Traktorer och processorer

Längdmätning till stegmatare typ Kesla/Patu

102 inlägg 43868 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Längdmätning till stegmatare typ Kesla/Patu

BjörnS  
#434690 Hej
Det finns många olika trådar där det diskuteras just om längdmätningen till Patu / Kesla stegmatare. Jag tänkte att vi kan sammanfattar det till en ny tråd här.

Man kanske kan utveckla en byggsats tillsammans. Då kan alla bidrar med det som de är bäst på.
Hur många är det egentligen som vill ha en längdmätning till sin stegmatare här på skogsforum?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Längdmätning till stegmatare typ Kesla/Patu

fritidshuggarn2  
#434695 Jag kan hjälpa till om det behövs med erfarenheter av det längd och diametermätning jag byggt till min kesla om det behövs.

Användarvisningsbild

Re: Längdmätning till stegmatare typ Kesla/Patu

BjörnS  
#434698 Visst skulle det var roligt om du kan bidra! Lagg gärna in dina bilder i den här tråden.
Jag tycker det är onödig att alla utveckla sin egen längdmätning om det redan finns fungerande exemplaren.
Och om man bygga en liten serie blir det också billigare för alla.

   TS
Avatar Fallback

Re: Längdmätning till stegmatare typ Kesla/Patu

Jim_90  
#434747 På mitt aggregat har jag längdmätning men diametermätning fattas. Så jag är defenitivt intresserad av nån lösning till diametermätning.

Användarvisningsbild

Re: Längdmätning till stegmatare typ Kesla/Patu

Olof lindholm  
#436571 Hejsan.
Jag har funderingar på att köpa en gammal patu 30 som inte längd mätningen är någonting kvar av. Där finns bara boxen i hytten kvar. Som verkar vara nån halv digitalik, man ska trycka in lämgden manuellt på nått räckne verk. Allt ute vid svärde e bort blockat. På grund av att de int fungerade å gick allti sönder så plocka förra egaren bort allt.
Tror ni de finns chans att få igång gamla mätningen eller e de bara att börja bygga nya grejjer? Isånafall hur slipper ja lättast undan? Någora 1000 lappar får de ju nog kosta bara man får igång skiten 8)

Avatar Fallback

Re: Längdmätning till stegmatare typ Kesla/Patu

fritidshuggarn2  
#436809 Hej
Vet inte något om längdmätning till en sån maskin . Men jag tror att du borde kunna få igång mätutrustningen till den. Är mäthjulet kvar och dom andra grejerna. Men väljer du plocka bort allt kan man sätta dit enkla grejer för en 1000 kr

Användarvisningsbild

Re: Längdmätning till stegmatare typ Kesla/Patu

BjörnS  
#436816 @fritidshuggarn2 skulle vara fint om du kan berätta hur din mätutrustning är uppbyggd. Ser ut som att den är väldigt genomtänkt.
Vad är det för mikrokontroller som du har använt.

Jag har alltid tänkt att man skulle lära sig programmeringen av mikrokontroller. De är ju användbart för nästan allt [emoji3]
Men de lär man sig nog inte på en dag och det är svart att hitta tiden för det med när man har så mycket annat att göra.

@Olof lindholm
Jag tror det blir enklare att satsa på ett helt nytt mätsystem. [emoji6]

   TS
Avatar Fallback

Re: Längdmätning till stegmatare typ Kesla/Patu

fritidshuggarn2  
#436826 Jag tog den enkla vägen och beställde grejer på ebay .
Display med inbyggd färdig up och ned räknare. Den är av den typen att man inte behöver vara så noga med mäthjulet att det blir skala 1 till 1 utan man kan ändra skalan . Tex har jag 312 mm omkrets på mitt mäthjul och en encoder på 360 pulser. Gav inte mer än 120 kr och 100 för encoder . Det svåra var att hitta rätt grejer först beställde jag grejer från elfa men den räknaren var för stor och klumpig och krånglig i menyerna. Har funderat på en arduino eller rasberry pi men har heller inte haft tid med det[SMILING FACE WITH SMILING EYES]

Användarvisningsbild

Re: Längdmätning till stegmatare typ Kesla/Patu

BjörnS  
#436832 Det låtar riktigt bra! Det gör saken mycket enklare för mig :-)
Vad heter räknaren som du köpte till slut?

   TS
Avatar Fallback

Re: Längdmätning till stegmatare typ Kesla/Patu

fritidshuggarn2  
#436833
Screenshot_2017-02-09-19-30-40.png

Avatar Fallback

Re: Längdmätning till stegmatare typ Kesla/Patu

fritidshuggarn2  
#436834 Jag köpte 4 där av priset

Avatar Fallback

Re: Längdmätning till stegmatare typ Kesla/Patu

fritidshuggarn2  
#436837
Screenshot_2017-02-09-19-45-43.png

Avatar Fallback

Re: Längdmätning till stegmatare typ Kesla/Patu

fritidshuggarn2  
#436838 Var också tvungen att sätta dit en spännings stab för tyvärr om man körde på kvällen med belysning och spänningen blev under 11.6 v slocknade displayen.

Användarvisningsbild

Re: Längdmätning till stegmatare typ Kesla/Patu

BjörnS  
#436846 Några bilder för de som inte känner hans mätsystem.
IMG_1486667554.991666.jpg
IMG_1486667567.019134.jpg
IMG_1486667576.632327.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Längdmätning till stegmatare typ Kesla/Patu

BjörnS  
#436848 Vad är det för kugghjul?
Sätter sig inte skräp där emellan.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).