Verkstan

Ev. tillsatsmedel i dieselbränsle?

14 inlägg 7402 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ev. tillsatsmedel i dieselbränsle?

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43702 Ja,vad tror ni :?: Ska man enbart köra med den diesel man får hemkörd lr ska man sätta nå tillsats och isåfall vad :?:
Frågan har aktualiserats här i Finland nu i höst och bakgrunden till det hela är att så många Deere eco3 motorer har haft problem med insprutarna(injektorerna)
Spec. 1110 eco3 verkar vara onödigt hårt drabbat,rör väl sej om ca 10 maskiner enbart vid vår servicepunkt som fått injektorerna bytta på garanti,men så småningom blir det nog entreprnörerna som får stå för kalaset,prismässigt är dom väl ca 5-600euro/styck+jobbet.
Deere skyller på fabrikationsfel men varför är dom finska maskinerna drabbade medan dom eco3or som går i andra länder inte verkar drabbas lika hårt?
Känner nån till om nån eco3 fått nya spridare i SWE :?:
Äldre Deere (eco2)går problemfritt,likaså Valmetarna utan det verkar va dom nya injektorerna som är känsliga.
En av Deeres tekniker hade en teori om att bränslet blivit för "rent",alltså i jakten på ett rent bränsle har dom tagit bort för mycket paraffiner o sånt som också har en smörjande funktion.
Jag är beredd att hålla med honom,för jag vet att finska Neste(ett oljebolag med raffinaderi som lev. allt bränsle i Finland),skryter med att dom har världens renaste bränsle :!:
Därför gör vi nu härefter,i likhet med många åkare,så att vi tillsätter ca 1 liter 2-taktsolja(utombordartyp) per kubikmeter diesel så få se då hur det går varteftersom :D

Vad tror ni,är det nåt att satsa på lr finns det nå bättre alternativ :?:



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Ev. tillsatsmedel i dieselbränsle?

masterchief  
#43710 Jag läste en artikel i tidningen teknikens värld om en firmaägare som tankat sin BMW på firmans farmartank.
Helt plötsligt så började den gå hackigt och han lämnade in den på verkstad.
De konstarede att både spridare mm var igenkleggade och bortom all räddning.
De påstod sig hitta lite fler fel, turbo,mm.
De beslutade sig dock att byta hela motorn och stod endrast för turbon på garantin.
De andra felen skylde de på dålig diesel, algbildning med mera iom rapsinblanding som numera är standard.
Tydligen väldigt viktigt attt inte ha slattar i tankarna stående samt tappa ur tankarna med jämna mellanrum.
Firmaägaren kommer att driva det här ärendet vidare mot BMW trots att han får skatteverket på sig...

Användarvisningsbild

Re: Ev. tillsatsmedel i dieselbränsle?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43712 Jag har åxå satt i 2t olja på en del maskiner genom åren, mest för att jag tror det är bra, mer belägg har jag inte.

Avatar Fallback

Re: Ev. tillsatsmedel i dieselbränsle?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45291 ser det ut som om det har blivit stalaktiter på spridarna ungerfär som droppsten

Avatar Fallback

Re: Ev. tillsatsmedel i dieselbränsle?

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45441 Nä,injektorerna som är drabbade på Eco3-orna så ser precis ut som nya,är nånting inne i dom som kärvar

   TS
Avatar Fallback

Re: Ev. tillsatsmedel i dieselbränsle?

calle336  
#51319 Jo man har ju hört att man ska slå i en slatt 2t olja i tanken på äldre traktorer just för att dagens nya diesel är så ren.
Men skulle den verkligen kunna vara för ren tom?
Man ser inget konstigt i filtrena då??
Det jag vet att vi råkat ut för på 1 av våra traktorer är att vatten avskiljarna blir fulla med vatten. Detta händer dock bara på 1 av våra traktorer och vi har ju 3 st. Det kan inte vara så att de nya motorerna är känsliga för just vatten?
Vi tankar ju samtliga traktorer från samma farmartank och de har liknande driftsförhållanden Men ändå så är de just 1 som samlar på sig vatten.

Avatar Fallback

Re: Ev. tillsatsmedel i dieselbränsle?

Stante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51629 Dieseln är inte för ren utan inte tillräckligt "oljig", Tar man den gamla dieseln och miljödieseln och provar mellan fingrarna så är den som fotogen. Ingen smörjande effekt alls. Dom centrifugalpumparna som sitter på dom gamla traktorerna finns det ingen olja i utan dom ska smörjas av dieseln, det gör dom inte av miljödieseln utan dom kan i värsta fall skära ihop. Därför bör man slå i en skvätt tvåtaktsolja. Även en del nya dieselbilar har samma problem även där kan man med fördel slå i en liten skvätt tvåtaktsolja. Hur miljövänligt är det egentligen??

Användarvisningsbild

Re: Ev. tillsatsmedel i dieselbränsle?

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51642 Vet om en 1710D EcoIII som fått byta en injector.

Användarvisningsbild

Re: Ev. tillsatsmedel i dieselbränsle?

rocky  
#52224 Har kört våran skotare på en dyrare diesel i minst 10år men den finns inte kvar idag. Vi är dom enda som har klarat tätningarna till bränslepumpen över 20 000 timmar av liknade maskiner och motorer på vårat område. Resterande har bytt på 7000-13000 timmar. Vi är dom enda som har kört på den dieseln så det verkar som det gör nytta med lite olja i dieseln. Har inte bytt något på bränslesidan utom den elektriska matarpumpen en gång på 27 000 timmar.

Avatar Fallback

Re: Ev. tillsatsmedel i dieselbränsle?

Gösta  
#169216 Jag har ett 200 liter Statoil Voltway N 7 X Det skall enl .någon Dieselkunnig gå att ha som bränsle i traktor

Avatar Fallback

Re: Ev. tillsatsmedel i dieselbränsle?

ÅsaNisse  
#169669 Vi hade liknande problem i början av 90-talet då Shell började leverera så kallad citydiesel. Den var för torr så att rotorpumpar i WV, Volvo mfl skar på löpande band. Det åtgärdades med någon procent 2t-olja i dieseln, men som tidigare sagts, vart tog miljövinsten vägen?
Sedemera ändrade Shell på bränslet så det gick att köra på, dock utan att erkänna att något fel funnits.

Avatar Fallback

Re: Ev. tillsatsmedel i dieselbränsle?

Gösta  
#169702 Jag får inte riktigt svar på min fråga, Statoil Voltway N7X är en mycket "ren" olja som ursprungligen fungerar som isolering/kylning transformatorolja ( PCB fri ) Det är en högraff. mineralolja med liknande värde som Diesel Jag vet att några har blandat 50/50 med Diesel och kört med gamla dieselmotorer, om någon störning uppstått vet jag ej...Hälsningar Gösta FORD o HYDREMA

Avatar Fallback

Re: Ev. tillsatsmedel i dieselbränsle?

4WD  
#169798 ?
Senast redigerad av 4WD tor 07 jun 2012, 16:30, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Ev. tillsatsmedel i dieselbränsle?

john85jj  
#171465 Hej, Vad jag har hört så tål inte commonrail dieslar att få i tvåtakts- olja, så det skulle inte jag våga köra med i dieseln iaf

mvh John

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).