Öppna kategorin

Grustäkt

20 inlägg 13537 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Grustäkt

Kse  
#316449 Vet att man här i krokarna fick 4:-/ton för material från bergtäckt.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Grustäkt

Fauna  
#323368 Lovade feedback så här kommer lite info:
Naturgrus är fortfarande en mycket intressant produkt som framförallt betongindustrin föredrar. I och med det har det ett större värde än bergskross. Pga förändringar i lag är länsstyrelser numera mer restriktiva för öppnande av nya grustäkter. Näst intill omöjligt kan man nog säga. Därför kan angränsande marker,såsom min, vara intressant för en befintlig grustäkt. I dessa fall räcker det med en ansökan om utökat täkttillstånd - vilket är mer sannolikt att få igenom.

Jag har talat med flera markägare som arrenderar ut och de som bedriver täkter och det är en stor enlighet om det jag skrivit ovan - större värde än bergskross. Det finns även alla möjliga olika syn på vilka avtalstyper som är bäst. Det ni nämt i tråden såsom indexreglerat, avtalslängd, avstånd till slutkund, mini-ersättning etc är mycket bra input. Sen är det ju också viktigt att reglera när det inte blir som man tänkt sig. Att någon part vill avsluta avtal och vad vill man ska ske då. qw12; jag testade GIS men det var riktigt svårt att få fatt i täkter.. Har dock läst om bergstäkter endast för exempel och tillslut fann jag faktiskt en riktigt bra uppsats om just täktverksamhet och hur ansökgningsprocessen går till. Riktigt bra så här är länken :arrow:
http://epubl.ltu.se/1402-1617/2007/178/ ... 178-SE.pdf. Tack Lars Hannu!

Genom en god vän fick jag kontakt med en vass markägare i södra Sverige som menade att man ska vara med i hela processen och inte bara skriva avtal och lämna ämnet. Vidare bollade han en helt ny tanke att man faktiskt kan sälja marken dyrt om man inte är intresserad av långtgående avtal med annan part.

Tja, jag har tyvärr inga ersättningssummor att delge er då jag ff är i en startprocess. Men skriv gärna om ni har funderar så svarar jag om jag kan. Jag har ju trots allt fått läsa på lite :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Grustäkt

Niiiklas  
#437530 Hur går det för dig med grustäkten?

Avatar Fallback

Re: Grustäkt

Fauna  
#437653 Allt stannade upp när det intresserade bolaget kom på att de kunde utöka sin egen utvinning på den egna täkten som de äger. Menade att de kunde återkomma till mig efter att de, totalt sett, var klara med den egna. De fick dock inte igenom uttag/år hos kommunen med motivering att det är en änderlig resurs etc. Så, utifrån det så är det inte sannolikt att det kan bli något uttag på min mark. Tråkigt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Grustäkt

Niiiklas  
#438220 Vi fick tillstånd häromdagen, har varit en process på cirka två år, med överklagningar och så vidare..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).