Sågverk (mindre)

Sågverk för en nybörjare??

76 inlägg 53571 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sågverk för en nybörjare??

Blondin 750  
#335046 Tack Camwood för de goda råden, det är just den typen av erfarenheter som är guld värda för en nybörjare! :-BD

Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Sågverk för en nybörjare??

Hazzilla  
#343032 En sak som inte alls diskuterats här är hur stort sågverk dvs vilken kapacitet behöver man. Då jag utvärderade olika sågverk så kollade jag max stock diameter hit och dit och var litet tveksam om sågverket jag tänkte köpa skulle räcka till. Bandsågverket jag köpte klarar max 52 cm dia och idag är jag glad att jag inte köpte ett med större kapacitet för då skulle det lätt gjort att man skulle ha försökt såga en stock med 70 cm dia. För att klara av den dimensionen av litet längre längd skall man kunna komma nära sågbordet med skogskran för förhand hanterar man inte en sådan stock. Max storlek jag sågat har 48 cm topp dia med 5 m längd och det börjar vara max min skogskran klarar av. Grövre träd får man väl sälja åt någon Bamse sågägare eller lämna som miljöträd.

Avatar Fallback

Re: Sågverk för en nybörjare??

Danskar´n  
#435496 Nu har det gått en stund sedan denna tråden startades, så det är väl på tid att återuppvakna... :wink:
Jag funderar på att få tag i ett litet bandsågverk till mycket småskaligt bruk. Jag hade ett Lennartsfors bandsågverk för en del år sedan och gjorde virke till en 40 m2 stuga med den och lärde mig en bra del med den.
Just nu har jag ett Lennartsfors kedjesågverk, men tycker det går lite långsamt...
vad ska välja?? Jag tänker sågverk med El-drift. Dom absolut billigaste bandsågarna kommer från "Kellfri" till omkring 30.000. Kellfri är ett företag som har allt - nästan - hur är erfarenheten med deras produkter?
Så har vi "Timbery M100 från 27.500 kr till 32.300 kr, beroende av El motorns storlek. Timbery säljs av Mekwood, som också säljer Wood Mizer, så kvaliteten borde vara okay?
Wood Mizer´s minsta verk LT10 kostar 42.400 med 5.5 KW (44.200 med 7.5 KW)
Logosols bandsågverk från Canada?
Norwood och Woodmill?

Bamse och Logosol kedjesågsverk gillar jag inte - har aldrig fattat varför dom vill at vi ska lyfta stockarna så högt...
Jag frågade Bamse, som numera säljer Lennartsfors produkter och dom ville ha ganska mycket för en bandsåg - 54.100, och om jag ville ha bara bandvagn, vill dom ha 54.500! (Tycker inte att Bamse & Co beter sig särskild proffs omkring frågor om Lennartsfors produkter - men dom tillverkar ju inte häller dessa)

Så jag har faktisk ingen aning om vad ska välja... vill hälst undvika köpa skräp, men vill häller inte spendera för mycket på "overkill" grej
Jag bryr mig väl inte om var sig färg eller namn... kines-kopiar kan vara okay, men...?
Åsikter o erfarenheter läsas med stor intress... :smile:

Avatar Fallback

Re: Sågverk för en nybörjare??

Blivande snickare  
#435515 Wood Mizer är iallafall kvalité. Kör en LT40 med eldrift så gott som dagligen.

@Slurfi här på forumet kör en LT15 med bensinmotor om jag inte missminner mig :geek:
@skogshasse kör också LT40 :)

Avatar Fallback

Re: Sågverk för en nybörjare??

Pabene  
#435528 Danskar'n,
Jag tycker att du absolut ska titta på Pilous. Deras minsta sågverk är mycket prisvärt, det har en försinkad STARK bädd som tål stockarnas vikt. Jag föreslår också att du åker till någon som har en sådan såg du är intresserad av, prova själv att såga och känn efter, är det här bra för mig? Jag vet inte var du bor men du kan säkert hitta någon inte allt för långt bort. Jag har själv en Metesa, som är större. Vi "matar för hand", dvs använder ingen matningsanordning. Det verkar finnas en uppfattning att det skulle "gå tungt" att föra fram en bandsåg. Kanske kommer detta från de som sågar med kedja. Med en bandsåg behövs bara en tredjedel av kraft och du ser var bladet sågar i stocken då du går fram längs stocken.

Avatar Fallback

Re: Sågverk för en nybörjare??

Danskar´n  
#435534 Jag vet att Wood Mizer är bra kvalitet, och priset på en LT10 går väl att leva med - även om man är pensionär.. :grin:

Jag har bra erfarenhet med Lennartsfors bandsåg, driven med motorsåg, så proceduren känner jag bra... det är kvalitet och pris jag funderar på... jag kommer inte att tjäna pengar på sågningen - det blir ren hobby...jag är lite sugen på en el driven Lennartsfors, men jag tycker dom begär lite överpris...54.100 + moms å frakt.
Men jag vill kolla Pilous lite närmare

Danskar´n
Medelpad

Användarvisningsbild

Re: Sågverk för en nybörjare??

totte  
#435550
Danskar´n skrev:Dom absolut billigaste bandsågarna kommer från "Kellfri" till omkring 30.000. Kellfri är ett företag som har allt - nästan - hur är erfarenheten med deras produkter?


Gör en sökning här i forumet på "Kellfri", du kommer att få en hel del intressant läsning.

Användarvisningsbild

Sågverk för en nybörjare??

1klas  
#435551 Äger ett eldrivet woodland Mills sen 2år tillbaka (30000kr klassen) är nöjd med resultatet men jag är amatör. Jag ångrar lite att jag inte la till några tusen på en woodmizer lt10 på grund av uppgraderingsmöjligheterna, framförallt elektrisk höj och sänk av såghuvud hade jag gärna byggt på.

Avatar Fallback

Re: Sågverk för en nybörjare??

Danskar´n  
#435563
1klas skrev:Äger ett eldrivet woodland Mills sen 2år tillbaka (30000kr klassen) är nöjd med resultatet men jag är amatör. Jag ångrar lite att jag inte la till några tusen på en woodmizer lt10 på grund av uppgraderingsmöjligheterna, framförallt elektrisk höj och sänk av såghuvud hade jag gärna byggt på.

Det är också sånt jag tänker på... det kan ju bli så billigt att det blir dyrt i slutet... men nu ska jag kolla lite på "Kellfri"... :lol:

Avatar Fallback

Re: Sågverk för en nybörjare??

Pabene  
#435569 Danskar'n,
Om priset för ett sågverk inte kommer i första hand finns fantastiskt fina sågar. Om det handlar om att kunna såga bra, för lite mindre pengar, ska man tänka på några saker. Stockbandsågen ska absolut ha en omställbar/bladstyrning på bladets ingångssida. Då du går med sågen kan du manuellt justera bladstyrningens läge om så krävs. Har du maskinell matning måste du stanna sågen, sedan gå fram och justera läget. Alternativet är att tillsammmans med kostnaden för matning även köpa till el-servo för bladstyrningen.
När det gäller bädden är det bra om "stockbords-balkarna" är förhöjda över rälsen. Det gör att det är enklare att lägga på stockar med gafflar eller grip.
Det är viktigt att bädden är tillräckligt kraftig/stark så att en stock med den största diameter sågen kan ta, kan vändas och "dunka ned", utan att bädden deformeras.
För min del anser jag också att elektrisk höjning och sänkning av bandsåghuvudet är det första man ska välja till av "lyx" om man sågar mycket.

Användarvisningsbild

Re: Sågverk för en nybörjare??

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#435748
Bild

http://www.mekwood.se/text1_33.html
Jag har som Snickarn redan sagt en WoodMizer LT15 bensindriven med dator, den har levererat
det jag sökte efter nämligen lättanvänd sågning och måttriktiga brädor.
Med en driven ÅF skulle WoodMizer vara betydligt större i Sverige imho, det verkar vara
det märke som alla jämför sig mot och priset 67K:- känns rätt i den här klassen.
Manuell stockhantering går hur bra som helst, och med min sågning så känns det helt rätt.
Det finns flera tillbehör och hyveln hade vart skoj att ha, kostar 53K:- och då kan man göra färdiga
stockar för stugtimring osv utan att ens lyfta av stocken från sågbädden en enda gång.
Sök på youtube så ser du massor med WoodMizer filmer från hela världen.
https://www.youtube.com/results?q=wood+ ... p=CAM%253D
Klicka på länken för över 6000 filmer på Wood Mizer lt15 och tillbehör.
Fråga på, det finns alltid intressanta sätt att se på saker och ting.

Avatar Fallback

Re: Sågverk för en nybörjare??

Danskar´n  
#435758
Slurfi skrev:
Bild

http://www.mekwood.se/text1_33.html
Jag har som Snickarn redan sagt en WoodMizer LT15 bensindriven med dator, den har levererat
det jag sökte efter nämligen lättanvänd sågning och måttriktiga brädor.
Med en driven ÅF skulle WoodMizer vara betydligt större i Sverige imho, det verkar vara
det märke som alla jämför sig mot och priset 67K:- känns rätt i den här klassen.
Manuell stockhantering går hur bra som helst, och med min sågning så känns det helt rätt.
Det finns flera tillbehör och hyveln hade vart skoj att ha, kostar 53K:- och då kan man göra färdiga
stockar för stugtimring osv utan att ens lyfta av stocken från sågbädden en enda gång.
Sök på youtube så ser du massor med WoodMizer filmer från hela världen.
https://www.youtube.com/results?q=wood+ ... p=CAM%253D
Klicka på länken för över 6000 filmer på Wood Mizer lt15 och tillbehör.
Fråga på, det finns alltid intressanta sätt att se på saker och ting.

Vi är helt på samma våglängd Slurfi! Första gång jag såg en Wood Mizer, var när jag jobbade vid nån kommun i DK, och dom hade fälld några stora - Alm... du vet, dom träd som blir sjuka... En stor trailermontert diesel driven Mizer kom och sågade 2-tums bräder till parkbänkar...Då vart jag "hooked"... :ugeek: :grin:
Man får mena vad man vill om amerikanerna, men Wood Mizeren har dom lyckats med!.. :wink:
Vi får se vad det blir... än så länge funderar jag - har just tittat på en video med Woodlands minsta...

Avatar Fallback

Re: Sågverk för en nybörjare??

jakobn  
#436018 Kör också en liten Woodmizer, det är en stabil och genomtänkt konstruktion. Den dagen jag slutar såga till försäljning kommer jag nog köpa en bamse eller Solosåg. Betydligt lägre kapacitet och inget vidare på att såga plank och bräder utan hjälpmedel men de är enkla att hantera. Fördelen med dessa tycker jag är att stockarna hamnar i en bra arbetshöjd, men det blir mycket spring fram och tillbaka. Får tänka på att det är hårt för båda knä och rygg att köra långa pass med de mindra stockbandsågarna utan hydrauliska hjälpmedel.

Avatar Fallback

Re: Sågverk för en nybörjare??

Danskar´n  
#436092
jakobn skrev:Kör också en liten Woodmizer, det är en stabil och genomtänkt konstruktion. Den dagen jag slutar såga till försäljning kommer jag nog köpa en bamse eller Solosåg. Betydligt lägre kapacitet och inget vidare på att såga plank och bräder utan hjälpmedel men de är enkla att hantera. Fördelen med dessa tycker jag är att stockarna hamnar i en bra arbetshöjd, men det blir mycket spring fram och tillbaka. Får tänka på att det är hårt för båda knä och rygg att köra långa pass med de mindra stockbandsågarna utan hydrauliska hjälpmedel.

Det är så där att vi inte är ense... jag begriper inte varför man ska masa och banta för att få stockarna upp i "bra arbetshöjd"... en räls på backen tycker jag är bra höjd - och oavsett vilken stocksåg du ser, så kör alla på räls på backen - med undantag av bamse o logosol... och Logosols alu-bänk litar jag inte på. Men bra vi har olika uppfattning... :wink:
Som tidigare sagt, så hade jag en Lennartsfors bandsåg för en del år sedan - tycker bara att den är för dyr till det man får.
Eftersom jag inte ska tjena pengar på min såg, så betyder kapaciteten inte så mycket.
Men alla input o meningar uppskattas...

Avatar Fallback

Re: Sågverk för en nybörjare??

jakobn  
#436127 Ja det är tack o lov tillåtet att ha olika uppfattning. Jag hade inget problem med att få upp stockarna på bamsesågen. Det var lagom höjd på bänken vid avlastning. Då körde jag med en gammal kran som hängde i 3-punkten också var där någon annordning med hävstång som gjorde att kranarmen lyftes och sänktes när man körde upp och ner med lyftarmarna. Nog en föregångare till vajerkran, fungera ypperligt.................så länge man var två personer :-)
Ska du inte precisions såga, eller såga mycket åt gången är det klart inte lika stort bekymmer att stockarna ligger på marken när man sågar.
Håller med dig om Lennartsfors, alldeles för klent byggd med tanke på vad man betalar. Har du råd och är frisk i kroppen, kör på en bandsåg!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).