Avverkning (slutavverkning)

Re: Manuell slutavverkning 3

69 inlägg 41364 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Manuell slutavverkning 3

halvproffs  
#438512 Fick avverkningstillstånd den 16 dec och började hugga direkt. Korta dagar p.g.a årstid. sen blev det jul o nyår så då blev det inte mycket. Sen kom en rejäl förkylning så då blev det ingenting men sen har det flutet på trots några omkullkörningar av vagn och vagn som delade på sig som finns på bilder tidigare.
Här kommer lite siffror på kostnader som jag haft för huggning och körning:
Diesel för både traktor och bil. 1mil t.o.r resväg (totalt 40gånger)och framkörningssträcka ca 700m: 7310:-
Aspen bensin: 1600:-
Kedjeolja. Skogsmus bet sönder en nästan full 10l plastdunk så oljan rann ur. 1000:-
Fotogen till kamin i kojan. 480:-
Övriga utgifter. Kedja, kilar, byxa, jacka, hydraulslang m.m. 4000:-
Summa totalt: 14390:-

Dessa siffror är ej exakta och en del bensin hade jag före huggningen och kläderna är det inget fel på så dom kommer att användas mera. Däremot tillkommer slitagekostnader senare på traktor och vagn förmodligen.
Även inköp av motorsåg (6000:-) finns men måste ju slås ut på flera år.
Ska bli intressant att se kostnaden kontra intäkt som kommer att redovisas så fort alla papper inkommit.

Huggningstid är 24 dagar a 5timmar = 120timmar.
Körtid är 16 dagar a 6 timmar = 96 timmar.
Högg med andra ord 3/4 lass i timmen i snitt tack vare att det var så grovt. Andel massaved är ca 15%. Ganska många toppar slogs sönder mot stubbar och andra stockar. Även det att tallarna var långa och frysta påverkade hållbarheten.
Har säkert glömt något men det får kompletteras senare.






.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Manuell slutavverkning 3

Rolfnilsson400  
#438524 Intressant läsning
Kör du en vanlig fotogenkamin?
De flesta fungerar utmärkt på Diesel istället. Det blir betydligt billigare :roll:
i vissa kaminer luktar det i 15 sekunder innan det brinner ordentligt.

Avatar Fallback

Re: Re: Manuell slutavverkning 3

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#438526 Hos far min og beit musene hol på ein oljedunk, trur du kan bruka rapsolja istadenfor sagkjedeolja, er billigare, og etter sigande bra nok.

Användarvisningsbild

Re: Manuell slutavverkning 3

halvproffs  
#438531
Rolfnilsson400 skrev:Intressant läsning
Kör du en vanlig fotogenkamin?
De flesta fungerar utmärkt på Diesel istället. Det blir betydligt billigare :roll:
i vissa kaminer luktar det i 15 sekunder innan det brinner ordentligt.


Det är en liten Husqvarna som jag ropade in på auktion för 40 år sedan som jag tycker är lämplig. Tänder ute och får brinna i några minuter sen luktar det inget.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Re: Manuell slutavverkning 3

halvproffs  
#438533
can skrev:Hos far min og beit musene hol på ein oljedunk, trur du kan bruka rapsolja istadenfor sagkjedeolja, er billigare, og etter sigande bra nok.


Det var just Willys rapsolja det musen gillade :grin: Har kört med biokedjeolja också.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Manuell slutavverkning 3

Vardon  
#438537 Inressanta siffror. Blir lite lättad att se även för bättre huggare än mig ligger mycket tid på körning.

Har du bild kojan? Själv har jag vedmila. En eldning på morgonen när man kommer och sen en eldgörning när man tar lunch och när lunchen är klar är det nästan bastu.

Avatar Fallback

Re: Manuell slutavverkning 3

axwell  
#438540
halvproffs skrev:Det var just Willys rapsolja det musen gillade :grin: Har kört med biokedjeolja också.


Vad mer än dunken blev skadat pga musens tilltag?
Tänker på problem med sanering.

Användarvisningsbild

Re: Manuell slutavverkning 3

halvproffs  
#438551
axwell skrev:
halvproffs skrev:Det var just Willys rapsolja det musen gillade :grin: Har kört med biokedjeolja också.


Vad mer än dunken blev skadat pga musens tilltag?
Tänker på problem med sanering.


Med tanke på musens erbarmliga skick och min omtänksamhet så tvättade jag den med Yes och trot eller ej men den blev ännu drygare :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: Manuell slutavverkning 3

axwell  
#438578
halvproffs skrev:Med tanke på musens erbarmliga skick och min omtänksamhet så tvättade jag den med Yes och trot eller ej men den blev ännu drygare :mrgreen:

Oh Yes, ett uttömmande svar bara för att musen smorde kråset.

Användarvisningsbild

Re: Re: Manuell slutavverkning 3

halvproffs  
#442604 Har ej fått slutrapport på timret då allt ej är hämtat. Nu blir det nästan 3 veckor utomlands i värmen för att tina knäna och när jag kommit hem hoppas jag att jag kan göra en summering av vinterns strävanden. Ha de bra på er!

   TS
Avatar Fallback

Re: Re: Manuell slutavverkning 3

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#442605 god tur, lika tidleg oppe som eg var i dag :)

Användarvisningsbild

Re: Re: Manuell slutavverkning 3

halvproffs  
#442606 Tack för det can. Nästan alltid tidigt uppe. Livet är för kort för att sovas bort :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Manuell slutavverkning 3

sundelius  
#442616 Trevlig resa

Användarvisningsbild

Re: Manuell slutavverkning 3

halvproffs  
#442620
Vardon skrev:Inressanta siffror. Blir lite lättad att se även för bättre huggare än mig ligger mycket tid på körning.

Har du bild kojan? Själv har jag vedmila. En eldning på morgonen när man kommer och sen en eldgörning när man tar lunch och när lunchen är klar är det nästan bastu.


Ursäkta sent svar, har ej inlägget sett från dig, Vardon. Vet inte om jag är bättre huggare än dig. Tar det ganska lugnt nu när man kan välja dag när jag ska hugga vilket är ett previlegium.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Manuell slutavverkning 3

Vardon  
#442622 Trevligt litet ekipage. Hoppas du får en njutbar resa utan missöden!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).