SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

469 inlägg 174926 visningar 57 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437337 någon som vet när x-cut dyker upp till 1.5mm spår?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

anersimyra  
#437343
can skrev:Ja 560 med x cut er ein herlig kombinasjon. Har 15 & 18 toms kjeder og sverd til x cut for 560. Men ein ting eg har lurt litt på, må bruka ei jonsered fra no av med 15 toms x cut på. Når eg feller skal eg da sikta etter framre håndtaksbøylen eller håndtaket for kjedebremsa, dette har eg av ein eller annan grunn aldri lert meg korleis skal gjerast for jonsered, noken som veit?

Med Jonsered ska du sikta ca 30 cm åt höger mot där du vill ha toppen på stammar upp till ca 30 cm i brösthöjdsdiameter. Ju grövre stammen blir därefter ju mer till höger ska du sikta.. :geek: :smile:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437360 ok da bruker eg 30 cm annyhow godt nok til meg, meir vant til fellemerket på husqvarna/stihl

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Hema  
#437367 Men ni som kör med X-cut på 560, har ni då skaffat 1,3-svärd till denna? @can

Angående hur man ska sikta med de Husqvarna, Jonsered och Stihl går att finna på Säker skogs sida:
http://sakerskog.se/praktika-info/arbetsteknik-och-utrustning/saker-tradfallning/
Bild

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

loppan  
#437383
nelson skrev:någon som vet när x-cut dyker upp till 1.5mm spår?


Jag har gått över till 1,3 i och med att man använder x cut.
Funkar så bra så att jag kommer att gå över till det.
Inga kedjebrott än som det var tidigare på 1,3 och det verkar som att det kommer att hålla.

Någon som jämfört de nya hva svärden jämfört med speedcut svärden?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

SawTroll  
#437674
nelson skrev:någon som vet när x-cut dyker upp till 1.5mm spår?


Håper bare at de ikke roter det til med (hel)meisel kjedene. De Oregon variantene som Husqvarna så langt har solgt her (H21/21LPX og H42/73LPX primært) er jo aldeles utmerkede kjeder. :grin:
Hva de gjør med halv-meisel bryr jeg meg lite om, bruker nesten ikke slike kjeder.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437677
Hema skrev:Men ni som kör med X-cut på 560, har ni då skaffat 1,3-svärd till denna? can

Angående hur man ska sikta med de Husqvarna, Jonsered och Stihl går att finna på Säker skogs sida:
http://sakerskog.se/praktika-info/arbetsteknik-och-utrustning/saker-tradfallning/
Bild

Ja blei vel kjøpt i fjor haust og blei bedt om å få ho levert med 18 toms x cut kjede og 1.3 sverd. Takk for felletipset

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437725
SawTroll skrev:
Håper bare at de ikke roter det til med (hel)meisel kjedene. De Oregon variantene som Husqvarna så langt har solgt her (H21/21LPX og H42/73LPX primært) er jo aldeles utmerkede kjeder. :grin:
Hva de gjør med halv-meisel bryr jeg meg lite om, bruker nesten ikke slike kjeder.

Ska de ha egen produktion så får de nog hitta på nåt och inte köpa från Blount.
De som vill ha super 20 och super 70 kan ta dem från Blount som säljer dem fortsättningsvis.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

anersimyra  
#437747
can skrev:
Hema skrev:Men ni som kör med X-cut på 560, har ni då skaffat 1,3-svärd till denna? can

Angående hur man ska sikta med de Husqvarna, Jonsered och Stihl går att finna på Säker skogs sida:
http://sakerskog.se/praktika-info/arbetsteknik-och-utrustning/saker-tradfallning/
Bild

Ja blei vel kjøpt i fjor haust og blei bedt om å få ho levert med 18 toms x cut kjede og 1.3 sverd. Takk for felletipset
Med HVA sågar siktar man ca 16 meter framför sig med stammar på ca 30 cm brösthöjdsdiameter. Ju grövre stam därefter får man sikta längre bort.. :ugeek:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437851 Det begriper jag bättre än bilden Anders. Den förstår jag inte riktigt. Din förklaring på HVA strämmer bättre då siktet är vinklat.
Det är riktning man ska sikta efter mer än nedslagsplats. Längd får man ta ut på trädet. Jag har inte sett nån såg det gick att ta ut nedslagsplats med än. Det blir det lite skumt med träd längre än tänkt på de såg med vinklat sikte.
Raka riktmedel föredrar jag. Då siktar man så stammen kommer sin diameter vid sidan om siktpunkt. Har man stegat ut höjden så kan man rätt exact få till en önskad nedslagsplats om inget annat händer...

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

mrvimek  
#437853 Jag har kört nu 7 tankar och börja bli lite slö och köpte i dag fil mallen så ska bli spännande och se hur mycket vassare den bli

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

johan eriksson  
#437864 Vad tror den samlade expertisen om 18" X-cut på en gammal 262?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

sundelius  
#437880 Nu har till och med jag införskaffat x-cut kedjor.
Har en undran :?:
Har aldrig blivit vän med rullmallarna utan trivs bäst med oregonmallarna som man snäpper på filen. Är det någon som filar med sådan på x-cut och får ett bra resultat :?:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437892
johan eriksson skrev:Vad tror den samlade expertisen om 18" X-cut på en gammal 262?


Veit ikkje om du like råd fra ein nordmann, men der er vel omtrent lika stor som ei 560 så da trur eg det går bra.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

anersimyra  
#437913
Mange skrev:Det begriper jag bättre än bilden Anders. Den förstår jag inte riktigt. Din förklaring på HVA strämmer bättre då siktet är vinklat.
Det är riktning man ska sikta efter mer än nedslagsplats. Längd får man ta ut på trädet. Jag har inte sett nån såg det gick att ta ut nedslagsplats med än. Det blir det lite skumt med träd längre än tänkt på de såg med vinklat sikte.
Raka riktmedel föredrar jag. Då siktar man så stammen kommer sin diameter vid sidan om siktpunkt. Har man stegat ut höjden så kan man rätt exact få till en önskad nedslagsplats om inget annat händer...
Nu förstår jag inte riktigt Mange. Nedslagsplatsen blir ju dit man riktar ( förhoppningsvis ) om än med kompensation för de sågar med raka handtag.. :???:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).