Uppvärmning

Ved för panna: Priser och mått

53 inlägg 42516 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ved för panna: Priser och mått

Untha  
#434468 Äger sedan 1,5 år tillbaka ett hus där uppvärmning sker enbart med vedpanna.
När vi flyttade in köpte vi 10kbm stjälpt 50cm ved och trodde vi skulle klara oss länge på det. Vintern kom och veden tog slut...
Våren 2016 fick jag av en slump tag på en som jag fick köpa 30kbm bjökved på 3m längder. Dessvärre har jag ingen möjlighet att köpa från samma person i år.
Hur hittar man lättast en prisvärd och stabil leverantör? Blocket känns värdelöst, ingen som säljer oklyvd ved där.
Försökt söka runt på nätet, men det verkar vara ont om försäljare i södra Halland.
2016 betalade jag 7000kr för de 30kbm (ink leverans), kändes som ett bra pris.
Nu har jag hittat en som lite halvt motvilligt skulle kunna sälja 30kbm för 9000kr, plus frakt (oklart hur mycket)

Vad räknas egentligen som vettiga priser på ved som ska in i pannan? Och har ni några tips på hur jag hittar en stabil leverantör?

MVH
En grön vedentusiast



   TS
Avatar Fallback

Re: Ved för panna: Priser och mått

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#434558 Jag tror att man bör räkna med att få ge mellan 250-300kr/fub+ moms för bra ved d.v.s ca 200kr travat. Transport ca 1500-3000kr om veden och lastbilen finns inom 5mil.

Sätt ut en annons om att du köper ved så kanske det finns några som nappar. Kanske de som säljer klyvet kanske även säljer okluven.

Användarvisningsbild

Re: Ved för panna: Priser och mått

Vedproducent  
#434578 500 kr m3 fub inkl leverans och moms är hyfsat pris för björkved. Det är vad jag får betala i snittpris. Går väl att få lite billigare om man nöjer sig med sämre ved men då är ju också energiinnehållet sämre.

Avatar Fallback

Re: Ved för panna: Priser och mått

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#435198 Ingen fördel att elda med bara björk då den sotar mer, sot drar ner effekten, håller blandved bättre, al och gran är bra att ha med. Bättre med torr tall än rå björk.

Avatar Fallback

Re: Ved för panna: Priser och mått

hinowa  
#435209 Vedproducent
Men du menar väl kapad och färdigklyven ved!
Unta .Ja blandved skall du nog köra med och 200-250:- skall väl vara ett normalt pris.

Avatar Fallback

Re: Ved för panna: Priser och mått

jannee  
#435211 Leta bara reda på en lastbilschaufför som kör timmerbil så fixar han veden. Det är just genom andra hands kontakter man får tag i ved.
Håller med om att blandved oftast är minst lika bra att elda med som ren björk.
Tror inget slår ren bok, brinner länge och ger mycket värme under lång tid.
250 kr/m3 travat mått hemkört är nog rätt pris för lövmassa (obs al undantaget). Kommer du billigare undan är du bara att gratulera :grin:
Bäst ekonomi är att köpa fullt lass, ca 25 lösmeter eller bil o släp = mer eller mindre samma transportkostnad.

Avatar Fallback

Re: Ved för panna: Priser och mått

skogshasse  
#435229
Untha skrev:Äger sedan 1,5 år tillbaka ett hus där uppvärmning sker enbart med vedpanna.
När vi flyttade in köpte vi 10kbm stjälpt 50cm ved och trodde vi skulle klara oss länge på det. Vintern kom och veden tog slut...
Våren 2016 fick jag av en slump tag på en som jag fick köpa 30kbm bjökved på 3m längder. Dessvärre har jag ingen möjlighet att köpa från samma person i år.
Hur hittar man lättast en prisvärd och stabil leverantör? Blocket känns värdelöst, ingen som säljer oklyvd ved där.
Försökt söka runt på nätet, men det verkar vara ont om försäljare i södra Halland.
2016 betalade jag 7000kr för de 30kbm (ink leverans), kändes som ett bra pris.
Nu har jag hittat en som lite halvt motvilligt skulle kunna sälja 30kbm för 9000kr, plus frakt (oklart hur mycket)

Vad räknas egentligen som vettiga priser på ved som ska in i pannan? Och har ni några tips på hur jag hittar en stabil leverantör?

MVH
En grön vedentusiast


hej på dej när du har köpt ett lass kapad klyvd ved så kan du ta och trava den veden så får du se hur stor skillnad det är mellan en rushög och travad ved

Användarvisningsbild

Re: Ved för panna: Priser och mått

Vedproducent  
#435257
hinowa skrev:Vedproducent
Men du menar väl kapad och färdigklyven ved!
Unta .Ja blandved skall du nog köra med och 200-250:- skall väl vara ett normalt pris.

Nej jag menar råvaran (björkmassaved) 500 kr m3 fub motsvarar knappt 250 kr travat med normal björkved. Det är ett hyfsat pris när det är hemkört.

Användarvisningsbild

Re: Ved för panna: Priser och mått

Ola63  
#435261 Ja det första man bör lära sig är vilken sorts m3 du betalar för, det skiljer väldigt mycket mellan m3fub, m3pb, m3travat eller m3stjälpt. Att sedan prata med en timmerbilschaffis är nog en bra start.

Användarvisningsbild

Re: Ved för panna: Priser och mått

Untha  
#435296 Inser att jag kanske varit något oklar. Klyvd ved har jag inga som helst problem att få tag på. Nackdelen är dock att de tar ganska bra betalt för det här omkring. 400-500kr m3 (stjälpt).
Jag ute efter att köpa ved i 3meters längder. Tillräckligt mycket så att jag får ut minst 30 m3 (stjälpt), gärna mer.
Bäst mått att använda? löpmeter, fub?
Gjorde som så att jag skickade ut till alla här omkring som sålde klyvd ved, hittade en som kunde tänka sälja oklyvd.
Tack för tipset om timmerbilschaffis, ska se vad jag kan jaga tag på.

Om jag inte minns fel.
1m3 fub = 2m3 stjälpt
1m3 stjälpt = 0.66m3 travad

Svårt att prata och förhandla med folk i branschen när man själv har ont om erfarenhet i området.
Uppskattar eran hjälp

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ved för panna: Priser och mått

Ola63  
#435300 Personligen så använder jag bara m3fub då det är det är vad vi räknar med i proffessionen. Tittar man i annonser så står det bara m3, vilket kan vara vad som helst. Mallar finns ju hur man räknar vidare.

Användarvisningsbild

Re: Ved för panna: Priser och mått

Vedproducent  
#435302 Ja om råvaran kostar 250 kr m3 travat och du tycker färdig ved för 400 kr m3 stjälpt är dyrt så förstår jag att du gillar att hålla på med ved så kör på bara!

Avatar Fallback

Re: Ved för panna: Priser och mått

jannee  
#435304 Untha, du kan även ringa en virkesinköpare för ett sågverk, via en sådan bör du enkelt få direkt kontakt med någon skogsägare, annars förmedlar dessa virkesinköpare ibland lövmassa.
25 m3 travad massaved på en lastbil är ungefär 15 m3fub. Grov travad björkmassa innehåller runt 60 % fastmassa, däremot kan klen och lite krokig massaved har så låg fastprocent som 52 till 53 %

Avatar Fallback

Re: Ved för panna: Priser och mått

röjar kalle  
#435305
jannee skrev:Untha, du kan även ringa en virkesinköpare för ett sågverk, via en sådan bör du enkelt få direkt kontakt med någon skogsägare, annars förmedlar dessa virkesinköpare ibland lövmassa.
25 m3 travad massaved på en lastbil är ungefär 15 m3fub. Grov travad björkmassa innehåller runt 60 % fastmassa, däremot kan klen och lite krokig massaved har så låg fastprocent som 52 till 53 %

Säga vad man vill du har koll på läget Jaanne :-BD

Användarvisningsbild

Re: Ved för panna: Priser och mått

Vedproducent  
#435306
jannee skrev:Untha, du kan även ringa en virkesinköpare för ett sågverk, via en sådan bör du enkelt få direkt kontakt med någon skogsägare, annars förmedlar dessa virkesinköpare ibland lövmassa.
25 m3 travad massaved på en lastbil är ungefär 15 m3fub. Grov travad björkmassa innehåller runt 60 % fastmassa, däremot kan klen och lite krokig massaved har så låg fastprocent som 52 till 53 %

Snittet i Götaland för björkmassaved ligger på 47 % så räkna med 12 fub så blir det lite mer riktigt!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).