SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skördare

Hur kör man en skördare?

44 inlägg 28819 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur kör man en skördare?  ARTIKEL

Fredrik Reuter  
#438095 Jag hoppas det är många som undrar vad alla knappar är till för på en skördare och kanske undrar hur man kör en skogsmaskin. Det är high-tech och imponerande maskiner som är fullspäckade med kraft och teknik i förhållandevis litet paket. @slurfi frågade ju om ett filmklipp i tråden Slurfi - SP-Maskiner, besök i fabriken och i SP 561 LF skog (video) och jag nappade på detta och bokade tid med @bodaedet som gallrar med Rottne H8 ikring Skillingmark i västra Värmland.

Det var riktigt kul att besöka Pär, vi har ju bara träffats kort en gång förr.
Pär kör åt Hilmer Andersson (HAL) som är ett lokalt sågverk i västra Värmland. Det finns mycket att skriva om både gallring, lokala sågverk och Värmland, men det får vi ta i andra trådar senare.
Nu är det skördare som gäller.

Här är nu en första video där vi gör ett tappert besök att visa hur man kör en Rottne-skördare. Uppskattas detta så är det enkelt att planera in fler videos med hur man kör andra märken och modeller.
Tänk på att videon inte går igenom hur man kan gallra skog med olika typer av skördare, det är så mycket info om detta ämne så det gäller att fokusera på en sak i taget.



Ställ gärna frågor här i tråden om du har några, vi svarar efter bästa förmåga.



   TS
Avatar Fallback

Re: Hur kör man en skördare?

hinowa  
#438101 Hur lång tid tar det att kunna köra en skördare i denna storleksklass på ett ungefär,har fått prova en kort tid en Timberjack i samma storlek
men det var bara för att jag kunde köra grävare,men det var den häftigaste maskin jag provat,bara flyta fram i skogen.
Hjälpte honom sedan när en styrkolv hade pajat,och skulle bytas,då kunde hydraloljan tryckas tillbaks,inget spill!
Vaför har man inte en skördare :sad:

Användarvisningsbild

Re: Hur kör man en skördare?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#438104 Och jag klaga på mina 7 spakar att hålla reda på! Bra film, blir förstås imponerade av bild i bild sekvenserna.
Men viktigast, när kommer simulatorappen så vi alla får testa! [SMILING FACE WITH SMILING EYES]
Ser fram emot nästa reportage!

Användarvisningsbild

Re: Hur kör man en skördare?

Fredrik Reuter  
#438108 Tack!
Ang tid att lära sig så är det nog väldigt individuellt.
Tidigare har det florerat info om att man är fullproducerande först efter fem år och att det är en av anledningarna till att det är svårt med rekrytering. Vad säger ni andra?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur kör man en skördare?

Erre  
#438111 Bra film!

Kul å se bodaedet! Å höra.


Härligt å se en till som sitter varje dag med knapparna och blir själv ställd när man ska förklara vilken som gör vad. :smile:

Var likadant när jag testade att köra lite.
Ägaren hade svårt att förklara, det sitter ju i ryggmärgen. Inget dom som är vana tänker på. Dom vet var dom ska trycka.

Avatar Fallback

Re: Hur kör man en skördare?

hinowa  
#438113 Dom som går i skogskolor får väl träna först i simulatorer,och har sett på blocket en fast skotare på en ställning ifrån någon skola,
Måste vara ett härligt jobb att sitta i en skördare :-BD

Användarvisningsbild

Hur kör man en skördare?

bodaedet  
#438114 Ursäkta för den röriga förklaringen på knapparna, det sitter nog i ryggmärgen. Här är den exakta ordningen.
Senast redigerad av bodaedet tis 14 feb 2017, 21:32, redigerad totalt 5 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Hur kör man en skördare?

Vardon  
#438117 Enormt trevligt reportage. Lugnt och sansat.

Dock blev jag väldigt sugen, dagen till ära och göra en valentine massacre på spargrisen , tyvärr har jag känsla av att det inte kommer räcka :(

Avatar Fallback

Re: Hur kör man en skördare?

hfab  
#438119 Mycket intressant och bra film!
Ser framemot nästa. Hoppas det blir en film från en Malwa 560 H eller en Komatsu 911..
Jäkligt bra gjort @Fredrik Reuter och @bodaedet ni borde få skogsforums pedagogi pris

Användarvisningsbild

Re: Hur kör man en skördare?

bodaedet  
#438121 Tack å bock. Blev lite tilt i skallen, tur att Fredrik kört ock.

Avatar Fallback

Re: Hur kör man en skördare?

hfab  
#438125 Det är inte så lätt att förklara sådant som sitter i ryggmärgen. Helt klart en blivande filmstjärna.
Tilt i skallen och klädsam rodnad till trots så har du min fulla aktning. @bodaedet

Avatar Fallback

Re: Hur kör man en skördare?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#438126 Någon skillnad på bilderna med högerspakar ?

Användarvisningsbild

Re: Hur kör man en skördare?

bodaedet  
#438137
bengt.a skrev:Någon skillnad på bilderna med högerspakar ?

Nu blev det bättre, tack :wink:

Avatar Fallback

Re: Hur kör man en skördare?

jannee  
#438142 Finns ingen som tänker först innan han/hon trycker på en spak (knapp) när man kör en maskin. Så länge man håller på med den "ovanan" blir det inte mycket gjort :mrgreen:
Vissa personer får ryggmärgen till att stå för tänkandet på någon vecka eller längst någon månad, medan andra ALDRIG får det att fungera 100.
Ex som att köra en kran (på en timmerbil) den lär man sig hjälpligt på några timmar, efter någon vecka gör man oftast inga större fel, därefter tar det olika lång tid tills det går perfekt - vilket det aldrig gör för en del (däribland jag själv)
En duktig kille slänger på ett massavedslass på 25 till 30 minuter, själv är jag glad om jag gör motsvarande på en en timme :oops:
Tror att det är ungefär samma för dem som kör en skördare, dock 10 gånger värre :grin: .
Den dagen det sitter där är det dock inga problem - då är allt enkelt, risken finns då att man blir något nonchalant - det är då yrkesstoltheten måste komma fram = aldrig göra ett dåligt jobb.

Användarvisningsbild

Re: Hur kör man en skördare?

paan14  
#438154 Jätte intressant, ser framemot fler reportage. Vore kul att ta del av fler moment av både skotar- och skördarförares vardag. Hur de resonerar i olika situationer och de val de gör hela tiden, speciellt i första o andra gallring.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).