Skogsvagn (Huggarvagnar)

Chockventiler?

15 inlägg 8142 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Chockventiler?

aerostaffan  
#437237 Är kanske ute och cyklar i nattmössan nu men; För några år sedan så köpte jag en 3-tons Kranmanvagn med hydraulisk kran. Eftersom hytten på traktorn är väldigt liten så har jag alltid ventilpaketet hängandes på grinden, och detta medför då att man står på fel sida om det när man kranar. När jag köpte vagnen så bytte jag plats på vissa av slangarna för att få funktionerna rätt med tanke på att man står på fel sida, och jag tycker att detta har funkat bra.
Men för ett tag sen så läste jag ett inlägg om att det i vissa (?) ventilpaketet finns chockventiler och att man då inte ska ändra på flödesriktningen eftersom man då får sämre prestanda?
Stämmer detta? Kan man kolla det på något enkelt sätt?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Chockventiler?

ulfgustav  
#437239 Hej Fick du med instruktionsbok och reservdelskatalog vid köpet så bör du ju där se om ventilen har chockventiler samt var de sitter

Avatar Fallback

Re: Chockventiler?

aerostaffan  
#437241 Har några papper nånstans, får kolla där.
Borde den bli jättesvag eller jättelångsam om det är delkopplaåt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Chockventiler?

totte  
#437302 Beror helt på. Chockventilen öppnar vid ett inställt tryck, en slags säkerhetsventil. Olika funktioner kan ha olika inställning. Om en spak inställd för ett lägre tryck kommer att användas för en funktion som behöver högre så blir den för svag. Om en spak inställd för högre tryck används för en funktion med lägre tryck finns det risk för skador. Det är alltså kraften som påverkas, inte farten.

Användarvisningsbild

Re: Chockventiler?

stegmaster  
#437327 Kan inget om kranman, men på större griplastare brukar det vara begäransare, på Bom ner, sticka inn, sväng, och utskjut ut.

Avatar Fallback

Re: Chockventiler?

ÅsaNisse  
#437349 Du är inte ute och cyklar i nattmössan nu, men du var det verkligen då du började skruva i ventilpaketet utan att veta vad du sysslar med.
Det handlar om säkerhet. Byter du plats på slangar lite hipp som happ så riskerar du både att bryta sönder grejorna och skada dig själv. Jag vill råda att sätta tillbaka dom där dom var från början.

Avatar Fallback

Re: Chockventiler?

aerostaffan  
#437351 Vad jag kan komma på nu så var det sticka in och sticka ut samt bom upp och bom ner som jag bytte plats på för att återfå logiken i och med att jag är på andra sidan av spakarna än vad som är tänkt från början. Är ju typ 3-4år sen så minnet sviker....☺️☺️☺️

   TS
Avatar Fallback

Re: Chockventiler?

ÅsaNisse  
#437529 Då har du satt säkerheten ur spel på de två kolvarna. Bom upp och sticka ut ska ha chockventiler, men på andrahållet finns oftast inget på en kran. Däremot om det varit ett ventilpaket till en grävare så sitter det chocker på båda sidor.

Avatar Fallback

Re: Chockventiler?

aerostaffan  
#437625 Ajfan! Det låter inte bra....
Vad skyddar chockventilerna mot?

   TS
Avatar Fallback

Re: Chockventiler?

john85jj  
#437633 Hej dom skyddar mot överbelastning, tänk dig att du försöker lyfta en för tung stock, då öppnar chocken och släpper oljan till tank istället för att du ska riskera att kranen ryker sönder.

Avatar Fallback

Re: Chockventiler?

aerostaffan  
#437637 Ok, om jag nu har chockventiler och har ändrat funktionerna har jag då tagit sönder något eller försämrat prestandan på kranen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Chockventiler?

totte  
#437639 Om du inte har gjort några häftiga manövrer med kranen med stor last i gripen så har du troligen inte gjort sönder nåt, men det kan ju finnas skäl att inspektera grejorna ordentligt för sprickor. Sen beror risken också på vad du har för pump som driver och hur högt tryck som är ställt på systemets överströmningsventil, som det förhoppningvis skall finnas en.

Värsta fallet uppstår om man har något tungt i gripen, råkar sänka snabbt och sen stoppar rörelsen. Då blir det alltså all rörelesenergin i lasten omvandlad till en tryckvågschock i hydrauloljan, därav namnet på ventilen, som just skall förhindra detta och den åtföljande mekaniska stötbelastningen på kranen.

Avatar Fallback

Re: Chockventiler?

aerostaffan  
#437643 Hmm, detta måste undersökas..
Blir kranens lyftförmåga lägre när man har chockventilerna på fel sida?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Chockventiler?

Seb macahan  
#437660 Enklast ser du på sidan av ventilen. Chockerna har nån märkning antingen en färg eller en siffra eller bokstav instansad. Chockerna sitter inskruvade och ser ut som skallen på en bult eller en insexa. Ser Chockerna likadana ut på båda sidor är det inget bekymmer. Ser det likadant ut på alla funktioner är det heller inget bekymmer. Men troligtvis har du Chockerna på 3 slider. Du behöver förmodligen skruva ut Chockerna för o se märkningen. Ring o kolla med Kranman hur det ska vara.

Avatar Fallback

Re: Chockventiler?

ulfgustav  
#437679 En del mindre tillverkare struntar i att montera chockventiler även om de skulle skydda konstruktionerna. Är det så att det sitter chockventiler på funktioner så kan man ju byta plats på dem om man vänder funktionen. På enklare utrustningar så brukar det in vara något problem på mera sofistikerade lösningar så kan sliderna vara asymmetriska och i många fall så är de då inte vändbara. Enklast är att studera reservdelslistan över ventilen så ser du om det finns chockventiler i den

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).