Trädfällning (arborist)

Felling i bratt terreng (fransk lås)

27 inlägg 22762 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Felling i bratt terreng (fransk lås)

Tretoppen  
#434684 Holder på med et oppdrag hvor jeg skal felle 15+ store bøketrær i bratt terreng. Hvordan får jeg trærne til å ikke skli bakover? Det er rundt 0 grader i lufta, så virket er sprøtt og brekker fort. De fleste trærne må felles rett opp bakken, noen kan felles på skrå i en vinkel på ca 45 grader.

Enkelte av trærne luter mye ned mot et hus, så disse må jeg kviste med klatring. Stammen som står igjen vurderer jeg å binde fast så den ikke sklir inn i huset. Så lenge det er greiner på treet, regner jeg med at det er grenser for hvor langt det sklir...

Bilder fra i går; høy stubbe er satt igjen for å være til hinder for stammer som evt begynner å rulle.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Felling i bratt terreng

Førland  
#434687 kanskje du kan sette en stropp rundt stammen og stubben før du feller, så begrenser den hvor langt stokken kan skli nedover....?

Avatar Fallback

Re: Felling i bratt terreng

Ferguson system  
#434691 Felling med tunge og spor/ T-skår kan være en mulighet. Lag felleskår som vanlig. Gjør innstikk midt i felleskåret gjennom det tiltenkte hengselet, slik at sverdet kommer ut på baksiden. Slå i kile fra baksida. Skjær inn på hver side av innstikket ca. 10 cm over kilen. Skjær inn fra baksiden til du har et litt tykt hengsel på hver side av innstikket. Slå på kilen til treet faller. Tenk deg at sporet i midten og hengselet danner en T. De 10 cm høye kantene på hver side vil forhåpentligvis hindre treet fra å skli bakover etter at det er felt.

Avatar Fallback

Re: Felling i bratt terreng

Tretoppen  
#434693 Ja, vurderer det. Det kraftigste riggetauet mitt tåler 6,3 tonn, men det er mange kilo som kommer når dette først starter å røre på seg.

   TS
Avatar Fallback

Re: Felling i bratt terreng

Tretoppen  
#434702
Ferguson system skrev:Felling med tunge og spor/ T-skår kan være en mulighet. Lag felleskår som vanlig. Gjør innstikk midt i felleskåret gjennom det tiltenkte hengselet, slik at sverdet kommer ut på baksiden. Slå i kile fra baksida. Skjær inn på hver side av innstikket ca. 10 cm over kilen. Skjær inn fra baksiden til du har et litt tykt hengsel på hver side av innstikket. Slå på kilen til treet faller. Tenk deg at sporet i midten og hengselet danner en T. De 10 cm høye kantene på hver side vil forhåpentligvis hindre treet fra å skli bakover etter at det er felt.


Denne var ny for meg. Heter dette noe spesielt på engelsk eller har du en YouTube-video som viser?
Hva er forskjellen i forhold til å legge hele hovedskjæret 10cm høyere enn felleskåret?
Trodde det var fy-fy å legge hovedskjæret så mye høyere pga mye svakere brytekant?

   TS
Avatar Fallback

Re: Felling i bratt terreng

Ferguson system  
#434705
Tretoppen skrev:
Ferguson system skrev:Felling med tunge og spor/ T-skår kan være en mulighet. Lag felleskår som vanlig. Gjør innstikk midt i felleskåret gjennom det tiltenkte hengselet, slik at sverdet kommer ut på baksiden. Slå i kile fra baksida. Skjær inn på hver side av innstikket ca. 10 cm over kilen. Skjær inn fra baksiden til du har et litt tykt hengsel på hver side av innstikket. Slå på kilen til treet faller. Tenk deg at sporet i midten og hengselet danner en T. De 10 cm høye kantene på hver side vil forhåpentligvis hindre treet fra å skli bakover etter at det er felt.


Denne var ny for meg. Heter dette noe spesielt på engelsk eller har du en YouTube-video som viser?
Hva er forskjellen i forhold til å legge hele hovedskjæret 10cm høyere enn felleskåret?
Trodde det var fy-fy å legge hovedskjæret så mye høyere pga mye svakere brytekant?


T-skåret er tryggere enn å legge bakskåret 10 cm høyere enn felleskåret. T-formen på skåret hindrer også at treet vrir seg.
T-skåret fungerer bra til felling av trær opp i bakker for å hindre at det sklir. Det er også bra til døde trær som ikke gir spesielt med hold i hengselet.

Det er i disse situasjonene at det er optimalt å bruke. Til vanlig skal man bruke tradisjonelle felle metoder, og det erstatter således ikke disse, men det er et fint suplement til litt mer spesiell felling.

Legger ved link til den eneste videon jeg har funnet av denne metoden (Kalles for "tongue and groove" på engelsk).

Avatar Fallback

Re: Felling i bratt terreng

Tretoppen  
#434720
Ferguson system skrev:T-skåret er tryggere enn å legge bakskåret 10 cm høyere enn felleskåret. T-formen på skåret hindrer også at treet vrir seg.
T-skåret fungerer bra til felling av trær opp i bakker for å hindre at det sklir. Det er også bra til døde trær som ikke gir spesielt med hold i hengselet.

Det er i disse situasjonene at det er optimalt å bruke. Til vanlig skal man bruke tradisjonelle felle metoder, og det erstatter således ikke disse, men det er et fint suplement til litt mer spesiell felling.

Legger ved link til den eneste videon jeg har funnet av denne metoden (Kalles for "tongue and groove" på engelsk).


Nettopp! Denne videoen har jeg sett før :smile:
Den største bøken er ca 70cm i diameter og er den som står nærmest huset. (Du ser den i bakgrunnen på bildet; lener mot huset og har kun greiner på venstre side). Får ikke over denne med kiler alene, her har jeg tenkt å bruke jekketalje for å få den over.
Men teknikken med t-skår vil vel fungere likevel.

Er endel mindre trær der som skal tas også, der skal jeg jammen prøve ut dette :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Felling i bratt terreng

Ferguson system  
#434722 Lykke til :-BD

Användarvisningsbild

Re: Felling i bratt terreng

JensSkoog  
#434798 Spennende med utfordringer som det der! :wink:

For å sikre mot at det sklir nedover kan det også være en ide å sikre med en lastestropp en meter over der du kapper som du fester i en stubbe eller et tre lenger oppe. Har noen lange og meget solide som jeg bruker. Hvis du i tillegg bruker jekketalje for å dra det over, skulle det vel bli liggende uten å reise nedover. Det er også en god ide å sette igjen noen 50 - 100 cm greinstubber på sida som går i bakken. De virker som isbrodder på hålka :lol:

Spent på å lese fortsettelsen :wink:

Användarvisningsbild

Re: Felling i bratt terreng

anersimyra  
#434800
Ferguson system skrev:
Tretoppen skrev:
Ferguson system skrev:Felling med tunge og spor/ T-skår kan være en mulighet. Lag felleskår som vanlig. Gjør innstikk midt i felleskåret gjennom det tiltenkte hengselet, slik at sverdet kommer ut på baksiden. Slå i kile fra baksida. Skjær inn på hver side av innstikket ca. 10 cm over kilen. Skjær inn fra baksiden til du har et litt tykt hengsel på hver side av innstikket. Slå på kilen til treet faller. Tenk deg at sporet i midten og hengselet danner en T. De 10 cm høye kantene på hver side vil forhåpentligvis hindre treet fra å skli bakover etter at det er felt.


Denne var ny for meg. Heter dette noe spesielt på engelsk eller har du en YouTube-video som viser?
Hva er forskjellen i forhold til å legge hele hovedskjæret 10cm høyere enn felleskåret?
Trodde det var fy-fy å legge hovedskjæret så mye høyere pga mye svakere brytekant?
Den varianten använder jag på klena träd där kilen måste kunna gå förbi brytmånen för att lyfta trädet, tekniken förhindrar ju inte stammen från att glida bakåt från stubben. Högt fällskär och anpassad stubbhöjd är det som fungerar bäst, förutom att rigga upp lina / linor som förhindrar att glida bakåt.

T-skåret er tryggere enn å legge bakskåret 10 cm høyere enn felleskåret. T-formen på skåret hindrer også at treet vrir seg.
T-skåret fungerer bra til felling av trær opp i bakker for å hindre at det sklir. Det er også bra til døde trær som ikke gir spesielt med hold i hengselet.

Det er i disse situasjonene at det er optimalt å bruke. Til vanlig skal man bruke tradisjonelle felle metoder, og det erstatter således ikke disse, men det er et fint suplement til litt mer spesiell felling.

Legger ved link til den eneste videon jeg har funnet av denne metoden (Kalles for "tongue and groove" på engelsk).

Användarvisningsbild

Re: Felling i bratt terreng

MartinH  
#434903 Så här är nog inte så bra att göra: :ugeek:


Skämt åsido, jag tänker på hur jänkarna fäller sina träd med riktskäret underifrån, öppningen neråt. Också gör du en ordentlig vinkel, öppning så brytmånen håller ända ned i backen och en ganska hög stubbe. Då slår trädet i stubben om det vill gå bakåt. Du kan då ta riktskäret en liten bit längre in för att få större bit av trädet som viker ned framför brytmånen, det gäller dock att ta det varligt förstås.
Detta kanske kan vara något, har själv inte provat det så jag vet om det fungerar men har tänkt tanken tidigare.

Men du kan väl pröva på de träd som inte står så känsligt till och se om det fungerar för att sedan ta dig an dom som står närmare husen om metoden visar sig fungera.

Med vänlig hälsning!
MartinH

Avatar Fallback

Re: Felling i bratt terreng

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#434912 Det finnes noe som på norsk kalles fransk lås, men aldri sett det på så store trær. Brukes bla når du vil lage en benk å felle over. Litt vanskelig å forklare men prøver.
Her gjør du ikke felleskår, kun et lite søkk på den siden du vil felle mot. Skjærer to vertikal skjer som lager not og fjær. Gjør et innstikk (litt skrått oppover) nederst slik stubben blir not og treet fjær. Deretter skjærer du gradvis av veden på begge sider til treet lar seg velte over. Gjøres lettest med brytejern i innstikket. Fordrer nok et tre som er i balanse når det er stort. Utført korrekt skal stammen gå i låsen og treet blir hengende uten å rulle. Anbefaler å prøve på sikkert sted første gang. Håper bildene sier mer en forklaringen.

1485987488_img_2032.jpg


1485987477_img_2031.jpg


1485987457_img_2030.jpg

Avatar Fallback

Re: Felling i bratt terreng

Tretoppen  
#434945
MartinH skrev:Skämt åsido, jag tänker på hur jänkarna fäller sina träd med riktskäret underifrån, öppningen neråt. Också gör du en ordentlig vinkel, öppning så brytmånen håller ända ned i backen och en ganska hög stubbe. Då slår trädet i stubben om det vill gå bakåt. Du kan då ta riktskäret en liten bit längre in för att få större bit av trädet som viker ned framför brytmånen, det gäller dock att ta det varligt förstås.
Detta kanske kan vara något, har själv inte provat det så jag vet om det fungerar men har tänkt tanken tidigare.

Men du kan väl pröva på de träd som inte står så känsligt till och se om det fungerar för att sedan ta dig an dom som står närmare husen om metoden visar sig fungera.


Ja, har vurdert dette også og skal prøve det på noen av de mindre trærne. Jeg tror uansett at stammen er for sprø til å holde hele veien ned. Hadde sikkert fungert på en gran, men kanskje ikke bøk. Jeg skal teste :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Felling i bratt terreng

Tretoppen  
#434946
JensSkoog skrev:Spennende med utfordringer som det der! :wink:

For å sikre mot at det sklir nedover kan det også være en ide å sikre med en lastestropp en meter over der du kapper som du fester i en stubbe eller et tre lenger oppe. Har noen lange og meget solide som jeg bruker. Hvis du i tillegg bruker jekketalje for å dra det over, skulle det vel bli liggende uten å reise nedover. Det er også en god ide å sette igjen noen 50 - 100 cm greinstubber på sida som går i bakken. De virker som isbrodder på hålka :lol:

Spent på å lese fortsettelsen :wink:


Ja, alltid spennende med nye utfordringer!
Nå har jeg klart å bli forkjølet, så jeg kommer meg nok ikke ut igjen før mandag, men jeg skal poste bilder når jeg får testet det som er foreslått her!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Felling i bratt terreng

JensSkoog  
#435040
Tretoppen skrev:Ja, har vurdert dette også og skal prøve det på noen av de mindre trærne. Jeg tror uansett at stammen er for sprø til å holde hele veien ned. Hadde sikkert fungert på en gran, men kanskje ikke bøk. Jeg skal teste :grin:

Bok er sprø så det holder. Har mange ganger opplevd at brytmånet
har gått av før treet har bevega seg så mye som tretti grader. :surp:

Men metoden er interessant. Skal prøve den i tynningsrødding
når jeg trenger noe å felle på for å lette kvistinga. :wink:

Forkjølelse er ikke moro, spesielt ikke om du har fått den influensa-light som sugde krafta ut av
meg i over tre uker nå i begynnelsen av januar. "Krya på dig" som det heter på originalspråket :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).