Sågverk (mindre)

Hur har ni byggt era spåntransporter?

12 inlägg 5846 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur har ni byggt era spåntransporter?

jakobn  
#436021 Nu har jag monterat laser på woodmizerns såghuvud, så det är dags att ta sig an nästa uppgradering. Är oerhört trött på att skyffla spån, tar mycket tid i anspråk och ställer till det en del när vi får köldknäppar och det blöta spånet fryser.
Har tyvärr inte så mycket ström ut till sågen och skulle helst klara mig utan att dra ny matarkabel, möjligtvis kan jag säkra upp men undviker helst om det går.
Så jag skulle vilja veta mer om era anläggningar innan jag åker och köper något som inte fungerar.
- Vad för typ och hur stor effekt har spånfläkten.
- Hur långa rör/slangar har ni från såghuvud till fläkt och från fläkt till spånlagret.
- Vilken dimension och vilken typ av rör/slangar använder ni?

Borde finnas många transportfläktar som går att använda, spannmålstransportörer kunde vara ett alternativ kanske? Hade varit perfekt om man kunde använda fläkten vid skörd också.

Om jag får tag på en stor fläkt och byter ut motorn mot en mindre, kan det fungera?
Tänkte skära av långsidan på en oljetank och svetsa fast fäste till lastaren på motsatt sida och sedan blåsa ner spånen direkt i tanken. Med en 3 kubiks tank kan jag tömma varannan till var tredje dag och slipper en massa spill som det blir om det ska hanteras med skopa.



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Hur har ni byggt era spåntransporter?

Pabene  
#436438 Hur blir det för dig om du skulle montera en sådan låda som bl.a. Resch-sågarna har. I lådan samlas spån och den töms/lämnar av spånet, i en liten ficka. Från fickan kör du ut spånen med en liten bandtransportör till din "skopa".
Det blir då inga problem med täppta rör. Energibehovet är litet och den är nästan tyst.
En spånsug måste vara kraftfull, kanske 5-7 kW , den väsnas, den måste gå hela tiden sågen arbetar och slangarna är ömtåliga.

Användarvisningsbild

Re: Hur har ni byggt era spåntransporter?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#436443


Nåt i den här stilen kunde man ju pröva?

Avatar Fallback

Re: Hur har ni byggt era spåntransporter?

ovecase  
#436454 Fungerar faktiskt riktigt bra med hink , kör själv så sedan flera år :-BD

Användarvisningsbild

Re: Hur har ni byggt era spåntransporter?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#436458
Bild

Komplettera med en transportör som man kan tömma hinken i så är det ju närapå färdigt.

Avatar Fallback

Re: Hur har ni byggt era spåntransporter?

Rolfnilsson400  
#436486 Om du kör med fläkt, använd rör så mycket som möjligt, slang ger mer än dubbelt så mycket motstånd per meter.

Avatar Fallback

Re: Hur har ni byggt era spåntransporter?

axwell  
#436507 Skulle inte en sädesskruv kunna vara användbar.
Det bör finnas åtskilliga bland bönder som gett upp spannmålsodlingen.

Avatar Fallback

Re: Hur har ni byggt era spåntransporter?

jakobn  
#438677 Tack för allaä svar. Jag ska börja med en spann och sedan leta vidare efter en mindre spånfläkt 1,5 -3 kW. Transportband har jag nog inte nytta av eftersom jag har spåncontainer vid sågbänkens slut, så det går nog lika snabbt att tömma där som att skyffla till ett band. Ska komma ut en elektriker och mäte strömmen när jag sågar och har all belysning igång, då får jag ett hum om vad för motor fläkten kan ha.
En tanke var att använda spann de få gånger jag kör grova stockar och sedan ha en mindre spånfläkt till resten. Kan hända att jag tänker fel här, blirm kanske lika mycket spån när man såga mindre stockar, går ju betydligt
Snabbare framåt på mindre stockar så mängden blir kanske samma. Va d tror ni?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur har ni byggt era spåntransporter?

jakobn  
#438679
axwell skrev:Skulle inte en sädesskruv kunna vara användbar.
Det bör finnas åtskilliga bland bönder som gett upp spannmålsodlingen.

Det känns som att en spannmålskruv packar spånen, stigningen på skruven bör väl vara anpassad för fuktiga spån som inte rinner av sig själv, men jag tänker kanske helt fel.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur har ni byggt era spåntransporter?

Pabene  
#438699 Jakobn,
Jag vet inte hur mycket du sågar och inte heller om du menar att en fläkt ska suga spånet direkt från sågens utkast.
Själv har jag använt en uppskuren 30 l plastdunk hängd på sågen, under många år. Men nu har vi en presenning hängande, längs stockbandsågens hela rörelseområde. Spånet träffar presenningen, faller ner och bildar en sträng på golvet. Även då vi sågar mycket räcker det för oss att en gång i veckan skyffla upp spånet i skottkärra och köra bort det. En annan sågarkompis har liknande vid sin såg men har en kraftig fläkt som kan suga spånet, via 150 mm plåtrör, från en stor "tratt" vid golvet i änden på sågen. När hans spånsträng blir för stor startar han fläkten och skyfflar in spånet mot tratten och det sugs/blåses upp i en stor ficka. Om du endast kör en fläkt på det här sättet behöver du ju inte större säkring eller kabelaria då sågen kan stå stilla vid tillfället.
Om du tänker att fläkt ändå ska suga kontinuerligt från sågen blir det mera att ta hänsyn till.
Tänk på att slangar som ska släpa med sågen kan ge bekymmer och att när du sågar grov tall, stora barkstycken ofta släpper och hamnar med det våta spånet. Om du inte har en kraftig fläkt slås den sönder av sådant. Det är då en tyst och snäll bandtransportör är rätt.

Användarvisningsbild

Re: Hur har ni byggt era spåntransporter?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#438743 Ungefär så gör jag nu, när strängen med spån är nog stor efter nån timme så skottar jag
spånet/dammet till neränden av stockintaget och där kastar jag ut det i en hög vid stockbordet.
Nån form av förbättring har tänkts dit, typ plankgolv med några tum hög sida på grusbädden
för att kunna styra ner spånet/dammet enklare till neränden samt en skopa/låda så jag kan
bära avfallet till lämplig grop för att nyttja det som markfyllnad.
Kombinera detta med tryckluft så man enkelt kan blåsa rent sågbädden mm så tror jag det
är nog för min lilla sågvolym.
Sen blir det kanske även en spånfläkt från vedmaskinen som blåser spånet i samma skopa/låda.

Avatar Fallback

Re: Hur har ni byggt era spåntransporter?

mrvimek  
#438892 Pappa hade en bamse såg och vi la en tjock matta och hade som halv tak och mitten på länga så var de öppet och en spång över till en vagn och när de vart för mycket så skotta man bara över till vagn :)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).