Avverkning (slutavverkning)

Solborg Rubb&Stubb

173 inlägg 68795 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Solborg Rubb&Stubb

halvproffs  
#385246 Kul att det går bra när man vågar satsa. Rejäla ekipage också. Kör ni mycket efter vei?

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Solborg Rubb&Stubb

trondsenti  
#385254 Ja flytter oss mye mellom forskjellige hogstfelt. Det er meget dårlig med veltilpasset i distriktet, så man må ofte kjøre flere hundre meter etter veien...

Mye av tømmer som skal til flis eller vedproduksjon blir kjørt hjem til produksjonsplassen vår og mellomlagret.

Som neste investering skulle jeg gjerne kjøpt en WF-TRAC 8x8 :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: Solborg Rubb&Stubb

trondsenti  
#385428 Er for tiden på et konsulentoppdrag på nordvestkysten.
Det er søndag og dags for en liten befaring i den lille skogen som finnes mellom sjøen og bratte fjellsider.


Storbonden forsøker å finne "selfieknappen"...
Som alltid i godt humør :-)

Bild




Bild




Bild



Bild



Bild





Og hva har vi her?? Er det en svenske som har vært på besøk?

Bild





Og her bor de...

Bild

   TS
Avatar Fallback

Re: Solborg Rubb&Stubb

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#385439 å nei svenskane kan bedre enn den stubben der, den koia er ikkje i bruk til jakt eller noke sånt, eller har vært passer kanskje bedre

Avatar Fallback

Re: Solborg Rubb&Stubb

trondsenti  
#385440 Javist kan svenskene bedre, men det er jo så glad i korte sverd :wink:
Det er nok en jaktkoie ja, mye hjort i området.

   TS
Avatar Fallback

Re: Solborg Rubb&Stubb

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#385442 Det er eg og bruker sjelden meir enn 13 når eg kvister og får overende ganske store trær med 15. Likte denne tråden selv om eg er alt for forsiktig av meg til å sei opp jobben. Men viss eg skal vera litt kritisk korfor bruker du så himla langt sverd 36 på 361 saga. Må jo slita hardt på denne saga. sjølv ville eg holdt meg til max 18 og heller kjøpt ei 372 og tatt på ett 24 eller noke sånt kjeme vel langt nok med det i Norge, men det er jo berre mi meining.

Avatar Fallback

Re: Solborg Rubb&Stubb

trondsenti  
#385459 Nå hugger jeg slutavvirkning... Og skogen jeg jobber i er fra 40 til 110cm i brysthøyde.
Da nytter det ikke med 13 eller 15".
18" har fortsatt fin balanse, man hugger sikrere og mer effektivt på medium/større trær, og når lengre ned/frem ved kvistning.
Ser ingen ulemper med langt sverd... Har forsøkt med 15" men føler meg helt handikappet :lol:

Har man først blitt vant med lengre sverd, så går man sjelden ned igjen, tror jeg.

362'en sliter ikke i det hele tatt med 36", men viktig å la den gå på riktig turtall.
Denne saga har jeg solgt til min kompanjong. Brukes mest på trær som er 60-70cm++

Har tatt i bruk en Stihl 660 som jeg tidligere brukte på sagbenken.
Nå er den utstyrt med et 42" sverd 😈

   TS
Avatar Fallback

Re: Solborg Rubb&Stubb

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#385498 Jo høgge sluttavirkning Eg og og har tilgang til ett 24 toms og ett 18 toms og er greit med litt lengda av og til. Men er veldig sjelden Eg er oppi meir enn 1 meter og det er ved stubben, der ein sager Dei av. Har hørt at 660 skal Vera ei veldig bra sag, men har Ikkje prøvd ho selv.

Avatar Fallback

Re: Solborg Rubb&Stubb

Conre91  
#403124 Hei,
Har lest igjennom hele tråden nå i kveld, ser veldig bra ut dette. Moro at noen får penger ut av å jobbe i skogen + å greie og lage sin egen arbeidsplass ut av det:)

Har det skjedd noe nytt da ? :)

Användarvisningsbild

Re: Solborg Rubb&Stubb

sundelius  
#403138
Conre91 skrev:Hei,
Har lest igjennom hele tråden nå i kveld, ser veldig bra ut dette. Moro at noen får penger ut av å jobbe i skogen + å greie og lage sin egen arbeidsplass ut av det:)

Har det skjedd noe nytt da ? :)

Ja @trondsenti jag är också nyfiken hur det går för dig :-SS ?

Avatar Fallback

Re: Solborg Rubb&Stubb

Førland  
#435672 hvordan går det med deg og firmaet?du har vært så stille her enstund?

Användarvisningsbild

Re: Solborg Rubb&Stubb

stegmaster  
#435721
Førland skrev:hvordan går det med deg og firmaet?du har vært så stille her enstund?

Ja det har jeg også lurt på.
Søkte de opp på Facebook, og det virker som det er full fres, men mye nye maskiner.

https://www.facebook.com/Solborg-Rubb-S ... 463168253/

Avatar Fallback

Re: Solborg Rubb&Stubb

Førland  
#435756 ja det ser jo ut som det er full fres der :-BD

Avatar Fallback

Re: Solborg Rubb&Stubb

Hema  
#435781 Snacka om expansion, hinner människan sova? :)

Användarvisningsbild

Re: Solborg Rubb&Stubb

Erre  
#672867 Bump
@trondsenti

Hur går det?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).