Uppvärmning

Ständigt luft i pannan

77 inlägg 65196 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ständigt luft i pannan

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437557
Mangan skrev:
ocke skrev:När du sedan eldar ska inte trycket ändras nämnvärt. Vattnet som expanderar vid eldning går in i kärlet vilket gör att trycket ej ska förändras.


Det stämmet om man har ett öppet kärl på vinden, men med ett slutet kärl så ändras normalt trycket när du eldar. Gummiblåsan tar upp den ökade volymen av vattnet, men om den trycks ihop till hälften så ökar trycket i gummiblåsan (och därmed systemet) till det dubbla (OBS! absolut tryck)

Ah, det är nog rätt.

Användarvisningsbild

Re: Ständigt luft i pannan

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437590
mooos73 skrev:Stämmer, säkerhetsventilen löser ut vid 1,5 bar. Manometern ligger i botten då systemet är kallt så det borde väl indikera att förtrycket är för lågt.


Menar du noll bar med att manometern ligger i botten?
Jag tror att ditt expansionskärl har fått punktering. Sådär betedde sig vårat system ifjol, stora kast i trycket och säkerhetsventilen löste ut hela tiden pga att det inte fanns nåt utrymme för vattnet att expandera. Om du trycker in bilventilen under kärlet och det kommer ut vatten så är den kass.
Mitt tryck ligger på 0,8 bar mest hela tiden efter att vi har bytt kärl, men jag kör med pellets och har inga ack-tankar så det är säkert större tryckskillnader om man har tankar.

Avatar Fallback

Re: Ständigt luft i pannan

mooos73  
#437618 Kom inget vatten när jag kollade förtrycket igår. Dessutom borde då hela kärlet bli varmt men det är kallt i botten och varmt i toppen. Manometern ligger i botten när systemet är kallt.

Användarvisningsbild

Re: Ständigt luft i pannan

machonisti  
#437634 Himla vevande hit och dit, tycker jag.
Kommer du åt luftventilen på expansionkärlet?
Kommer gas överhuvudtaget då du trycker på ventilen?

3 fel kan uppstå på kärlet.

Ingen gas (helst kvävgas)
Membranet fastbränt i stålhöljet (kan inte röra sig)
Hål i membranet.

Alla fel ger upphov till att kärlet inte kan ta emot expanderat vatten.

Kolla detta först!

Avatar Fallback

Re: Ständigt luft i pannan

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437646 Tips för beräkning:
http://www.armatec.com/se/teknisk-hjalp ... on-vessel/

Avatar Fallback

Re: Ständigt luft i pannan

mooos73  
#437676
machonisti skrev:Himla vevande hit och dit, tycker jag.
Kommer du åt luftventilen på expansionkärlet?
Kommer gas överhuvudtaget då du trycker på ventilen?

3 fel kan uppstå på kärlet.

Ingen gas (helst kvävgas)
Membranet fastbränt i stålhöljet (kan inte röra sig)
Hål i membranet.

Alla fel ger upphov till att kärlet inte kan ta emot expanderat vatten.

Kolla detta först!

Som jag skrev tidigare har jag mätt förtrycket till 0,5 bar.

Användarvisningsbild

Re: Ständigt luft i pannan

machonisti  
#438130 Hur mätte du förtrycket?

Systemet får inte vara trycksatt, annars mäter du inte kärlets förtryck.
Ifall förtrycket var 0,5 utan tryckbelastning från systemet var 0,5 så kan vi gå till nästa steg.

Brukar manometern visa 0 bar då systemet svalnar, tex morgonen?

Användarvisningsbild

Re: Ständigt luft i pannan

machonisti  
#438139 Äsch!

Såg att manometern låg i botten vid kallt system!

" Det är då luften sugs in, genom säkerhetsventilen vanligen"
(håller vatten vid tryck men inte luft vid undertryck)

Då måste du väl fylla på systemet ibland, eller??

Avatar Fallback

Re: Ständigt luft i pannan

mooos73  
#438192 Systemet var trycklöst. Fyller på vatten ibland. Har beställt en ny säkerhetsventil då den öppnar vid 1,3 bar och inte 1,5 som det ska vara. Misstänker att den inte är som den ska vara.

Användarvisningsbild

Re: Ständigt luft i pannan

machonisti  
#438576 0,2 bar borde inte ställa till så stor oreda. Kan hända att du måste checka expansionskärlet ändå.

Användarvisningsbild

Re: Ständigt luft i pannan

machonisti  
#438579 Kollade in din bild, 200 l stort exp. kärl. Hur stort system har du, menar hur många tusen liter?

Avatar Fallback

Re: Ständigt luft i pannan

mooos73  
#439418 Nu har jag bytt säkerhetsventil, manometer och självavluftningsventil. Passade på att tömma expansionskärlet och kolla förtrycket igen med en nyinköpt digital luftrycksmätare och det visade sig att jag hade inget förtryck.
Nu har jag fyllt på luft till förtryck 0,5 bar så det ska bli intressant att se om det fungerar bättre nu.

Åter igen, tack för alla tips och råd!

Användarvisningsbild

Re: Ständigt luft i pannan

machonisti  
#439550 Misstänkte att kärlet var tomt på luft!
Typiskt ett system som inte fungerar alls.

Avatar Fallback

Re: Ständigt luft i pannan

Sture Andersson  
#779522 Lyfter denna tråd igen , för att jag har problem med att jag får luft i elementen på två hus jag äger . För cirka 7-8 år sen bytte jag ut det öppna expansionskärlet på båda ställen ,sen dess får jag luft i elementen på andra våningen . Fick ett tips om att det kunde komma in luften genom spindlarna på elementen på andra våningen när trycket blev lägre än vattenpelaren ,då bytte jag säkerhetsventiler till 2,5 bar ,så jag kunde ha högre tryck så det aldrig faller under vattenpelaren .
Jag får även fylla lite vatten i bland men inte så mycket.
Har en fundering kan luft komma in genom cirkulationspumpen på sugsidan ,nån som varit med om detta .

Jag eldar med ved så tempen åker ju upp och ner rejält .
Är detta ett problem alla har som eldar med ved och har tryckkärl .
Har man öppet kärl märker man ju inte detta.
Tacksam för förslag ,har frågat flera rörmockare utan att få nån lösning .
Kan tillägga att det är mycket luft ,får lufta rejält .
Nått som är konstigt är att på toppen på ackumulatortank har jag en luftning ,och där är det aldrig luft .

Avatar Fallback

Re: Ständigt luft i pannan

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#779542 Sugsidan på cirkulationspumpen kan du utesluta. Har du tryck i systemet så får du inget undertryck på pumpens sugsida.

Minimitrycket vid pannan ska vara 0,1bar gånger antalet meter i höjd från mätaren upp till högsta elementet. Ligger du lägre än så vid kall panna finns risken för att systemet drar in luft, i så fall sker det vid de högsta elementen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).