Sågtimmer

Vad göra med (för mig) grova furor?

11 inlägg 18658 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad göra med (för mig) grova furor?

4x4  
#438415 Jag har fått 5 st 100 åriga furor som är ca 80cm i diameter vid roten och ca 50cm 10m upp på stammen.

Raka o fina vad jag ser..men vad är smartast att såga upp dom till?
Har inget direkt behov av något just nu utom möjligtvis ytterpanel till ekonomibyggnader, men är inte det synd på så fint timmer?

(Kör i ett hemmabygga a la Logosol)



   TS
Avatar Fallback

Re: Vad göra med (för mig) grova furor?

Ferguson system  
#438416 Jeg pleier å lage bord og benkeplater av så grove stokker. Skjærer platene på 7 cm tykkelse. Har prøvd med 5 cm, men da er det lett for at de vrir seg og sprekker. Jeg lar platene ha ei side med barkkant, resten er skjært rett. Da kan man sette sammen to plater til et stort bord eller bruke de i et hjørne som benkeplate.

Användarvisningsbild

Re: Vad göra med (för mig) grova furor?

halvproffs  
#438426 Jag skulle ha gjort kilkantade golv av dom.

Avatar Fallback

Re: Vad göra med (för mig) grova furor?

Brorsan  
#438436 Jag skulle skiva upp dom i 2 tum + torkmån + sågspår då kan jag klyva ner dom till vad som helst senare.
Annars som halvproffs säger, kilsågat golv.
Olle

Avatar Fallback

Re: Vad göra med (för mig) grova furor?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#438441 Jag skulle såga dem till fyrttumtolv och torka dem. Sen skulle jag såga 4" x4 ( 100 x 100 mm) stolpar som blir utan centrummärg och inte spricker.

Användarvisningsbild

Re: Vad göra med (för mig) grova furor?

Bax  
#438446 Jag skulle göra som Ferguson system.

Användarvisningsbild

Re: Vad göra med (för mig) grova furor?

halvproffs  
#438474
Skogsola skrev:Jag skulle såga dem till fyrttumtolv och torka dem. Sen skulle jag såga 4" x4 ( 100 x 100 mm) stolpar som blir utan centrummärg och inte spricker.


Problemet som jag varit om vid sådan sågning är att det ofta blir långkrök.
Däremot är det som du skriver att man slipper sprickor.

Användarvisningsbild

Re: Vad göra med (för mig) grova furor?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#438477
Bild


Kanske en kvarterssågning?
Såga i fyra kvartar och låt ligga på tork, sen såga till vadsomhelst
med maximalt stående årsringar.

Avatar Fallback

Re: Vad göra med (för mig) grova furor?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#438636 Mitt förslag är att du gör yxkastningstavlor, lite jobb och snabba pengar.

Avatar Fallback

Re: Vad göra med (för mig) grova furor?

4x4  
#438696 Tack för alla intressanta input.

Yxkastartavlor hade jag inte tänkt ut själv...är det avkastning på sådana och vart säljer man dom och till vilken peng?

Kilsågat kan man kanske få en peng för om det blir bra men då måste man lösa spont och not..

Någon som testat och gjort innertak "plank" men i panelutförande dvs så tunt det går men med bredd på 250-300mm? Kan man såga så tunt och få det sprickfritt eller kör man block och torkar innan uppsågningen?

Det är något vi eventuellt skulle kunna sätta upp i huset själva för att få ett mer autentiskt innertak mot den panel man spikade upp 1983 (huset är från 1840)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad göra med (för mig) grova furor?

Göt  
#438825 Det är ju finsnickerivirke

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).