Traktorer och processorer

Vad ska man ha?

14 inlägg 4752 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad ska man ha?

JaktGripen  
#435789 Så...nu har vi äntligen köpt gård. Inga maskiner just nu förutom såg/röjsåg så behöver hjälp att välja!

Förutsättningar: ca 30ha. Bra skogsbilväg som går längs hela skiftet(ett skifte) som längst 300m till vägen. Mest yngre skog just nu så fokus ligger på röjning. Har som sagt inga maskiner sedan tidigare. Annat heltidsjobb och barn så det blir enstaka lediga dagar och helger i skogen. Ingen budget men det måste vara hyfsat försvarbart.

Vad jag skulle vilja kunna, i ungefärlig prioordning
-Köra ut vindfällen, mindre gallringar, vedkörning. Till minisågverk, inte så mkt till att sälja så inga jättemängder.
-Transportera mig ink utrustning ut o hem
-Hjälpligt gräva (skogsdikning under bra förhållanden, gräva ut grunden i ladan, gräva för plintar diverse projekt, gräva i trädgården)
-Flytta massor
-övrigt gårdsjobb (vi har inga hästar eller djur)

Har tittat på avant 420, atv, minitraktor, beg veterantraktor, alla med hydraulvagn alt om man skulle ha vinschvagn eller bara en vanlig vagn och lyfta på. Hur stora stockar orkar man? Vad tycker ni? Ska jag skippa grävdelen och hyra in maskiner just när det ska göras för grävare till beg traktorer är dyrt och svårt att hitta ändå. Svååååårt detta.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Vad ska man ha?

Hema  
#435797 Om det är mycket grävande, så är en minigrävare eller snarare rätt grävmaskin för majoriteten av jobben väldigt smidigt.

Användarvisningsbild

Re: Vad ska man ha?

loppan  
#435801 Valmet 405 med lastare och en beg griplastarkärra kostar ca 150 +m
Detta åk kommer du att kunna ha i 20 år framöver,grävare hyr du när du är ledig och hinner gräva en stund.
Skippa minimaskinerna då de är dyra och dåliga.

Avatar Fallback

Re: Vad ska man ha?

Ldsaren  
#435817 En Atv och vagn är dyra kanske 200000 och farliga
Kan inte ta så mycket
En traktor o huggarvagn beg funkar bra helst 4 wd

Avatar Fallback

Re: Vad ska man ha?

rikard_e  
#435821 Håller med dom två föregående talarna.

Skaffa det nödvändigaste först.
Lagom stor traktor+lastare med kärra + vinsch.


Men först skaffa dig motorsågskorten om du inte redan har det. Starta med AB. Sen är C en stor bonus att ha.

-Röjsåg och trimmer.
-Motorsåg + ett reservsåg.
-Skyddskläder och bälte, inkl Slägga och kilar.
-Revisor och en bra basgenomgång om hur du sköter ekonomin om du inte redan är insatt i moms och företagsvärlden redan.
-Piggkedjor, till att börja med åtminstone bak, både för säkerheten och för dragförmåga. (beroende på hur terräng du har)

Atv + kärra, evt kedjeröjare, fler motorsåg än två, trädfällsriktare, Motorsågskort C, Kan man köpa efter av skogspengar. Det är kanske inte riktigt prio 1, men riktiga bra-att-ha-prylar.

Avatar Fallback

Re: Vad ska man ha?

JaktGripen  
#435832 Tack för alla bra tips hittills. Valmet 405 är ett förslag. Finns det fler?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad ska man ha?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#435835 Ett tips : Tänk efter varför du köpt skogen. Är det. 1. På köpet med ditt drömboende? 2.Investering? 3. Lekpark?
Tråkmånsen har talat. :P

Avatar Fallback

Re: Vad ska man ha?

rikard_e  
#435914
JaktGripen skrev:Tack för alla bra tips hittills. Valmet 405 är ett förslag. Finns det fler?

Det finns väldigt många. Valmet är ett kvalitétsmärke rakt igenom.

New holland och valmet är väl dom vanligaste med skogshytt och lite bättre frigångshöjd men dom har oftast ett pris därefter.

Finns inga svarta får som man kan peka ut direkt.

Kolla runt och se lite. Tänkt på att du ska sitta bakvänt i den och ska trivas med storlek och bra hydraulflöde till kranen.
Bästa är ju att kolla på blocket, sen kan du gå in på en sida som heter Konedata.net för att se data om dom.
En bra sak är ju att åka till en maskinhandlare och se maskinerna i verkligheten och sitta i dom.

Finns en tråd på forumet vad vi kör med för något i skogen. Där kan du ju kolla runt lite, Det är rätt dominerat av valmet och Nh. Men Finns även dom som kör lite uddamärken så som Leyland, Same, Belarus mm.

Användarvisningsbild

Re: Vad ska man ha?

Vardon  
#435923 Har själv en valmet 405 och får säga att jag överlag är jag nöjd med den. Drar fint i skogen och så. Dock undrar jag om inte typ 505 går att få med vändbar stol. Jag hade nog försökt få till den möjligheten om jag skulle köpa idag.

Annars förordar jag som många andra traktor.Sen har jag gärna fyrhjuling som komplement. Atv är smidigare att ta med sig grejer men ska man ta ett vindfälle och det jävlas är det något helt annat att komma med traktorn än med ATV. Provade själv med en asp, skar linan tre gånger med atvwinschen, hände ingenting, sen satte jag den i lastarn på traktorn och brak var den nere.

Användarvisningsbild

Re: Vad ska man ha?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#435951
1486335403_tl80.jpg

https://www.blocket.se/goteborg/Skogs_t ... ca=1_8&w=3
1486335676_f16.jpg

https://www.blocket.se/skaraborg/Vreten ... ca=1_8&w=3

Här är en vettig grej, komplettera med en frontlastare ca 29K:- så klarar du alla jobb
i din sektor. Det finns oändligt med tillbehör att skaffa när du väl har basmaskinen.
Satsa på en inte alltför gammal maskin, gärna med en rymlig hytt, gärna i denna storleksklass.
Sen köper du på dig redskap och grejer alltefter.

Avatar Fallback

Re: Vad ska man ha?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#435954 300 m till väg, varför inte en ny järnhäst Flex med Kranman kärra, Valmet 505-905 har vändbar stol

Användarvisningsbild

Re: Vad ska man ha?

Kippen  
#435970 505an har ju betydligt större hytt än 405.
Mvh Kippen.

Användarvisningsbild

Re: Vad ska man ha?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#435974 Valmet 505 är väl typ 30 år gammal?

Användarvisningsbild

Re: Vad ska man ha?

Kippen  
#435986 Så sant. Men det är ju fortfarande en vettig traktor.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).