Motorsåg och handhållet

Utbränd Jonsered 520

40 inlägg 14101 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Utbränd Jonsered 520

Jocke91  
#435764
JensSkoog skrev:Du får fota och berätta eftersom du jobbar dig fram som "arkeolog", Jocke91, och göra
en video när du får start på den. Om någon skulle få till det, så måste det vara dig :-BD


Här är lite mer bilder på framgången inom arkeologin i så fall.
Avgasvärme.
1486303566_dscn0732forum.jpg


Den har fått ett bättre begagnat bakre handtag från en 520 samt en annan förgasare tills jag får hem en rep sats till den som ska sitta där. Fick modifiera nedre delen av handtaget lite då det är från en 520.
1486303566_dscn0733orumf.jpg


Har aldrig sett avgasvärme på den här serien sågar innan.

En sak till....


Förgasaren den lånar är inte bra men det får gå till jag får fatt i en rep-sats till Walbro HDA.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Utbränd Jonsered 520

JensSkoog  
#435765 Fasan vad duktig du är, @Jocke91 ^:)^ ^:)^

Användarvisningsbild

Re: Utbränd Jonsered 520

MartinH  
#435770 Cylindern ser ju ganska bra ut:-). Så här såg min 242:a ut innan och efter blästring. I övrigt var min såg betydligt fräschare. Fick köpa ny kolv och slipa bort aluminiumet i cylinderloppet och nu går den bra.

Lycka till också!

Mvh
MartinH
Senast redigerad av MartinH sön 05 feb 2017, 17:13, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Utbränd Jonsered 520

totte  
#435774 Inte illa! Har du lyckats reda ut vilken modell det är?

Avatar Fallback

Re: Utbränd Jonsered 520

Jocke91  
#435849 Efter lite telefonkonferens med Johan så är slutsatsen just nu att det är en Jonsered 535 med avgasvärme från en Partner 5500H som någon monterat dit någon gång under årens gång.

Det var en rätt skitig cylinder det. Blev betydligt bättre efter blästringen :-BD

Ska experimentera lite mer med sågen imorgon och se om jag hittar en förgasare som är bättre tills vidare.
Upptäckte även att cylinderkåpan från en 520 inte passar direkt på sågen då 535 har en bredare tändspole. Går så klart att lösa med en tändspole från en 520 skulle jag tro.
Sågen skulle passa perfekt att ha som variation när detta års ved ska kapas upp.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Utbränd Jonsered 520

MartinH  
#435854 Jo den blev bättre efter blästring, har inte kört den så mycket men sågen fungerar bra. Skippade cylinderfotspackningen för att få lite bättre komp, 180 bar nu, får se hur det går man kan ju testa lite med en sådan såg.
Avlagringarna på utsidan hade fått cylindern att gå varm och skära som jag förstår det.
Det var ordentligt med jobb för att få den ren på utsidan. Men kul att få en sådan såg att gå igen.

Slipade insidan med sandpapper i olika storlek, gjorde ett verktyg av en 6 mm stålpinne. Gjorde en skåra och monterade sandpappret i denna och körde den i högtrycksverktyg, som i en borrmaskin. Slipade av aluminiumavlagringarna eftersom i cylinderloppet. Nicasilet i loppet är tåligt så det går bra att slipa bort aluminiumet.

Med vänlig hälsning!
MartinH

Användarvisningsbild

Re: Utbränd Jonsered 520

totte  
#435956
Jocke91 skrev:Efter lite telefonkonferens med Johan så är slutsatsen just nu att det är en Jonsered 535 med avgasvärme från en Partner 5500H som någon monterat dit någon gång under årens gång.


Kunde tro nåt sånt, har väl inte funnits avgasvärme på en Jonseredare vad jag kan minnas, i varje fall inte 80-tals. 535 låter som ett bra stalltips.

Användarvisningsbild

Re: Utbränd Jonsered 520

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#435982 Vilken ljuddämpare är det?
Ska kolla upp detta lite. Är säker på att det fanns i nån variant..

Användarvisningsbild

Re: Utbränd Jonsered 520

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#436100 Jag vill minnas jag läst nåt om detta men hittar inte det.
Har nog en 525 med avgasvärme om jag minns rätt.. Har sett några till med avgasvärme, Helt säker på att en av dem var 535 men kommer inte ihåg om det var såg som stannat här eller inte.

Användarvisningsbild

Re: Utbränd Jonsered 520

johan eriksson  
#436123 Jag har ett svagt minne att jag sett avgasvärme på en 2051 en gång, ska inte säga hundra men nästan säker. I så fall så finns den i din likhög Magnus.

Användarvisningsbild

Re: Utbränd Jonsered 520

totte  
#436137 Var det nåt man kunde beställa till sågen? Har inte hört talas om avgasvärme sen 70-talets Partner-kuber. Lite ironiskt är att idag med modern olja och alkylat så kunde avgasvärme funkat riktigt bra.

Användarvisningsbild

Re: Utbränd Jonsered 520

johan eriksson  
#436146 Jonsereds 52 hade avgasvärme, sen hade Partner 5000H och 5500H med, det var nog det sista. Det var nog en bit in på 80 tal, kanske tidigt 90.

Användarvisningsbild

Re: Utbränd Jonsered 520

totte  
#436156 52 fanns ett par år in på 80-talet om Mikes site stämmer där.

Användarvisningsbild

Re: Utbränd Jonsered 520

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#436243 Det är olika på olika marknader. I USA var de lite efter med Jonsereds sågarna och lite envisare med att ha modellerna kvar eftersom de fick sälja slut på vad de hade först innan de tog hem nytt. Där var två eller tre distrobutörer vilket hade lite olika utbud med i vissa fall. Tillotson var nog störst och sålde mest.
Här kom sågarna ut ett år efter varandra. 50 '71, 51 '72, 52 '73 och 521 '74.
49 '76 och var nog ren exportsåg med brytare.
Det klart de stod på hyllor ett tag, men inte väldans länge.
45 '75, 451 '76..

Användarvisningsbild

Re: Utbränd Jonsered 520

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#436245 Avgasvärme fanns som eftermonterings kit till såg som inte hade det annars.

Ovanligare såg modell med avgasvärme är Stihl 020.

Elvärme är nog bättre även om avgasvärme hade funkat bra idag med de temperaturerna de har på ångan nuförtiden..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).