Frågan har aktualiserats här i Finland nu i höst och bakgrunden till det hela är att så många Deere eco3 motorer har haft problem med insprutarna(injektorerna)
Spec. 1110 eco3 verkar vara onödigt hårt drabbat,rör väl sej om ca 10 maskiner enbart vid vår servicepunkt som fått injektorerna bytta på garanti,men så småningom blir det nog entreprnörerna som får stå för kalaset,prismässigt är dom väl ca 5-600euro/styck+jobbet.
Deere skyller på fabrikationsfel men varför är dom finska maskinerna drabbade medan dom eco3or som går i andra länder inte verkar drabbas lika hårt?
Känner nån till om nån eco3 fått nya spridare i SWE
Äldre Deere (eco2)går problemfritt,likaså Valmetarna utan det verkar va dom nya injektorerna som är känsliga.
En av Deeres tekniker hade en teori om att bränslet blivit för "rent",alltså i jakten på ett rent bränsle har dom tagit bort för mycket paraffiner o sånt som också har en smörjande funktion.
Jag är beredd att hålla med honom,för jag vet att finska Neste(ett oljebolag med raffinaderi som lev. allt bränsle i Finland),skryter med att dom har världens renaste bränsle
Därför gör vi nu härefter,i likhet med många åkare,så att vi tillsätter ca 1 liter 2-taktsolja(utombordartyp) per kubikmeter diesel så få se då hur det går varteftersom
Vad tror ni,är det nåt att satsa på lr finns det nå bättre alternativ