Socialt (mer om oss)

9% av svenskarna har en miljon på banken

214 inlägg 63769 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437130
jannee skrev:Ryktet går att en av Emmabodas miljonärer dagligen cyklar till Nybro för att panta flaskor/burkar.


Låter bra det, får han motion och gör en insats för miljön.

Tydligen var 18% av Sveriges befolkning miljonärer år 2010 (nettoförmögenhet).

http://www.dn.se/nyheter/politik/ar-mil ... pensionar/

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

hlb  
#437134 Nu tar jag åt mig av vad ni skriver. Jag är nog en snål gubbe, men har ingen miljon på kontot. Dock har jag inga dagliga ekonomiska bekymmer.
Varför blev jag snål? Jag växte upp under fattiga förhållande. Jobbade med jorden och skogen från 9-10 år och fick betalt av min far. 50 öre/tim till en början. Blåsor i händerna när jag kom till skolan. 12 år gammal sparade jag ihop pengar till ett luftgevär, Excellent pumpgevär för 150 :--. Slätborrad pipa för räfflad kostade 10:- mer. Cyklade till realskolan 2 ggr 18 km varje dag gav kroppen muskler och senor. När jag sedan fick jobb, hade jag mer i övertid än lön de första åren.
Jag vill ändå inte byta min uppväxt med dagens ungdom, och ni får väl kalla mig snål, men nu vet ni varför.

Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437144 50 öre per timma låter inte bra. Jag fick betalt 10 öre per uppryckt asp av min pappa en gång i tiden. Det visade sig att timförtjänsten blev väldigt bra eftersom varje rot jag hittade innehöll minst 5 andra aspar :grin:

Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

hlb  
#437146 Tänk på att detta var 1953 -54.

Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437148 OK, detta var 20 år senare.

Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

Umea  
#437257 Snål kan vara samma sak som ekonomisk.

Om man är ekonomisk minskar risken att hamna i penning katastrof.

Känner en person med hög chefsbefattning med hög lön, han har många bra egenskaper men

svårt för att hantera sina egna pengar.

Nästan varje månad går han back och lånar då av sina bekanta som har väldigt låga löner.

Dessa bekanta har som sagt låga löner men en otrolig förmåga att hantera pengar

och de kan därmed varje månad få ett litet överskott.

Det är beundransvärt !

Hoppas ni alla Skogsforum läsare får vara friska och krya.

Va rädd om Er och Ha en Trevlig dag !

Hälsningar från Umeå

Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

uffejohan  
#437264 Skillnaden på bra och dålig ekonomi är att ständigt ha en krona mer i inkomster än utgifter

Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437271 Det är betydligt lättare att bli rik genom att minimera utgifterna, än genom att skaffa stora inkomster!
/Niklas

Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437273 Har prøvd å vært litt forsiktig med pengane opp gjennom åra. Det har svart seg men skeie ut av og til på sånne ting som er viktige for meg. Begynnte for litt over 2 år siå å lesa på bloggen til mister money mustache den er bra. Kjøpte og boka early retirement extreme av fisker den er og bra. Eg har ikkje gjeld prøver å spara sån ca 55 prosent av utbetalt lønn. Er vel kanskje litt minimalist og. Dette er iķkje alltid lett i det forbrukersamfunnet me lever i, er vel sån i sverige og kan eg tenka meg. Det beste rådet eg har fått med meg er att eg alltid skal betala meg sjølv først etter at lønna er på konto. I praksis vil det sei å overføra deler av lønna til sparekonto og indeksfond med ein gong eg får lønna på konto. Så får eg leva på det som er igjen. Eg har ikkje noke høg lønn.

Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

Hema  
#437278
Mangan skrev:
jannee skrev:Ryktet går att en av Emmabodas miljonärer dagligen cyklar till Nybro för att panta flaskor/burkar.


Låter bra det, får han motion och gör en insats för miljön.

Tydligen var 18% av Sveriges befolkning miljonärer år 2010 (nettoförmögenhet).

http://www.dn.se/nyheter/politik/ar-mil ... pensionar/

Måste betyda att det gått relativt fort från att ha 18% till 9% miljonärer. Bara inflationen i sig, borde öka på antalet miljonärer, men här verkar trenden gå åt andra hållet. Antagligen drar den rikaste delen ifrån övriga och blir mångmiljonärer/miljadärer.

Kan tycka att genomsnittssiffror kan vara rätt skeva. Skulle vara intressant att ofta få med medianvärdet.
För ju skevare fördelning är, desto mer fel blir ett genomsnittvärde. (exempel tre personer tjänar 10:/h-, 20:-/h och 120:-/h. Genomsnittslönen är 50:-/h, medans medianlönen visar 20:-/h)

Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437281 Nej, det är två oliak siffror. En million i nettoförmögenhet är tillgångar (tex hus) minus lån. Den andra är 1 million på banken i kontanter.

   TS
Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

mooos73  
#437285 Jag har lite drygt 1 miljon på banken och egentligen är det inte särskilt svårt. Snål har aldrig någon kallat mig, bjuder gärna en kompis som har det lite knapert eller skänker gärna en slant till välgörande ändamål. Skulle vilja säga att jag är ekonomisk.

Hur gör man då??

1. Skaffa inga barn, barn är dyrt.
2. Skaffa passiva inkomster, i mitt fall skogen som jag ärvde, uthyrningslägenhet och lite fonder.
3. Månadsspara. Jag spar 10-15000/ månad lite beroende på utgifter.
4. Gör veckomeny och veckohandla. Köp lite extra när det är extrapriser isf det man är sugen på för dagen. Se till att det alltid blir matlåda när ni lagar mat.
5. Ställ dig alltid frågan "Behöver jag den här" innan du köper ngt. Tv:n duger även om den har några år på nacken. Mobilen behöver inte bytas bara för att det kommer en ny modell. Spar till det du vill ha, inget på avbetalning. Sluta tävla med grannen om vem som har nyste prylarna eller finaste kläderna.

Nu tror alla att vi äter makaroner 7 dager i vecka och inte unnar oss ngt men det är helt fel. Vi äter jättebra. Jagar, fiskar och odlar samt unnar oss ngt extra från affären när det är rätt pris. Åker ofta till stugan där vi unnar oss både skoter och båt. Tar tom ledigt från jobbet för att kunna åka ofta. Åker sällan utomlands då stugan är vårat paradis på jorden.
Har under större delen av mitt liv haft en vanlig knegarlön men tjänar sedan en par år ca 30000kr/månad brutto.

Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

hlb  
#437286 Skulle tro att 70 % av oss här på SFO är nettomiljonärer på tillgångar minus skulder. GRATTIS, ni är rika när ni dör och rätt lyckliga när ni lever.

Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

Hema  
#437291
Mangan skrev:Nej, det är två oliak siffror. En million i nettoförmögenhet är tillgångar (tex hus) minus lån. Den andra är 1 million på banken i kontanter.

Ja det var ju en liten miss, näst intill fadäs.

Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

mooos73  
#437620 Viktigaste är att man är lycklig och ingen blir lycklig av pengarna i sig men det blir lite enklare och mindre att bekymra sig för.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).