Avverkning (slutavverkning)

Södra: Leta inte högsta virkespriser, industrin hotas

42 inlägg 27153 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Södra: Leta inte högsta virkespriser, industrin hotas

Göt  
#434208 Det står väl var och en fritt att vara med i skogsägarföreningen, vill man inte det och tror sig göra bra klipp på marknaden får man väl göra det.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Södra: Leta inte högsta virkespriser, industrin hotas

Engelthon  
#434739 Jag har skrivit detta förut och igen. Det är bra med föreningar men när föreningen blir till en industri blir det fel i min värld. Tittar man på föreningar som inte har egna industrier ser det ut som dessa ger ett större netto till skogsägaren än de med industrier.

Jag är speciellt kritisk till Södra som har blivit för stor i min syn som ett medlems ägt bolag. I min syn skulle man sälja industrin och ge tillbaka vinsten av det till skogsägarna.

Att skogsägarna sedan får sälja sitt virke sedan till industrin råder det inget tvivel om samtidigt som man slipper sitta med svartepetter. Jag ser bara fördelar mot skogsägaren med ett sådant upplägg. Sedan finns det många idag som mer än gärna skulle tänka sig köpa Södras Industrier för en ansenlig summa och dessa pengar skulle ju oavkortat komma till medlemmarnas kassa.

Jag tror även att detta skulle vara bra för Södras industri på lång sikt kan fokusera på just industrin och med avkastning till aktieägare i det fallet. Där kan idag de medlemmar som så önskar bli aktieägare istället.

Det är min syn.

Avatar Fallback

Re: Södra: Leta inte högsta virkespriser, industrin hotas

bjed0001  
#434750 Problemet om föreningarna inte har egen industri är att man förlorar möjligheten till att själva påverka avsättningen av medlemmarnas virke. För vi måste komma ihåg att det är oligopol på skogsindustrisidan och ex. antalet sågverk sjunker i snabb takt. Skogsägarföreningarnas syfte är inte att alltid betala bäst som många tycks tro utan att långsiktigt säkra avsättning för medlemmarnas virke till ett skäligt pris.
För att kunna göra det tror jag tror att det är centralt att skogsägarföreningarna har egen industri.

Avatar Fallback

Re: Södra: Leta inte högsta virkespriser, industrin hotas

Engelthon  
#434759 Finns ingen sådant problem i vår land och kommer således inte bli. Man måste förstå industri och bonde historia för att förstå varför föreningar bildades en gång i tiden.

I dag finns inga sådana incitament för detta, men just dessa argument som du framför har föreningarna alltid hänvisat till men har det vare framgångsrikt??

Värnerskog, Skåneskog gick i KK, NCB blev statligt och Södra klarade sig med en hårsmån.

Jag anser att skogsföreningar ska fokusera på att sälja medlemmarnas timmer inte spekulera bort pengarna. Sedan ska man ha klart för sig hur ett medlemsstyrt företag styrs mot ett AB ex SCA etc. Ännu en aspekt att skogsägaren drar det kortaste strået mot en aktieägare.

Avatar Fallback

Re: Södra: Leta inte högsta virkespriser, industrin hotas

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#434763 Har jag fel eller brukar inte Södra skogsägarna ofta betala bra? Vara prisledande.

Avatar Fallback

Re: Södra: Leta inte högsta virkespriser, industrin hotas

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#434764 På massaved ja men nästan aldrig på timmer.

Användarvisningsbild

Re: Södra: Leta inte högsta virkespriser, industrin hotas

Göt  
#434765 Tidningen skogen är en intressant tidning som är oberoende. Där har man i varje nummer virkesmarkanden och går man in i tabellerna kan man läsa att massaved tall respektive gran betalas med 230 respektive 245 kronor hos mellanskog i dalarna, virket köps då upp av stora enso motsvarande siffror hos södra, i östra Götaland är 280 respektive 285 kronor och virket går till södras massabruk. Siffrorna talar för sig själv

Användarvisningsbild

Re: Södra: Leta inte högsta virkespriser, industrin hotas

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#434767 På massaveden ja, åtminstone om man räknar in efterlikvid. På timret, nja, även om det finns de som betalar sämre.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Södra: Leta inte högsta virkespriser, industrin hotas

Göt  
#434768 vi kan göra samma jämförelse med timmer för att vara ärlig tall respektive gran mellanskog Dalarna 412 och 332
Södra Region väst 399 och 447

Avatar Fallback

Re: Södra: Leta inte högsta virkespriser, industrin hotas

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#434770 Fast nu jämför du virke i olika regioner. Naturligtvis blir det missvisande när vi vet att det finns ett prisdike i mellanskogs område.

Avatar Fallback

Re: Södra: Leta inte högsta virkespriser, industrin hotas

jannee  
#434773 Det måste ändock vara var och ens rättighet (skyldighet) att se om sitt hus.
Skogsägarna på sitt håll vill självklart ha ut så bra pris som möjligt.
Industrin å andra sidan vill självklart betala så lite som möjligt.
Har man monopol på skogsråvaran blir också priset därefter - typfall övre delen av Sverige.
Vi i söder får vara glada över att Södra och Sydved låter oss få någon krona för massaveden :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Södra: Leta inte högsta virkespriser, industrin hotas

Engelthon  
#434781 Jag tror inte Södra kommer att styckas än på många år.

Oavsett så är skogsägaren fast i att det finns en industri att sälja till, utan den skulle skogen bli värdelös. Skulle massa bruken dra ner eller försvinna skulle sågverken få problem med flisen och skogsägaren som skulle få problem med avsättning för massaveden.

Så skogsindustrin är beroende av varandra som ett eget ekosystem och störs det för mycket och får obalans drabbas alla som finns i det.

Användarvisningsbild

Re: Södra: Leta inte högsta virkespriser, industrin hotas

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#434787 Tror inte massaveden är hotad med tanke på alla spännande projekt om nya användningsområden för massa
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Södra: Leta inte högsta virkespriser, industrin hotas

Göt  
#434792 Prisdiket i Mellansverige är ju beroende på att skogsägarna inte har egna industrier. Man är helt beroende av andra aktörer.

Ingen behöver en skogsägarförening i goda tider men i dåliga tider det är då den behövs, där är också då skogsägarföreningarna blev bildade.

Avatar Fallback

Re: Södra: Leta inte högsta virkespriser, industrin hotas

Engelthon  
#434810 Göt! Varför bygger inte mellanskog industrier om det nu är så bra?
Varför sålde dom av alla sågverken till Setra?
Måste ha vare en fruktansvärt dålig affär?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).