Socialt (mer om oss)

9% av svenskarna har en miljon på banken

214 inlägg 63775 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

Vardon  
#436870
Vilsten skrev:Nu handlade ju det om kontosaldon hos storbankerna. Tror du får det tufft att lyckas förhandla fram högre sparränta än låneränta.


Det lyckas man nog inte med om man vill insättningsgaranti. Kan man tänka sig betydligt högre risk och ingen insättningsgaranti är det inte svårt att placera till ca 4-5 % ränta.

Men jag tror även att högre saldon på konton beror på att man plockat hem lite vinster och faktiskt vill ha dem ganska riskfritt till pensionen. Man kan alltid tjäna mer men man kan alltid förlora mera.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

sundelius  
#436875
jannee skrev:En ann som varken har det ena eller det andra vilken grupp tillhör vi - men vi är i alla fall skuldfria :grin:

Var det inte du som köpte grannfastigheten :?: , då är det väl kanon bra om du lyckats bli skuldfri :smile:

Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#436877 Den som är skuldfri har för lite skog. :ugeek:

   TS
Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#436881 @Mangan, amortera eller inte är då frågan :)

Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#436885 @Mangan, funderade ett varv till och måste poängtera att jag beundrar dig och din uthållighet med vinschningen med tanke på att du förmodligen inte har något enstaka hektar att ta hand om? Lite mer än så väl?
Är väl en mental utmaning kan jag förmoda men all kredit till dig som kämpar på!
Kör så det ryger!

Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

Vardon  
#436886 Fördelen med att ha lån är att man får ett hål att stoppa pengar i. För hur det än går så kommer ju lånet vara kvar tills man amorterat av allt :)

Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#436889 Fördel med att ha lån....så slipper man frestas att lägga pengar på annat, haha

Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

stektlök  
#436897 Sparkonto eller liknande stod det i 1:a inlägget eller ?
Jag försöker också spara mer i aktier och några fonder de senaste åren. 1.8 % i snitt på mina lån i ränta och det har aktierna och fonderna slagit med hästlängder. Den dagen räntorna sticker uppåt så kommer jag nog amortera av och sedan lägga räntepengarna på att bygga upp bufferten igen.
Bankerna plussa nästan 100 miljarder på oss låntagare 2016 hörde jag på nyheterna nyligen :shock:

Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

JörgenO  
#436902 Preferensaktier kan vara ett intressant alternativ för en del av sparandet. Avkastningen är normalt mellan 8-10% och aktierna ger utdelning fyra ggr/år. Så med lite pusslande och olika aktier så kan man få månatliga utdelningar som man kan ha som hjälp t.ex. till att betala räntan (aktieutdelningar o låneränta är fullt kvittningsbara mot varandra).

Med avkastning på 8-10% följer att preferensaktier är långt från riskfria. Kursen rör sig sällan men om bolaget kommer på obestånd kan de snabbt stoppa preferensaktiernas utdelning och dessa kan falla i värde eller tappar allt om bolaget går i kk. De flesta preferensaktier tillhör fastighetsbolag och det kan ju vara en risk bara det. Om räntan på bankkonton etc stiger (dvs räntan på konkurrerande sparformer ökar) kan det också leda till att priset på aktierna sjunker (utdelningen i kr blir ju dock oförändrad i det fallet)
Men det finns många bloggar och några bra böcker om att investera i preferensaktier om man är intresserad.

Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#436910 Tack @Dank, men ser inte riktigt hur det hänger ihop med banksparande. :) Jag har att göra med några hektars gallring varje år, så har fått dragit ner på kontorsstolssittandet till förmån för en lite mer aktiv livsstil.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

stegmaster  
#436912
Mangan skrev:Den som är skuldfri har för lite skog. :ugeek:

Precis, Jag har aldrig haft skulder, och äger ingen skog. :smile:
Men varför skulle jag det, när värdet på skog här väst i Norge er lågt, samt att jag får hugga i andras skog endå. 8)
Det finns vel inte mange, förutom några äldre pensionärar som sitter med över 1 mille, i kontanter (banken), på andra sidan måste man vel klantat sig rejält( typ, dratt på sig fru och barn. :mrgreen: ) om man inte er "millionär" vid 50års alder( formue, verdier).
Själv kommer jag aldrig bli "millionär", förr mitt sparandet stopper vid en halv, alt över detta köper jag upp i roliga saker,
Räknar man formue (altså verdier man äger), så er man vel sågar mangemillionär , typ ca 4-6 mille. :surp:
Men kontanter kommer jag aldrig ha mer enn ca 500tkr. 8)
Det kanske inte er smartaste att inte ha skulder, men det känns skönt att veta att man äger det man har, och ingen kan komma ta något av detta om livet skulle vända på nåt vis.
Nackdeler er ju att det blir hög skatt, när man er ensam(inga barn), och inga skulder, utan sittar med formue/verdier. :sad:
Själv er jag för klantig til att hålla på med spekulasjoner i annat enn att köpa fastigheter och maskiner. :o
Och jag har absolut inga hög inkommst, utan jag lever sparsamt.

Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

halvproffs  
#436929 På Fröya (norsk ö) var det en norman som sa;Här är alla miljonärer, både av svarta o vita penger. :D

Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

stegmaster  
#436935
halvproffs skrev:På Fröya (norsk ö) var det en norman som sa;Här är alla miljonärer, både av svarta o vita penger. :D


:lol: :lol:

Jo, så kan det nog ochså vara. :mrgreen:
Men hur som helst så er vel "nästan alla" 50år++ millionärar om man räknar verdier som pengar.
Men det vel bara stort sett bara gamla tanter som sitter med millioner i kontanter(pengar på bok, bank).

Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#436938 @Mangan, du undrar hur ditt vinschande hänger ihop med banksparande?
Du skrev ju att om man är skuldfri har man för lite skog:)
Alltså, sträva efter mer skog genom att låna, köp mer och då få mer skog att vinscha i. Mental övertygelse :)
För inte får jag uppfattningen att du strävar efter att få köpa den nyaste traktorn med den mest utrustade hydrauliska skogskärran, eller har jag fel? Du visar att det går att bruka en skog, som inte är liten, med enkla medel och efter egen självvald väg.
Min tolkning av ditt skrivande på forumet. Kör så det ryger!

Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437010
Mangan skrev:Den som är skuldfri har för lite skog. :ugeek:


Har man inte ärvt en massa skog så är det lån som gäller, inget mer med det. Jag har blivit lite sugen på att köpa skog själv men det blir kanske lite för mycket med både arbetet och fritiden i skogen. Skomakarens barn och hela den biten...
Mitt inlägg på förra sidan var för övrigt en parafrasering av en fd statsministers bok:
Den som är satt i skuld är icke fri

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).