Verkstan

Kellfri kvalitet

96 inlägg 132422 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kellfri kvalitet

blandadskog  
#347098 Nu har det tagit en annan vändning. Trots att det var ute en säljare och tittade på maskinen när jag transporterat den till Skara ( ja jag lovade att köra dit den eftersom det skulle gå fortare och jag fick ett så bra bemötande) och han inspekterade svetsen och sa att det såg inte bra ut det skulle dom åtgärda, de skulle även byta remmarna som "var av ojämn kvalite från fabrik" samt att jag visade honom kraftöverföringsaxeln som var så glapp att den nästan hade nött hål på skyddet som sitter runt k-axeln. De skulle gå igenom maskinen och serva den allt utan kostnad för mig, sedan skulle de skicka den till mig. Jag körde hem igen ( 8 mil totalt) och kände mig nöjd. Efter ett par dagar ringer reservdelsmannen och påstår att det var inget fel på svetsen! Samme man som några dagar tidigare sagt att det inte såg bra ut! Nu skulle dom fakturera mig för reparationen, jag blev naturligtvis upprörd, för att inte säga förbannad och sa att det "kan du glömma". Hur det blev med rembytet och den glappa k-axeln vet jag inte då jag blev så arg att jag slängde på luren i örat på honom. Jag kommer aldrig mer handla något från det företaget och jag avråder verkligen andra från att handla där. Rent juridiskt kan man ju undra vad som gäller? Har företaget lovat reparera är det väl inte ok att i efterhand kräva kunden på pengar? Jag kommer i vart fall vägra! Och som sagt, HANDLA INTE FRÅN KELLFRI, risken är stor att du blir missnöjd. Lägg till några tusenlappar och köp kvalite.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Kellfri kvalitet

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347101 Märket Kellfri borde kanske byta namn till Kvalitetsfri? ;-)
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Kellfri kvalitet

husqvarna_med_sthil  
#347104 Jag hade funderingar ett tag på att handla en huggarvagn av det företaget. Priserna såg ju minst sagt bra ut och när man i starten behöver mycket dyra saker för att komma igång så är det frestande. Kompisar, forum och en aning av varningsklockor i bakhuvudet fick mig att avstå. Däremot köpte jag gafflar och en griparm för att på så vis kunna lasta vagnen. Dessa har fungerat men låsningen för gafflarnas sidojustering har kroknat samt att trots grejerna, alltid när de inte använts stått under tak blev de genomrostiga, efter en säsong i skogen samt lite diverse plock här hemma. Jag har plog, slunga, schaktblad som har funnits i 30 år som inte är lika rostigt trots att de använts varje år, samma med vajerspelet som stått ute i ur och skur.
Det verkar som att järnet är dåligt alt behandlingen eller en kombination och med tanke på hur pass dyrt det är ändå med maskiner osv så har jag väntat och försöker nå en högra kvalite på prylarna.

Jag tycker inte detta känns förtroendeingivande alls och jag är glad att jag inte har handlat huggarvagn därifrån. Många skäller på Kellfris kvalité men enligt egen erfarenhet så är jag beredd att stämma in i kören jag också.

Avatar Fallback

Re: Kellfri kvalitet

blandadskog  
#347274 Jag har köpt en del andra prylar från Kellfri och kvaliten på lacken är usel. Med tanke på priserna på deras maskinjer kan det kanske acepteras, men jag kan inte aceptera att maskinerna är trasiga redan när dom är nya eller knappt använda. Kellfri= kvalitetsfri, det stämmer bra det. Förstår inte att företaget kan överleva, det tycks ju gå ganska bra dessutom. Det måste finnas många människor som är dumsnåla! Jag har i alla fall tagit lärdom- aldrig mer Kellfriskit.

Avatar Fallback

Re: Kellfri kvalitet

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347281 Det vore roligt om någon ifrån Kellfri gick in här och försvarade sig :shock:

Användarvisningsbild

Re: Kellfri kvalitet

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347282 Tja, med tanke på att Jula, Biltema, ClasOhlson m.fl. skräpsäljande butikskedjor går bra, så är det väl inte så konstigt att även Kellfri (Kvalitetsfri) överlever.

Sedan kan man ju alltid diskutera smartheten i att köpa lågprisdynga från Kina, istället för att satsa på bättre begagnade kvalitetsgrejor från början, som ofta borde hamna på samma pris.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Kellfri kvalitet

blandadskog  
#347304
husqvarna_med_sthil skrev:Jag hade funderingar ett tag på att handla en huggarvagn av det företaget. Priserna såg ju minst sagt bra ut och när man i starten behöver mycket dyra saker för att komma igång så är det frestande. Kompisar, forum och en aning av varningsklockor i bakhuvudet fick mig att avstå. Däremot köpte jag gafflar och en griparm för att på så vis kunna lasta vagnen. Dessa har fungerat men låsningen för gafflarnas sidojustering har kroknat samt att trots grejerna, alltid när de inte använts stått under tak blev de genomrostiga, efter en säsong i skogen samt lite diverse plock här hemma. Jag har plog, slunga, schaktblad som har funnits i 30 år som inte är lika rostigt trots att de använts varje år, samma med vajerspelet som stått ute i ur och skur.
Det verkar som att järnet är dåligt alt behandlingen eller en kombination och med tanke på hur pass dyrt det är ändå med maskiner osv så har jag väntat och försöker nå en högra kvalite på prylarna.

Jag tycker inte detta känns förtroendeingivande alls och jag är glad att jag inte har handlat huggarvagn därifrån. Många skäller på Kellfris kvalité men enligt egen erfarenhet så är jag beredd att stämma in i kören jag också.


Jag har också haft funderingar på att köpa huggarvagn därifrån men efter moget övervägande köpte jag en Vreten huggarvagn. Den känns mycket bra och har fungerat perfekt frånsett att trycket i ventilpaketet var felinställt, men det fixades utan problem.

Avatar Fallback

Re: Kellfri kvalitet

axwell  
#407766 Kellfri investerar, köper konkurrent/återförsäljare.

Lantbutiken har jag aldrig gjort några affärer med, vet inte om det blir ett "lyft" eller ännu sämre. :???:

Billigt blev det ca. 10 mille, Volati heter dom som styr.

http://www.breakit.se/artikel/4854/ande ... ten-volati

Användarvisningsbild

Re: Kellfri kvalitet

Fredrik Reuter  
#408206 Hej,
Metsa Man, en finsk kille på YouTube har många klipp om sina Kellfri maskiner.
Jag har inte hunnit kolla igenom allt, men det finns säkerligen en del att diskutera om hans eskapader, både + och -



Hans kanal: https://www.youtube.com/channel/UCPmKUd ... TYg/videos

Användarvisningsbild

Re: Kellfri kvalitet

Aqualize  
#408869
axwell skrev:Kellfri investerar, köper konkurrent/återförsäljare.

Lantbutiken har jag aldrig gjort några affärer med, vet inte om det blir ett "lyft" eller ännu sämre. :???:

Billigt blev det ca. 10 mille, Volati heter dom som styr.

http://www.breakit.se/artikel/4854/ande ... ten-volati

LB har jag hört talats om! Speciellt eftersom jag köpt en vara som inte levererats på 1,5 månad. Det är nog en sådan där butik som har ett sortiment av kärnprodukt och sedan säljs andra saker på beställning med ordrar direkt mot tillverkaren. I mitt fall tror jag inte produkten ens var byggd. Här får man väl ge Kellfri att står det att de har saken till hans (inom en kort tid, eller i lager) så är det egentligen inte en byggorder till Kina som väntar.

(prylen jag köpt ska vara svenskbyggd)

Användarvisningsbild

Re: Kellfri kvalitet

Skogshuggarn  
#436075 Vad kan man förvänta sig av deras 7 tons sk "vridstyva" tippvagn då?

https://www.kellfri.se/tippvagn-7-ton

Säckar hjulaxeln ihop sig efter 2 lass, kolvstången i "raketostmaterial", flaklemmar som rasar av enbart av egenvikten, och är det lika bra att köra av färgen med högtryckarn på direkten och lacka om själv?,,,,typ.

Eller är det kort och gott ett OK vagn för lite deltidsbruk?.

Någon som har ett?,,,,

Avatar Fallback

Re: Kellfri kvalitet

ÅsaNisse  
#436247 Grejen är väl kanske inte att det är dålig kvalitet. Däremot väldigt ojämn kvalitet. Jag vet flera som är nöjda med sina Kellfriprylar, som har hållit i normal verksamhet flera år utan reperationer. Sen att jag fick hjälpa grannen att svetsa ett kolvfäste på en 7-tons kärra i förra vecka bekräftar ju den dåliga delen. På så vis blir det lite lotteri att handla där.

Avatar Fallback

Re: Kellfri kvalitet

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#436646 Tippkärran ser ju rätt hyffsad ut på håll men vad kostar motsvarande storlek
i andra märken?

Användarvisningsbild

Re: Kellfri kvalitet

Skogshuggarn  
#437094
ATK skrev:Tippkärran ser ju rätt hyffsad ut på håll men vad kostar motsvarande storlek
i andra märken?


Med förhöjningslemmar och bromsat,,,,, mellan 80-120k +m.

Man får ett 5T "Velsa" (typ), som någon bonne använt som "skitkärra" för ungefär samma slant som Kellfrivagnet.

Användarvisningsbild

Re: Kellfri kvalitet

Skogshuggarn  
#437096
ÅsaNisse skrev:Grejen är väl kanske inte att det är dålig kvalitet. Däremot väldigt ojämn kvalitet. Jag vet flera som är nöjda med sina Kellfriprylar, som har hållit i normal verksamhet flera år utan reperationer. Sen att jag fick hjälpa grannen att svetsa ett kolvfäste på en 7-tons kärra i förra vecka bekräftar ju den dåliga delen. På så vis blir det lite lotteri att handla där.


Samma vagn som jag länkade till?.

Kan det hålla ihop om man varken ska köra skit eller grus?.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).