Skogsmiljö och Trädlära

Torrgranar, vilka är vanligaste orsakerna?

7 inlägg 7068 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Torrgranar, vilka är vanligaste orsakerna?

Ekis  
#435795 I ett hörn av min tomt och även på grannens tomt står ganska många torrgranar. Vi har funderat på vad orsaken kan vara till att granarna dör just där. Ganska nära står ett antal lönnar som verkar må bra. Det finns även till synes livskraftiga granar bredvid. Marken är sandig morän med ganska mycket sten.

Någon som vet vad det är som brukar ta kål på granar?
Är det kanske barkborrar, viltskador, självgallring, torka, för mycket vatten eller något annat som är vanligaste orsaken?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Torrgranar, vilka är vanligaste orsakerna?

loppan  
#435798 Är det i söderläge? Förra hösten var ju extremt torr i södra sverige,vet ej hur det är hos dig.
Torka och sol försvagar granar,detta känner skadeinsekter på något vis.
Barkborren angriper helst ett försvagat träd.

Avatar Fallback

Re: Torrgranar, vilka är vanligaste orsakerna?

saekb  
#435804 Ålder, rotrötesvamp,

Avatar Fallback

Re: Torrgranar, vilka är vanligaste orsakerna?

Ekis  
#435808 @loppan Om jag minns rätt var de döda redan för ett par år sedan när vi köpte stället. De får ganska mycket skugga från andra träd. Men en annan granne tror att det beror på torka. Lönnarna drar kanske mycket vatten (?)

   TS
Avatar Fallback

Re: Torrgranar, vilka är vanligaste orsakerna?

jannee  
#435815 Fungerar dåligt med barträd och större lövträd. När det börjar bli ont om vatten tar barrträden först stryk (ytligt rotsystem), när vattnet sedan är helt slut tappar lövträden löven utan att för den sakens skull behöva dö.
M.a.o. vattenbrist, därefter kommer skadeinsekter och gör resten.

Användarvisningsbild

Re: Torrgranar, vilka är vanligaste orsakerna?

anersimyra  
#435818 Har det kanske schaktats eller förekommit andra markarbeten i närheten av granarna. Har där funnits upplag med saltblandad sand, oljespill e.dyl.. :???:

Avatar Fallback

Re: Torrgranar, vilka är vanligaste orsakerna?

Ekis  
#435824 Nej, inga markarbeten. Granarna står nära kanten av skogen c a 40 m från huset och ännu längre från vägen.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).