Skogsröjning

Kedjeröjsåg

448 inlägg 160441 visningar 46 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

Erre  
#420588 Morco
Har inget bra att komma med.
Om din varit inne på service borde den ge vad den ska.
Man kan alltid köra igenom lite diesel för att tvätta ur systemet. Men har du haft bra olja i från början så borde den inte ha täppt igen.

Min fick jag som sagt strypa.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

axwell  
#420611 Min smörjer bra utan att stå på max, använder uteslutande ren rapsolja från första dagen.
Bensinen tar slut före, kanske 25 % olja kvar då.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

JensSkoog  
#420623
Erre skrev:Morco
Har inget bra att komma med.
Om din varit inne på service borde den ge vad den ska.
Man kan alltid köra igenom lite diesel för att tvätta ur systemet. Men har du haft bra olja i från början så borde den inte ha täppt igen.

Min fick jag som sagt strypa.

Om den inte ger olja så det holler, och den är skruvat upp så den ska ge max, så är det nog något som täpper igen. Det kan vara skit som har kommit genom och sitter där i pumpan. Det har skett med mig på båda såg och kedjeröjare. :???:

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

morco  
#420627 Det ska inte vara något som täpper kanalen, den ska vara nerplockad i molekyler och rengjord. Frågan är om något kan slitas ner i smörjpumpen eller om det ändå inte är rent? Jag har nog inte kört den mer än 2-300 timmar då man inte är yrkesverksam... Diesel körde jag en skvätt innan jag lämnade in den utan resultat. Efter service smörjer den iallafall lite men jag skulle vilja ha den lite flödigare. Under åren har jag haft ett antal skurna kedjor och varmgångna svärd, det är MITT största problem annars älskar jag sågen.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

JensSkoog  
#420630
morco skrev:Det ska inte vara något som täpper kanalen, den ska vara nerplockad i molekyler och rengjord.

Du får berätta för dom som gjort servicen att det inte är bra och fråga om de har haft ut
pumpen og blåst genom den. Kan sitta skit i den, som man måste få bort.

Efter 200-300 timmar skulle pumpen vara som ny fortfarande. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

DrW  
#437781 Kört med Husqvarnas kedjerökare i ett år nu och är överlag nöjd. Skräpsamlingen i kedjeskyddet är irriterande men mest irriterande är nog ändå metallbiten som man använder till att dra eller skjuta stammar. Den har nu även för mig lossnat och försvunnit. Sitter helt enkelt för dåligt. Saknar den, för funktionen är bra när den är där.
Dyr att ersätta? Går den att få att sitta bättre?

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

SkogsBasse  
#437808 Jag har problem med att köra vanlig röjsåg då min rygg inte pallar med snedbelastningen. Hur upplever ni kedjeröjsågen, jämn belastning?

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

Vardon  
#437815 Nu är inte jag nån storröjare,inte alls. Men jag tycker bättre om att gå med kedjeröjaren, även om den är lite tyngre just för att den hamnar mer över båda axlarna.

Var bor du om det finns nån kedjeröjare på nära håll du kan prova?

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

Huggar Herman  
#437817 Jag har samma uppfattning som Vardon av min 535FBx.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

JensSkoog  
#437827 Håller med "Huggar Herman" och "Vardon" och skulle mena att det är samma
sak för min KM130 med RTS-selan som gör att vikten inte snedbelastas. Min rygg håller
mycket längre med den än med dom stora röjsågarna med klinga :wink:

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

axwell  
#437874
DrW skrev:Kört med Husqvarnas kedjerökare i ett år nu och är överlag nöjd. Skräpsamlingen i kedjeskyddet är irriterande men mest irriterande är nog ändå metallbiten som man använder till att dra eller skjuta stammar. Den har nu även för mig lossnat och försvunnit. Sitter helt enkelt för dåligt. Saknar den, för funktionen är bra när den är där.
Dyr att ersätta? Går den att få att sitta bättre?


Samma här, ersatte den med profilerad plåt fastsatt med avgasklammer, kostnad ca. 10 kr.
Gjorde den första plåten för kort, nästa lite längre är originalet.

Kan lägga in en bild om så önskas.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

DrW  
#437882
axwell skrev:
DrW skrev:Kört med Husqvarnas kedjerökare i ett år nu och är överlag nöjd. Skräpsamlingen i kedjeskyddet är irriterande men mest irriterande är nog ändå metallbiten som man använder till att dra eller skjuta stammar. Den har nu även för mig lossnat och försvunnit. Sitter helt enkelt för dåligt. Saknar den, för funktionen är bra när den är där.
Dyr att ersätta? Går den att få att sitta bättre?


Samma här, ersatte den med profilerad plåt fastsatt med avgasklammer, kostnad ca. 10 kr.
Gjorde den första plåten för kort, nästa lite längre är originalet.

Kan lägga in en bild om så önskas.

Gärna bild! Låter intressant!

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

SkogsBasse  
#437890 Låter bra, jag skulle provat den på gallrings dagarna men minnet.....
Får ta mig till en återförsäljare o prova lite.

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

axwell  
#438112
1487101517_dscn1549.jpg

1487101644_dscn1550.jpg

1487101817_dscn1551.jpg


@DrW så här gjorde jag.
Kommer inte ihåg vem som tidigare gjort på annat sätt.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

DrW  
#438166 Tack. Ser ju rätt vettigt ut! Prisvärd och stabil lösning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).