Motorsåg och handhållet

Avgasvärme vs elvärme i handtag

34 inlägg 7926 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Avgasvärme vs elvärme i handtag

MartinH  
#436278 En tanke bara lite utanför tråden, blir det inte effektivare med avgasvärme. Värmen finns ju redan där, tas den inte tillvara så går den rakt ut i luften.

Beträffande elvärme så måste den genereras via generatorn på vevaxel, vilket tar kraft från sågen.

Sedan kan finnas nackdelar med avgasvärme jämfört med elvärme?

Mvh
MartinH



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Utbränd Jonsered 520

eqlazer  
#436306
Mange skrev:Elvärme är nog bättre även om avgasvärme hade funkat bra idag med de temperaturerna de har på ångan nuförtiden..

Är avgaserna svalare med dagens motorteknologi? Jag var inte med förr så upplys mig :)

Avatar Fallback

Re: Utbränd Jonsered 520

axwell  
#436315 Hur reglerades avgasvärmen genom handtaget ?

Användarvisningsbild

Re: Utbränd Jonsered 520

totte  
#436324
axwell skrev:Hur reglerades avgasvärmen genom handtaget ?

En liten ventil som man kunde stänga av den med. Här Partner R19. Den lilla ståltråden ovanpå ventilen är "handtaget".

1486487596_120229_06a.jpg


MartinH skrev:Beträffande elvärme så måste den genereras via generatorn på vevaxel, vilket tar kraft från sågen.

Teoretiskt sett ja, men det är rätt försumbart, det var en tråd nånstans där det kom fram till att effekten var troligen under 100 W: Strömstyrka på generatorn på en motsåg.
Betyder att på en normal proffssåg på 50 kubik så är det fråga om ett par tre procent av effekten troligen knappast märkbart. Kan ju ställa frågan till våra sågproffs här. Märker man skillnad när värmen slås på?

MartinH skrev:Sedan kan finnas nackdelar med avgasvärme jämfört med elvärme?


Med dåtidens oljor så sotade kanalerna ganska raskt igen. Var rätt besvärligt att rensa. Med dagens lågsotande oljor och alkylatbränsle funkar det nog bättre. Ofta blev handtagen fruktansvärt varma fort, och regleringen var ju i stort sett av/på, så det kunde bli ett ständigt krabbande, det var ju inte en lätt åtkomlig knapp för att stänga av.

Användarvisningsbild

Re: Utbränd Jonsered 520

MartinH  
#436417 Tack Totte för uttömmande svar!
Mvh MartinH

   TS
Användarvisningsbild

Re: Utbränd Jonsered 520

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#436429
totte skrev:Betyder att på en normal proffssåg på 50 kubik så är det fråga om ett par tre procent av effekten troligen knappast märkbart. Kan ju ställa frågan till våra sågproffs här. Märker man skillnad när värmen slås på?

Som jag skrev i värmetråden så kan jag inte ha på värmen hela tiden när man kvistar grov gran, det blir helt enkelt för varmt att hålla i handtagen. Detta gäller alla de sågar med värme som jag har (P49, 242, 346 och 670)

Kanske dags att plocka fram oscilloscopet som jag lovade 2010 för att få lite bättre koll på vågformen från värmegeneratorn :oops:

Avatar Fallback

Re: Utbränd Jonsered 520

axwell  
#436440
MartinH skrev:Tack Totte för uttömmande svar!
Mvh MartinH


Ett tack till på det :smile:

Användarvisningsbild

Re: Utbränd Jonsered 520

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#436530
eqlazer skrev:
Mange skrev:Elvärme är nog bättre även om avgasvärme hade funkat bra idag med de temperaturerna de har på ångan nuförtiden..

Är avgaserna svalare med dagens motorteknologi? Jag var inte med förr så upplys mig :)

Nej dagens såg är nog varmare.

Användarvisningsbild

Re: Utbränd Jonsered 520

totte  
#436699
th skrev:
totte skrev:Betyder att på en normal proffssåg på 50 kubik så är det fråga om ett par tre procent av effekten troligen knappast märkbart. Kan ju ställa frågan till våra sågproffs här. Märker man skillnad när värmen slås på?

Som jag skrev i värmetråden så kan jag inte ha på värmen hela tiden när man kvistar grov gran, det blir helt enkelt för varmt att hålla i handtagen. Detta gäller alla de sågar med värme som jag har (P49, 242, 346 och 670)

Kanske dags att plocka fram oscilloscopet som jag lovade 2010 för att få lite bättre koll på vågformen från värmegeneratorn :oops:


Det jag menade var: Märker man skillnad på sågens effekt när värmen slås på/av? Rimligen bör det vara rätt försumbart, men det vore intressant att höra.

Avatar Fallback

Re: Avgasvärme vs elvärme i handtag

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#436711 Visst var de lite meck med avgasvärmren på de partner 5000 vi hade, lite slangar som fick bytas med tiden.
Som jag minns gick de ställa kranen halvöppen för att dämpa värmen när jag hårdkörde, nu får jag stänga av elvärmen med jämna mellanrum.
Elvärmen går sönder med....

Avatar Fallback

Re: Utbränd Jonsered 520

åberg  
#436728
totte skrev:Det jag menade var: Märker man skillnad på sågens effekt när värmen slås på/av? Rimligen bör det vara rätt försumbart, men det vore intressant att höra.


Har inte klockat kap eller mätt avgiven effekt men jag märker inte skillnad på sågens prestation med elvärme på jämfört med av. Eventuellt att huggaren själv presterar något lite bättre med varma fingrar än med kalla. Hursomhelst är det skönt att ha värmen i handtagen.

Avatar Fallback

Re: Avgasvärme vs elvärme i handtag

tallen100  
#436824 Ni tappar mer effekt med alkylatbensin än ni gör med elvärmen, för där märks skillnad.

Användarvisningsbild

Re: Avgasvärme vs elvärme i handtag

ryd  
#436899 Magneterna i svänghjulet bromsar hela tiden oavsett om värmen är på eller av ! För att veta skillnad måste ett annat svänghjul utan magneter för generator monteras . Sedan mäta effekt med / utan magneter .

Användarvisningsbild

Re: Avgasvärme vs elvärme i handtag

totte  
#436937
ryd skrev:Magneterna i svänghjulet bromsar hela tiden oavsett om värmen är på eller av ! För att veta skillnad måste ett annat svänghjul utan magneter för generator monteras . Sedan mäta effekt med / utan magneter .


Nej, bromsar nästan inget när ingen effekt tas ut, en generator, oavsett utförande bromsar i relation till uttagen belastning.

Användarvisningsbild

Re: Avgasvärme vs elvärme i handtag

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437141
totte skrev:
ryd skrev:Magneterna i svänghjulet bromsar hela tiden oavsett om värmen är på eller av ! För att veta skillnad måste ett annat svänghjul utan magneter för generator monteras . Sedan mäta effekt med / utan magneter .


Nej, bromsar nästan inget när ingen effekt tas ut, en generator, oavsett utförande bromsar i relation till uttagen belastning.

Helt rätt :-BD Energiprincipen säger att energiförluster och energivinster måste balanseras eftersom energi inte kan förstöras. Om ingen energi tas ut ur systemet kan inte heller någon energi förbrukas.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).