Motorsåg och handhållet

Ett annorlunda sätt att fila på!

16 inlägg 6662 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ett annorlunda sätt att fila på!

TrioBrake  
#435948 I denna video förklarar "buckin" sitt sätt att fila på... och efter att ha sett en hel del av hans filmer där han fäller alla möjliga träd med alla möjliga sågar, så verkar det ju funka!

Men frågan är... blir det verkligen så stor skillnad? Om man jämför med hur andra filar? Någon som testat hans variant?

Diskutera! :D






   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ett annorlunda sätt att fila på!

anersimyra  
#435975 En helt vanlig filning helt enkelt. Han poängterar att det är viktigt att fila ur spånutrymmet och att hålla ryttarna tillräckligt låga, samt att hålla rätt vinklar för övrigt.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Ett annorlunda sätt att fila på!

röjar kalle  
#435981 Billy Ray is a dummie. =))

Avatar Fallback

Re: Ett annorlunda sätt att fila på!

röjar kalle  
#435983 Det är så man filar en såg kedja.Se lyssna och lär. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Ett annorlunda sätt att fila på!

TrioBrake  
#436006 Brukar man alltså vinkla filen sådär hårt? :O isåfall har jag missat något [emoji848]

   TS
Avatar Fallback

Re: Ett annorlunda sätt att fila på!

isteskog  
#436019 Har man rullmall så blir det rätta vinklar. :smile: Men rullarna ska vara lite nernötta så blir det bra enligt min mening. :smile:

Avatar Fallback

Re: Ett annorlunda sätt att fila på!

axwell  
#436032 Såg inte vad som var så revolutionerande, filade ur spånutrymmet i första dragen med risk för att fördärva den del av tanden som hamnar mitt i skäret.
Resten högst elementärt enl. mig och Wattson.

Om inte trädslaget var hårdare än extremt svårsågat så imponerade inte demosågningen.
Det var väl ingen Husqvarna 135 som drog runt kedjan. :roll:

Avatar Fallback

Re: Ett annorlunda sätt att fila på!

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#436126
TrioBrake skrev:I denna video förklarar "buckin" sitt sätt att fila på... och efter att ha sett en hel del av hans filmer där han fäller alla möjliga träd med alla möjliga sågar, så verkar det ju funka!

Men frågan är... blir det verkligen så stor skillnad? Om man jämför med hur andra filar? Någon som testat hans variant?

Diskutera! :D




Herlighet for ett overdimmensjonert sverd, kunne ha klart dei kappå der med 13 toms viss eg skal vera litt kritisk.

Avatar Fallback

Re: Ett annorlunda sätt att fila på!

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#436129 Han file alfor snart, bruke for mykje kraft på filå meine eg, såg litt ut som hastverksarbeid. Trur han kunne fått det mykje bedre til hadde han hatt kortare sverd og færre tenne og gitt seg bedre tid med det.

Användarvisningsbild

Re: Ett annorlunda sätt att fila på!

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#436132
isteskog skrev:Har man rullmall så blir det rätta vinklar. :smile: Men rullarna ska vara lite nernötta så blir det bra enligt min mening. :smile:


Å kedjan nerfilad några gånger. Då jädrar blir det drag. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Ett annorlunda sätt att fila på!

TrioBrake  
#436202 Det bästa är ju att dra ned ryttarna till absolut max! Då jävlar [emoji28]

   TS
Avatar Fallback

Re: Ett annorlunda sätt att fila på!

Storken  
#436207 Vilken jävla snackepelle!
Kan alla jänkare hålla ett föredrag på två timmar om en tretumsspik ? :-@

Avatar Fallback

Re: Ett annorlunda sätt att fila på!

röjar kalle  
#436210 Lägg upp en film på era färdigheter här på forumet så vi får se ena riktiga storfräsare. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Ett annorlunda sätt att fila på!

TrioBrake  
#436212 Vi kanske bör starta en tråd med just filning! Olika metoder, olika filar till olika kedjor M.M.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ett annorlunda sätt att fila på!

totte  
#436217 Kan jubörja med att läsa igenom den här tråden. Bilder på filning.
Bara 61 sidor.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).