutz-Fahr i skogen?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#438700 Skulle TRO att de flesta har minst diffbroms i axeln, de flesta tillverkarna har jag uppfattat köper in axeln från Siege, Carraro, Dana etc och specar vad dom vill ha

Användarvisningsbild

Re: Deutz-Fahr i skogen?

Torbjörn Johnsen  
#438708 Jag planerar att besöka en Deutz-användare för film och reportage den närmaste tiden. Det är en skogskonverterad Deutz 5090G med Jakefäste och Mowiran. Är det något speciellt som vill att jag ska titta på?

Avatar Fallback

Re: Deutz-Fahr i skogen?

Førland  
#438709 @stegmaster,hvis du har en hyd slange 1/4" inn på
Framakselen har du hi lock,ses frå høyre side over styresylinder på toppen av akselen.min nabo har hi lock på sin 6400.det skulle gjerne jeg også hatt.fiaten jeg hadde før med non spinn aksel var mye bedre,den spant på alle 4 hjula med sperr ikoplet.men så var den tung å styre også....sperra framme løste ut ved full sving mener jeg å huske.

Avatar Fallback

Re: Deutz-Fahr i skogen?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#438734
Torbjörn Johnsen skrev:Jag planerar att besöka en Deutz-användare för film och reportage den närmaste tiden. Det är en skogskonverterad Deutz 5090G med Jakefäste och Mowiran. Är det något speciellt som vill att jag ska titta på?

Som lång är jag alltid intresserad av hur gott plats de är och sikten snett uppåt

Användarvisningsbild

Re: Deutz-Fahr i skogen?

stegmaster  
#438749
Førland skrev:stegmaster,hvis du har en hyd slange 1/4" inn på
Framakselen har du hi lock,ses frå høyre side over styresylinder på toppen av akselen.min nabo har hi lock på sin 6400.det skulle gjerne jeg også hatt.fiaten jeg hadde før med non spinn aksel var mye bedre,den spant på alle 4 hjula med sperr ikoplet.men så var den tung å styre også....sperra framme løste ut ved full sving mener jeg å huske.


Takk for det Førland. :-BD
Her lærer en seg stadig noe nytt. :grin:

Avatar Fallback

Re: Deutz-Fahr i skogen?

80-90  
#438777
Torbjörn Johnsen skrev:Jag planerar att besöka en Deutz-användare för film och reportage den närmaste tiden. Det är en skogskonverterad Deutz 5090G med Jakefäste och Mowiran. Är det något speciellt som vill att jag ska titta på?

Hytten vore helt super om du filmar evt några bilder från olika vinklar !! Tack på förhand

Användarvisningsbild

Re: Deutz-Fahr i skogen?

JohannesG  
#438794
Torbjörn Johnsen skrev:Jag planerar att besöka en Deutz-användare för film och reportage den närmaste tiden. Det är en skogskonverterad Deutz 5090G med Jakefäste och Mowiran. Är det något speciellt som vill att jag ska titta på?

360° film eller åtminstone bild inifrån hytten, helst i 4K :wink:, detta borde för övrigt alla tillverkare ha på alla modeller på sina hemsidor.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).