Traktorer och processorer

Deutz-Fahr i skogen?

64 inlägg 37584 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Deutz-Fahr i skogen?

stegmaster  
#438247 Kul att du er nöjd med din Deutz. :-BD
Hadde vore trevligt med lite bilder på ekvipasjen, både traktor och vagn. :smile:

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Deutz-Fahr i skogen?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#438297 Då måste jag ställa en motfråga, har du kört en traktor med möjlighet att köra bakvändt?
För egen del sitter jag baklänges nästan hela tiden om inte terrängen är för brutal.
Hade nog inte trott att de var så användbart innan jag köpte en.

Avatar Fallback

Re: Deutz-Fahr i skogen?

80-90  
#438338
gnisten83 skrev:Då måste jag ställa en motfråga, har du kört en traktor med möjlighet att köra bakvändt?
För egen del sitter jag baklänges nästan hela tiden om inte terrängen är för brutal.
Hade nog inte trott att de var så användbart innan jag köpte en.

Kan bara hålla med !!! Kommer inte köpa en traktor som inte går å köra omvänt nånsin mera !!

Användarvisningsbild

Re: Deutz-Fahr i skogen?

JohannesG  
#438375
Janne Deutz skrev:Sen till Skillnad från Valmet som många verkar lovorda så har både Lamborghini och Deutz Riktig fyrhjulsdrift när det behövs. där är Valmet / valtra för det mesta tre hjulsdrivna

Stämmer detta verkligen? Är det så illa? :???: Trodde bara det bara var så i fyrhjulsdriftens barndom.

   TS
Avatar Fallback

Re: Deutz-Fahr i skogen?

alias  
#438383
JohannesG skrev:
Janne Deutz skrev:Sen till Skillnad från Valmet som många verkar lovorda så har både Lamborghini och Deutz Riktig fyrhjulsdrift när det behövs. där är Valmet / valtra för det mesta tre hjulsdrivna

Stämmer detta verkligen? Är det så illa? :???: Trodde bara det bara var så i fyrhjulsdriftens barndom.


Kanske minns fel, men jag har för mig att diffbroms var standard på 6000- & 8000-serien, men att riktig diff.spärr var tillval.

Säkert någon som kan rätta mig om jag har fel...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Deutz-Fahr i skogen?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#438384 Månde dom ha spärr även i framaxeln som standard?
Vanligast är annars diffbroms och de lämnar endel att önska...
Valtras spärr,Hi lock, kostar extra

Alias hann före

Användarvisningsbild

Re: Deutz-Fahr i skogen?

JohannesG  
#438392 Okej, det låter ju inte så kul. Fast det går kanske eftermontera, fast kostar kanske mer än det smakar.

Hur är det på X05 serien?

   TS
Avatar Fallback

Re: Deutz-Fahr i skogen?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#438396 Diffbroms o framaxeln där med.
Efter montering kräver rivning av diffklumpen eller byte av den, sen gäller de att hantera den med viss försiktighet vid sväng för bägge hjulen ska gå lika fort när den är spärrad....

Avatar Fallback

Re: Deutz-Fahr i skogen?

Hema  
#438398
gnisten83 skrev:Diffbroms o framaxeln där med.
Efter montering kräver rivning av diffklumpen eller byte av den, sen gäller de att hantera den med viss försiktighet vid sväng för bägge hjulen ska gå lika fort när den är spärrad....

I lumpen var det endast i mjuk terräng som diffspärren fick användas.

Avatar Fallback

Re: Deutz-Fahr i skogen?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#438427
Hema skrev:
gnisten83 skrev:Diffbroms o framaxeln där med.
Efter montering kräver rivning av diffklumpen eller byte av den, sen gäller de att hantera den med viss försiktighet vid sväng för bägge hjulen ska gå lika fort när den är spärrad....

I lumpen var det endast i mjuk terräng som diffspärren fick användas.

Prova o svänga på grusväg med en 11bil med båda diffarna spärrade, de går knappt vrida ratten.

Användarvisningsbild

Re: Deutz-Fahr i skogen?

Janne Deutz  
#438513 Nej på den frågan måste jag säga nej. Mina marker är jämna och fina men jag kör ofta i gallring och då känns det som man får bättre kontroll på stammar. stenar , stubbar om man sitter åt rätt håll



gnisten83 skrev:Då måste jag ställa en motfråga, har du kört en traktor med möjlighet att köra bakvändt?
För egen del sitter jag baklänges nästan hela tiden om inte terrängen är för brutal.
Hade nog inte trott att de var så användbart innan jag köpte en.

Avatar Fallback

Re: Deutz-Fahr i skogen?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#438515 Är de inte vindfällor så är de gallring jag både hugger o kör

Användarvisningsbild

Re: Deutz-Fahr i skogen?

JohannesG  
#438612 Då är alltså Deutz-Fahr bättre än Valtra i det avseendet, eller har nya Valtra riktig spärr?

Hur ser det ut på andra märken vad det gäller detta? MF, NH, JD, Fendt? Har dålig erfarenhet/kunskap av annat än MB trac som har riktiga spärrar som tål att brukas.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Deutz-Fahr i skogen?

stegmaster  
#438640 Oj va detta var viktig. :surp:
Valmet/valtra har vel alltid haft hi-lock (spärr) fram som tillval, samma som släpvagnsbroms eller drivhjulsberoandet pto ochså finns på tillvalslistan til 6000 serien.
Vil man ha spärr fram, får man vel bara leta efter en med Hi-lock, eller kryssa av på listan när man köper ny.

Användarvisningsbild

Re: Deutz-Fahr i skogen?

JohannesG  
#438644
stegmaster skrev:Oj va detta var viktig. :surp:

Viktigt och viktigt, beror på ju på omständigheterna om man behöver det eller ej, men har ofta fått höra av vissa personer att flertalet traktorer inte har riktiga spärrar och ville då reda ut detta när frågan kom på tal. Och om möjligt knäcka myten som visade sig ha en del sanning i sig. Jag är ibland lite vetgirig och nyfiken av mig och man får ju inte veta något om man inte frågar. :wink:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).