Skogsvagn (Huggarvagnar)

Läcker från hydraulkoppling

10 inlägg 7019 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Läcker från hydraulkoppling

Magnus-Lyse  
#437013 Har en Vreten 8,5 1996 med en Vreten 51-35 kran. När jag kör rotatorn så kommer det en stråle från kopplingen på slangen till rotatorn.
På bilden, den längst till vänster.
Läst att det kan vara fel på slangen?
Jag ser inga brott på slangen och kopplingen ser bra ut, har haft loss den och kollat så det inte sitter skit i hålen.
Är ingen hydraulik expert så tips tas tacksamt emot :smile:



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Läcker från hydraulkoppling

ÅsaNisse  
#437016 Slangarna ser ju ganska misshandlade ut. Kopplingen har nog varit en 90 grader från början och fått en del stryk. Det är stor möjlighet att det finns en spricka som öppnar sig när det blir tryck. Presshylsan har vridit sig mot innerdelen.
Byt slangar för det kommer snart att brista där höljet är avskavt.

Avatar Fallback

Re: Läcker från hydraulkoppling

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437023 Byt båda slangarna när du ändå håller på och sätt sen ett spiralskydd på dem.

Användarvisningsbild

Re: Läcker från hydraulkoppling

Magnus-Lyse  
#437025 Tack, låter ju rimligt iof.
Något speciellt att tänka på när man byter eller är det bara att byta när jag fått tryckt nya?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Läcker från hydraulkoppling

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437030 ta med dig en slang till verkstan så du får rätt kopplingar och längd på de nya.. annars är det bara och skruva på

Avatar Fallback

Re: Läcker från hydraulkoppling

hinowa  
#437035 Ja ser ut som den övre fått en smäll,byt ut alla slangar,en del har hydralslang som används till bergborrmaskiner!

Avatar Fallback

Re: Läcker från hydraulkoppling

erikl  
#437061 Råkade ut för samma sak nyligen och tog med slang och koppling till verkstan. Satte vara på ny koppling. Den gamla hade fått en liten smäll utan synliga skador men läckte med en stråle när den trycksattes.

Avatar Fallback

Re: Läcker från hydraulkoppling

eqlazer  
#437430 Pressa samtidigt några extra slangar, för de är väldigt utsatta och går sönder när man minst önskar det... Då är det bra att ha liggande nära till hands.

Användarvisningsbild

Re: Läcker från hydraulkoppling

Magnus-Lyse  
#437435 Tack för alla svar, bytte slang idag och funka kanon. Ska byta dom andra slitna också men fick prioritera att köra idag när det äntligen var frost :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Läcker från hydraulkoppling

JoTh  
#437498 En vanlig lösning längre tillbaks, då det såg liknande ut på större skotare var att göra om slangarna och monter raka presskopplingar ned mot rotatorn och montera lösa smidda 90 graders kompaktvinklar.
Anledningen är att det oftast är vinkeln/ stolpen som skadas av yttre åverkan.
Då är det enkelt att ha några lösa vinklar i verktygslådan för snabbt och enkelt byte. Har byggt om det på min egen griplastarvagn,
så det gick då bra på den lilla rotatorn jag har där, dock fick jag ändra slanglängden något vid ombyggnationen för att få till en bra montering.
Minskar både stilleståndet och kostnaden i längden, trots några extra lösa vinklar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).