Före och efter jobbet

Fotoskolan del 3 – Bilduppbyggnad.

1 inlägg 2113 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fotoskolan del 3 – Bilduppbyggnad.

Wilhelm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43507 Fotoskolan del 3 – Bilduppbyggnad.

I första delen tog jag upp hur man grovt komponerar bilden. Nu skall vi bygga på med lite olika smådetaljer och tekniker för att för att förstärka olika attribut.

Att få djup i en två dimensionell en bild är inte så lätt. Men som tur är ögat och hjärnan ganska lättlurade. Med hjälp av perspektiv referenser kan man uppleva djup även om det inte finns i verkligheten.
Den mest klassiska är S-kurvan. Det behöver inte vara en väg utan går bra med annat bara det har en S liknade form i djupled.

Bild

Den klassiska S-kurvan


Nu har man ju oftast inte något S till hands utan man för nöja sig med en diagonal linje. Denna placeras så att den går in mot centrum av bilden. Den behöver inte gå hela vägen men den bör peka i riktningen mot huvud motivet.

Bild

Diagonala linjer ger djupkänsla.

Att hjälpa betraktaren att hitta till/igenom ditt huvudmotiv med hjälp av naturliga linjer är dess andra funktion förutom att ge djup i en bild.

Att bygga upp bilden med förgrund – motiv - bakgrund hjälper också till att skapa djup. Här är ram tekniken är ett effektivt sätt att skapa en förgrund för djup eller styra betraktaren till huvudmotivet.

Bild

Inramning ger djup i bilden. Nu behöver den inte vara runt hela som här.

Bild

Vertikal inramning med ryggar, mera för att styra blicken i detta fall. Om jag skriver ”Christian Cederroth har sett flest fågelarter i Sverige” så vet alla vilken person jag menar.

Med hjälp av olika skärpedjup kan man styra blicken och ta bort störande för och bakgrunder som ögat lätt dras till.

Bild

Blicken dras mot axeltappen och den stackars stefatätningen.

För att skapa illusion av rörelse använder man rörelseoskärpa. Här gäller det att man är stadig på hand så att inte hela bilden blir suddig.

Bild

Suddig motorsåg ger illusion av rörelse.

Referens är något man måste ha för att vissa storleken på ett okänt motiv. Man placerar något som alla vet storleken på i bilden.

Bild

Alla vet hur stor en mänska är och man kan då få en uppfattning av storleken på stockgripen.

Nu över till saker man inte bör göra.

Man skall inte bryta naturliga linjer med kanten på bilden.

Bild

Här har krantoppen blivit kapad.

Andra ex. är strandlinjer eller andra objekt som ringar in ditt motiv.

Man skall kolla bakgrunden så att det inte finns några störande motiv som tar bort fokus från ditt huvud motiv. Inga röriga eller störande saker i för/bakgrunden. Klassikern på mässor är att man får med någon av guds bättre skapelse av en tvåbent varelse i högklackat i bakgrunden på den där nya typen av grip du tog bild på. Då kan jag garantera att ingen kommer att titta på gripen.

När vi ändå är inne på att människor i bilderna.
Att man inte ställer upp personer att titta rakt in i kameran (porträttfoto undantaget). Inga ”semester” bilder där någon står jämte något stirrar in i kameran för att visa att man var där. Detta är endast intressant för dem som känner personen på bilden och knappt ens det.
Människor i bilder skall vara där och agera naturligt. Vänd på dem så att de tittar på huvudmotivet till exempel.
Tyvärr kan jag inte vissa några bildexempel på detta eftersom jag inte har några sådana bilder :P



   TS
Elmia
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).