Virkesmätning och Matrisfub

Mätning virke med "Drönare"

9 inlägg 19411 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Mätning virke med "Drönare"

Chani  
#436529 https://doc-00-6k-docs.googleuserconten ... e=download

Flyger Drönare och mäter volymer av högar vid stenkrossar och flishögar. Nu testar jag lite med att mäta virkesupplag. Flyger över och tar lodbilder, som blir en 3D modell. I denna kan jag gör mätningar för att få volymer.
I bilden ovan är volymerna mätta och avdrag gjorda för mellanrum mellan travar.
Upplag 1/ 14.987 m3t. 2/ 11.725 m3t. 3/ 6.612 m3t. Kan även mäta i modellen och få fram volym m3fub.
Flyger med Phantom 4 pro och HAB Paparazzi Y6 maskiner. Program för 3D Pix4d. Är det någon mer här som gör något liknande, så vore det kul om vi kan utbyta lite erfarenheter.


Senast redigerad av Chani ons 08 feb 2017, 17:08, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mätning virke med "Drönare"

Fredrik Reuter  
#436532 Hej,
Riktigt intressant område detta.
Jag labbade själv med Pix4D och drönarbilder över skog för några år sedan. Hade tiden funnits skulle jag gärna labba vidare med detta.

Du får gärna berätta mer, tyvärr verkade inte bildlänken ovan funka.

Användarvisningsbild

Re: Mätning virke med "Drönare"

Chani  
#436539 Jag testade bildlänken då funkade det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mätning virke med "Drönare"

Fredrik Reuter  
#436543 Bilden är nog låst till dig och du är inloggad på Google så det funkar. Jag får 404 sida.

Användarvisningsbild

Re: Mätning virke med "Drönare"

Chani  
#436576 Kan man ej bara lägga in en bild som man gör i Facebook.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mätning virke med "Drönare"

Fredrik Reuter  
#436673 Jorå, det går fint.
Välj Svaraknappen istället för snabbsvar. Under texrutan finns flikar, klicka på ladda upp bilder och jobba dig vidare. Glöm inte att bifoga bilderna efter att de laddats upp, det sker i två steg så att säga.
Har du appen väljer du plussymbolen och bifogar bild.

Användarvisningsbild

Re: Mätning virke med "Drönare"

Chani  
#436753
1486633928_image.jpeg

Har varit svårt att få med bilder, Testar nu igen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Mätning virke med "Drönare"

åberg  
#436754 Nu syns det en bild. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Mätning virke med "Drönare"

Daniel Strasser  
#451653 Finns det ett sätt att mäta varje träd i skogen med en drönare. vill säga en drönare tar bilder pa alla träd, och bilden analyserar träden som sen ger höjd, tjocklek, kvistar,... sa skulle man fa en mycket exakt värdering pa skogen innan man tex köper skog. Det finns ju möjlighet att använda drönare för agriculture crop monitoring och jag tycker det är väldigt lika en skogsvädering (se länk).

https://www.technologyreview.com/s/6019 ... riculture/

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).