Bioenergi

GROT-skotning (Video)

5 inlägg 16607 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

GROT-skotning (Video)

Torbjörn Johnsen  
#438424 Här kommer ett litet filmklipp från en maffig GROT-skotare jag sprang på häromdagen. Det är Tranås Skogsentreprenad som kör ihop GROT på ett hygge mellan Tranås och Gränna. Riset får ligga fram tills nästa höst/vinter då det flisas och körs till något av värmeverken i Nässjö eller Jönköping. Skotningen görs på uppdrag av Södra.

Det var rejäla granstubbar på gammal åker/betesmark och mycket ris så det var nog ett lämpligt objekt att ta grot på. Erik som körde skotaren lämnade alla gamla döda stammar kvar enligt instruktion från Södra för att spara så mycket död ved som möjligt på hygget. När skotningen är klar täcks traven över av väderbeständigt papper för att minska regn- & snöbelastiningen och därmed ge torrare flis när det blir dags. Erik berättade att de ibland körde ut riset grönt som här men för det mesta fick det ligga och torka på hygget innan skotningen. Vilket som är bäst diskuteras bl a i den här tråden:
Mer bioenergi från skog med rätt metod

Här är videon:


Och lite bilder:



   TS
Användarvisningsbild

Re: GROT-skotning (Video)

JensSkoog  
#438428 Häftigt :surp:

Avatar Fallback

Re: GROT-skotning (Video)

jahlgren  
#438432 Maffig yta på maskinen [FACE WITH OPEN MOUTH AND COLD SWEAT]

Avatar Fallback

Re: GROT-skotning (Video)

hinowa  
#438485 Bra video!
Och vilka lass han fick med sig! :grin: Hur gick det med buntningsmaskiner,tyckte att det var en långsam process,och det blev kanske för många moment,när det även skulle köras ut till väg.

Avatar Fallback

Re: GROT-skotning (Video)

Tosca  
#453345 En eloge till Långbrössle Mekaniska som byggt redet också, en värdig konkurrent till det mer vanliga Bresonredet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).