Skojigt/Galet

Tokigaste skogsägaren ni hört om?

35 inlägg 20397 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tokigaste skogsägaren ni hört om?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#435847 Finns säkert många lustiga exemplar av den arten. Här var det en som upptäckt att skotaren lagt en timmerstock i massavedsvältan. Han lyckades baxa stocken ut ur vältan. Sen begärde han att virkesmätarna skulle komma ut och vägmäta hans stock. :lol:



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Tokigaste skogsägaren ni hört om?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#435858 Svammel-Ulf! Räcker med att läsa hans kommentarer på skogsbloggen och Herman Sundquists blogg...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Tokigaste skogsägaren ni hört om?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#435907 Tänker på skogsägaren som efterlyser betalning för ett sortiment som var hämtat men ej betalt.
När skogsbolaget gör efterforskningar får dom fram att sortimentet är sålt till annat bolag.
Skogsägaren är antingen totalt virrig och har inte koll på vilka han gör affärer med, eller så försökte han sig på en liten fuling och få dubbelt betalt...

Avatar Fallback

Re: Tokigaste skogsägaren ni hört om?

rikard_e  
#435953 Haha vilka härliga historier det kommit :grin:

Nu var det ett par år sen, tror det var kursledaren som håller i AB-korten som berättade.

Detta ska ha utspelat sig under Gudrun-eller Per-stormen, en man som köpt nytt motorsåg för att ha under uppröjningen av alla vindfällen i Svenljunga. Mannen kommer fly förbannad in till återförsäljaren igen och slänger upp såget på kassabänken och förklarar nått i stil med "såghelvetet bara dog och går inte att starta igen" Hade tydligen dragit och dragit för att få igång den. Både med och utan choke, Kollat tändstiftet och det var inte nersurat.

Killen i kassan lägger såget på sidan, öppnat tanklocket och pekar i hålet " Du måste tanka också"


Det här är inget gnäll eller idiotförklaring. Dom hade ingen kunskap bara om skog.

Jag var ute hos en kund och gallrade. Jag gjorde upp planer och lite kalkyler åt dom.
Förklarade vad det skulle kosta och räknade på nettot åt dom med. Inget konstigt med det, all var nöjda och belåtna.
När vi var klara med ungskogen så gick vi in i deras avverkningsbara skog. Jag pratade om att det var dags att avverka och förklarade cykeln om hur skog oftast sköts. Förklarade att det diametern och längden skulle ge ett bra pris och topparna hade slutit sig så det var mer än dags att ta ner det.
Ägaren stod och tittade på skogen en liten stund och frågade: "Vad kommer det kosta att ta ner den?"
Förstod nog inte alls att det var värde i skogen och att det skulle bli ett högt netto :grin:
Tur att man inte är helt svart i själen och utnyttjar läget.

Avatar Fallback

Re: Tokigaste skogsägaren ni hört om?

husqvarna_med_sthil  
#435963 Det är nog kanske jag själv faktiskt. Vinter, kallt, tungt går man med motorsåg istället för att vara hemma i stugvärmen, när man väl är klar ska man halka runt med traktor och vagn för att få fram det man slitit ihop och när lastbilen sedan hämtat vältan inser man att timlönen snarare är ett "tack förhjälpen" än någon riktig betalning för det jobb man lagt ner.
Med detta i grunden kan jag samtidigt säga att hugga i skogen och köra fram är bland det absolut roligaste jag vet.

Ja, jag är tokig men lycklig, enda förklaringen

Avatar Fallback

Re: Tokigaste skogsägaren ni hört om?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#435971 Du kan ju trösta dig med att vi är många som delar den galenskapen. :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Tokigaste skogsägaren ni hört om?

Bosse1  
#435991
Skogsola skrev:Finns säkert många lustiga exemplar av den arten. Här var det en som upptäckt att skotaren lagt en timmerstock i massavedsvältan. Han lyckades baxa stocken ut ur vältan. Sen begärde han att virkesmätarna skulle komma ut och vägmäta hans stock. :lol:


En stock,kanske det blev bara en pga "Skärp er nu för den där har koll" :smile:

Avatar Fallback

Re: Tokigaste skogsägaren ni hört om?

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#436056 En gubbe som sålde en björkmassatrave ( 3 -meterslängd ) som leveransförsäljning,virkesköparen mätte upp traven och gubben fick betalt.
Åkaren blev något förvånad när han satte gripen i traven och upptäckte att det var bara ett stort hålrum,,gubben hade sågat 30-cm långa bitar som han travat sidorna med för att sen ha ett lager fullånga ovanpå.
Blev liksom "ångervecka" på den affären :lol:

Avatar Fallback

Re: Tokigaste skogsägaren ni hört om?

jannee  
#436060 Ärligt Simba, är den historien verkligen sann :?:
Är det inte bara en skröna.
Själv har jag för vana att räkna ALLA stockar och inte sällan skiljer det på två stock - ibland två för mycket och ibland saknas det två - men varför just två :?:

Avatar Fallback

Re: Tokigaste skogsägaren ni hört om?

mikael_s  
#436061 Tokigaste skogsägaren? Jag hörde om en härikring som sålde sitt virke till Södra...

Användarvisningsbild

Re: Tokigaste skogsägaren ni hört om?

halvproffs  
#436062
Simba skrev:En gubbe som sålde en björkmassatrave ( 3 -meterslängd ) som leveransförsäljning,virkesköparen mätte upp traven och gubben fick betalt.
Åkaren blev något förvånad när han satte gripen i traven och upptäckte att det var bara ett stort hålrum,,gubben hade sågat 30-cm långa bitar som han travat sidorna med för att sen ha ett lager fullånga ovanpå.
Blev liksom "ångervecka" på den affären :lol:

Den här historian hörde jag för 40år sedan så jag tror att det är en skröna.

Användarvisningsbild

Re: Tokigaste skogsägaren ni hört om?

JensSkoog  
#436064 Hugg en trädgårdstall idag. Dvärgträd med stam på 1.20 m. 25 cm i dia, och massa grenar. Gumman ville att jag skulle kapa absolut allt till ved, ner till en cm i dia eftersom tall brinner så bra :surp:
Fick berätta för henne att jobbet skulle kosta lika mycket som 10 säckar med prima björk, så det blev slepvagn till sopen :wink:

Användarvisningsbild

Re: Tokigaste skogsägaren ni hört om?

Göt  
#436066
Simba skrev:En gubbe som sålde en björkmassatrave ( 3 -meterslängd ) som leveransförsäljning,virkesköparen mätte upp traven och gubben fick betalt.
Åkaren blev något förvånad när han satte gripen i traven och upptäckte att det var bara ett stort hålrum,,gubben hade sågat 30-cm långa bitar som han travat sidorna med för att sen ha ett lager fullånga ovanpå.
Blev liksom "ångervecka" på den affären :lol:



Om den där är sann vet jag inte, men min far brukade berätta att en del som körde med häst brukade gillra upp virket så att det blev mer mätt än det var på den tiden man mätte i avlägget

Användarvisningsbild

Re: Tokigaste skogsägaren ni hört om?

Vardon  
#436071
Göt skrev:
Simba skrev:En gubbe som sålde en björkmassatrave ( 3 -meterslängd ) som leveransförsäljning,virkesköparen mätte upp traven och gubben fick betalt.
Åkaren blev något förvånad när han satte gripen i traven och upptäckte att det var bara ett stort hålrum,,gubben hade sågat 30-cm långa bitar som han travat sidorna med för att sen ha ett lager fullånga ovanpå.
Blev liksom "ångervecka" på den affären :lol:



Om den där är sann vet jag inte, men min far brukade berätta att en del som körde med häst brukade gillra upp virket så att det blev mer mätt än det var på den tiden man mätte i avlägget


Och kör man träkol ska man ha en julgran i lasset. Berättas om folk som byggde Gärdesgård av alla granarna fororna slängde ut strax före mätningen.

Avatar Fallback

Re: Tokigaste skogsägaren ni hört om?

tallen100  
#436074
mikael_s skrev:Tokigaste skogsägaren? Jag hörde om en härikring som sålde sitt virke till Södra...

=)) =)) =))

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).