Motorsåg och handhållet

Oljepump skruv 550xpg

5 inlägg 3596 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Oljepump skruv 550xpg

Kristian84  
#435838 Tänkte vrida upp kedjesmörjningen på sågen häromdagen.
Men skruven sitter uta helvete.
Går dom här justerskruvarna tungt eller har min fastnat?
Har provat vrida åt båda håll men den vill inte.
Nån som har nått bra knep för att få den börja ge med sig.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Oljepump skruv 550xpg

bm555  
#435873 Jag har en 550 och en 560. Första gången jag ställde om oljepumpen på båda sågarna så gick skruven till oljepumpen väldigt tungt. Det är bra med en skruvmejsel som passar perfekt. Nu är det inga problem att ställa om oljepumpen.

Avatar Fallback

Re: Oljepump skruv 550xpg

Kristian84  
#435903 De är nog första gången på denna sågen. Får ta i mer helt enkelt[emoji123]

   TS
Användarvisningsbild

Re: Oljepump skruv 550xpg

traktorz  
#435996 Oljepumpen har ju bara tre lägen; Min, Norm, Max
Ser nog ut som de gjort tidigare, kanske med lite mer plast idag, om jag minns rätt.

Har faktiskt behövt rengöra oljepumpen på en CS2253WH/HVA550XPG, ty nästan stopp i oljematningen.
Förmodligen hade vi inte rengjort svärdet utan tryckt i en massa sågspånssmörja där gummiläppen mynnar mot svärdets oljedistributionshål. Nåja, skadade inte att se hur dagens oljepump i plast ser ut, samt en ordentlig rengöring av sågens drivhjulssida.

I övrigt så gillar vi Husqvarnas lösning med yttre koppling bättre än Stihls vanligtvis inre dito, ty Husqvarnas är lättare att hålla ren och har inte heller frusit fast vintertid. Stihls Quick-Stop har varit känsligare för problem än Jonsered/Husqvarnas lösning.


Ref:
traktorz - Jonsered CS2152 / (Husqvarna 353)

Avatar Fallback

Re: Oljepump skruv 550xpg

axwell  
#436026 På flertalet sågar brukar det inte krävas nämnvärt med kraft för vrida runt ställskruven, däremot viss kraft för att frigöra fjäderlåsningen, dvs tryck in skruven hårdare innan du vrider 🧠 :!:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).