ATV och UTV i skogen

Fjädring och timmervagn

39 inlägg 14135 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fjädring och timmervagn

Bilboo  
#436720 Ja, dä ä ju en lösning. Men komforten blir ju lidande. Tråkigt när man ska ta mysturen mä polarn/frun bakpå å packning. :grin:

   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Fjädring och timmervagn

Skäribo  
#437101 Köp Honda med stel bakaxel. Kan rekommendera detta efter några års praktik

Användarvisningsbild

Re: Fjädring och timmervagn

Bilboo  
#437248 Förra hjulingen hade stel axel å dä funka. Ska testa idag, har monterat skogskedjor och ändrat vagnen så att kultrycket är minimalt. Funka iaf inge vidare utan kedjor.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fjädring och timmervagn

Hema  
#437266 Om du har en Yamaha går det enkelt att bygga om så att det tar sekunder att byta från låst till fjädrande läge.
Steloperera Yamaha 550/700

Användarvisningsbild

Re: Fjädring och timmervagn

Bilboo  
#437304 Nu her ja resultatet! :surp: . Man ska ha skogskedjor!! :-BD . Lastade vagnen så att kultrycket blev negativt å dä drog bra pga kedjor. TOTALT :surp: livsfarligt å transportköra då vagnen skuver hjulingen i kurvorna. Låsa fjädringen med plattjärn är bökigt då dämparn sitter framför drivaxln. Polaris 500.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fjädring och timmervagn

dezzanhunter  
#523859 Ha ni hitta nån vettig lösning? Fungerade de med high jackers? Sjäkv funderar jag om fox float dämpare skulle fungera?

Avatar Fallback

Re: Fjädring och timmervagn

Ent  
#524097 Verkar ju finnas lite annat inom Hi-jackers-konceptet om man googlar, tex https://www.ebay.com/bhp/atv-air-shocks

Har inte fördjupat mig i vad som passar på vad, men såvitt jag förstår handlar det väl om att komma nära originalet vad gäller yttermått och slaglängd? Infästningen borde gå att ändra, antingen på hjulingen eller dämparen. För den som kan och vill labba finns det onekligen möjligheter.

Försten som prövar berättar hur det funkar i praktiken :-bd

Användarvisningsbild

Re: Fjädring och timmervagn

Bilboo  
#524141 Tjabba.
Hi jackers funkar bra för mej.
Nackdelen är när hjulingen blir ståendes typ 2 mån så tappar de trycket lite.
Fick montera fjädringsstopp för att inte bli för hög.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fjädring och timmervagn

dezzanhunter  
#524155 Trevligt att höra men hur gjorde du med fjädrarna? Eller behövs inte fjädrar? Lägg gärna upp nån bild på hur det blev

Avatar Fallback

Re: Fjädring och timmervagn

Ent  
#524161 Precis, väldigt intressant! :-bd
Vilken hjuling kör du, och vilka hi-jackers passade i så fall?

Användarvisningsbild

Re: Fjädring och timmervagn

Bilboo  
#524207
1536408053_20180908_133528.jpg
Hjuling :Polaris 500 -98
Har ersatt org dämpare med hijackers
och demonterat kränghämmaren.
Ingen aning om mod på dämparna, inhandlades på marknad. Fjädringen blir ganska så trög eftersom det inte finns nån fjäder.
Frigången är 40cm med org hjul.
Har skrämt kompressorn till 8bar, räcker int de använder ja dämparpumpen till Mtb'n

   TS
Avatar Fallback

Re: Fjädring och timmervagn

Ent  
#524212 Det ser fullt raggarmässigt ut 👍 👍 👍.

Användarvisningsbild

Re: Fjädring och timmervagn

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#533729 Har varit utan mina ASA dämpare ett tag och "tvingats" köra med låsning. Fungerar ju riktigt bra men igår fick jag på ASA dämparna igen. Jäklar vilken skillnad det är. Full markfrigång med den tunga 1900 vagnen men ändå individuell fjädring på hjulen. Vilken skillnad det är mot låsningen. Tänk om man kunde den typen av dämpare som tillval när man köper sin AtV

Användarvisningsbild

Re: Fjädring och timmervagn

Bilboo  
#533828 Uvskogen! Har du någon uppskattning om kultryck.
Senaste turen med skogsvagnen så flyttades boggin så kultrycket blev högt.
Styrförmågan blev nästan obefintlig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fjädring och timmervagn

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#533970
Bilboo skrev:Uvskogen! Har du någon uppskattning om kultryck.
Senaste turen med skogsvagnen så flyttades boggin så kultrycket blev högt.
Styrförmågan blev nästan obefintlig.

Nej det har jag nog inte. Har ASA fram också så jag justerar så ATV har lite framtryck tomlastad.Upplevde det du beskriver förut. Körde då med med framvikter på både ram och däck (finns en blogg jag skrev i för länge sen där jag skriver om det).
Med den här lösningen så kan jag ställa in hela ekipaget så det fungerar. Med full last så får jag oftast "perfekt" balans.
Men visst, ibland får man justera med åt vilket håll man lägger tjockänden :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).