Vedmaskiner, flishuggar

Byta vedprocessor - Vilken ska jag välja?

32 inlägg 27291 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Byta vedprocessor - Vilken ska jag välja?

Tompa Tveskägg  
#434171 Efter att ha ägt vår Bala Agri 410 vedkombi vedprocessor i tio år har jag mer eller mindre bestämt mig för att byta i år. Farsan är mer och betalar hälften, vilket underlättade beslutet. (Vi arbetar med veden tillsammans.) Vi brukar inte såga mer än 50 m3 om året, men tanken är att öka mängden en aning och kanske börja sälja lite ved. Framför allt är jag ute efter en vedprocessor som är bättre än det jag har nu då jag sliter i onödan med en maskin som inte fixar mina behov.

Det är ett stort beslut och som så många andra har jag svårt att bestämma mig. Vår Bala Agri har i ärlighetens namn inte varit särskilt bra. Deras vedprocessorer ser onekligen ganska annorlunda ut idag. För Bala Agri har det hänt mycket på tio år, så jag dömer inte ut dem.

* Vår budget ligger omkring 200 000 ex moms
* Vi vill ha eldriven vedprocessor
* Vi vill kunna såga grov diameter
* Bra om processorn fixar även krökta stockar ((vi gallrar blandskog enligt kontinuitetsskogsbruk, så det blir allt mellan himmel och jord. Vi har dock en kapsåg som funkar bra till krökta stockar eller grov gren.)
* Jag uppskattar bra klyvkraft (har sju nu, det räcker inte på långa vägar)
* Begagnat är inte uteslutet
* Prisvärda tillbehör är intressant, men jag tror de flesta tar ungefär lika mycket för tillbehör. Har planer på att bygga
ett rejält stockbord i trä till våren

De jag funderar på är mest Tajfun 400/480, Dalen 2054, Bala agri eller Kisa.

Problem och frågetecken:

* Kölefors har ju upphört med sin tillverkning av Kisamaskiner. Man kan nå dem för reservdelar på måndagar, men frågan är hur länge det finns delar, firmor som jobbar med dem o.s.v. Verkar vara riktigt bra maskiner som bara går och går. De jag läst som har dem verkar knappt byta någonting. Min Bala har jag bytt allt möjlighet på under åren, som jämförelse. De har också tagit väldigt lång tid på sig att leverera delar. Något dyra för vår budget.

* Mycket nyfiken på Tajfun, men det verkar inte som 400 och 480 går på el? Pto eller el- respektive dieselvagn finns men det är inte intressant. 480 något dyr för vår budget men skönt att den tar upp till 48 cm. (Vår Bala tar 41 cm men vi klyver en del stock för hand nu ändå. Blir förstås så när man gallrar allt.) Mycket elektronik ett orosmoment på lång sikt. En fördel med Tajfun är att en granne jobbar på en firma i närheten som har både dem och Bala i sitt sortiment. Han är duktig på det mesta mekaniskt vilket ju inte skadar.

* Är som sagt inte supernöjd med Bala hittills, och de verkar ha fasat ut sin 410-serie till förmån för 450. 45 cm är trevligt, men bara grundpriset ligger på över 200 papp.

* Användaren Stegmaster har kört med sin Dalen 2054 i många år. Jag har följt hans (dina, om du ser) inlägg en längre tid och duger den åt honom, duger den åt mig. Är möjligtvis inte fullt så automatiserad som Tajfun men verkar gediget byggd och något billigare än motsvarande Tajfun? Eller är den kanske dyrare i Sverige jämfört med hemlandet Norge pga import? Kanske köpa en i Norge, rentav?

* Någonstans har jag för mig att jag läst 35A på säkringar till någon av dessa maskiner, men det hittar jag inte nu. Vi har 32 här har jag för mig. Dalen kräver 32-32 beroende på modell i alla fall, vet jag.

Tacksam för alla tips och tankar! :)



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Byta vedprocessor. Hjälp mig att välja! :)

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#434238 Är nån av du är intresserad av försedd med endast eldrift?
På min Palax är det dubbla pumpar, en för PTO och en för Eldrift, onödigt påkostat känns det som.

Användarvisningsbild

Re: Byta vedprocessor. Hjälp mig att välja! :)

loppan  
#434245 Palax har mycket hög kvalite,kolla in dom med.
Har en ks 35 men den är kanske för liten,kolla in 42an i stället.
Min har gått tusen kubik i princip felfritt på sju år.
Tajfun är ju annars ett litet monster att gå tycker jag,även kisa.
Jag skulle undvika Bala.

Avatar Fallback

Re: Byta vedprocessor. Hjälp mig att välja! :)

Ferguson system  
#434246 Her er noen forslag til produsenter av vedmaskiner som ikke er på lista di: Duun: https://www.duun.no/produktkategorier/vedutstyr/ og Igland: http://www.igland-as.com/ved/igland-wp-3000/

Användarvisningsbild

Re: Byta vedprocessor. Hjälp mig att välja! :)

Mowi850  
#434251 Om du tittar på blocket så kommer det ut nån kisa då och då. Och dom brukar inte kosta mer än 200000 och det är ju kvalité vad jag läst men har själv ingen erfarenhet av dom. Men känns rejäla och pålitliga. Sen tajfun lånade min farbror hem för ett par år sen men den kändes tveksam var lite krångel med den kommer inte ihåg vad men nåt var det. Sen så blev det en Palax ks 35 och den går kanon bra inget krångel än så länge. Är en enkel maskin som är lite högre och bra med utrymme under så det är lätt att städa. Men den är nog en storlek för liten för dig kanske. Men kan du lägga 200000 på en ved maskin ska det nog inte vara omöjligt att hitta en bra maskin som du blir nöjd och trivs med.

Användarvisningsbild

Re: Byta vedprocessor. Hjälp mig att välja! :)

stegmaster  
#434295 Igland kan man nog utesluta direkt, om det inte handler om ved til eget bruk.
(små dimmensjoner, långsam, veden blir inte så snygg).

Annars kan jag bara uttala mig om Dalen, då jag kört med en sådan sen 2007.
Min modell er år 2004(en av dom förste), och fortfarandet er det nästan samma maskin 13år senare.
Dock er det gjordt 2 större uppgraderingar igjenom åren.
Från år 2010 kom det 2 hydraulikpumper (så man kan justera utmater hastigheten för sig) och grövre klyvkniver, och sen år 2014 har den fått större klyvkraft( 11,5t mot tidligare 8,5t), men det endast en grövre kolv med samma pumper, så dom nya er faktisk lite trögre enn dom gamla modeller,dock er detta marginalt. (2,7sek förr mot 2,9 sek i dag, på tur/retur rörelse).
Annars er det endast små endringer, så maskinen bordet vara vel beprovad efter alla dessa år, då even dom förste gått bra.
Men helt korrekt som du säger så er det en enkel maskin, utan något tjafs, endast hydraulik, och ingen el, finns.
Sen er det ju en fråga om man gillar bygelen som man styr maskinen med eller om man vil ha maskin med el. och joystick.
Själv tycker jag bygelen funkar bra, men dette er nog en smaks sak.
Alla komponenter er grova (grova slanger och ventiler), så ingen oljekyl er nödvendigt, even om det er varmt ute.
( tror aldrig jag fått över 45-50 grader i oljan som max).
Min har ochså både Pto och el., men jag kör endast med pto, då det inte finns el. i närheten. (sen er det 1fas med 50 amp säkringar, köper man 3fas 400v er det 32 amp.)

Sen lite +och - om maskinen.
Enkel bygd, men effektiv och snabb som tusan, lite fel, nästan bara bytt slitdeler under dessa 10 år.
Möjlighet att ringa fabriken direkt om nåt skulle trassla, kan vara bra att veta.
Högt andrahåndsvärde.
Lite och enkelt underhåll. (lett att komma åt alt på maskinen).
Bred innmatningöppning och bord, så det underletter med krogiga stockar. (se bild nedan).

Annars er 8,5t klyvkraft för lite för att klyva vresig ved med 10 klyv kniven. ( Tror inte ens den nya med 11,5t klarer det, behovs nog 20t ska den klara med alt av vedklabber).
Själv kör jag endast med 4klyv kniven oavsett och gör heller omklyv på grova, för att få mindra flis och bös i vedsäcken.
Sen har den ingen hydraulisk stockhålla, endast manuell.
Själv brukar jag aldrig denna manuella stockhållare, utan brukar vänstre handen som stockhållare, då det går mycket snabbare. 8)

Sen er det kanske en nackdel att det inte finns nån ÅF av Dalen i Sverige,
Har inte helt koll på prisbilden, men tror det ligger rundt 120-130tkr+mva förr en ny, men av och til dyker det upp nästan nya maskiner til ca 100tkr på http://www.finn.no. , när nån producent legger av.
(Hittar man modellen tidligare år 2014, finns dom ner mot 80tkr begagnade.)

Om jag själv skulle byta i dag(något jag inte ska), så skulle fortfarandet en Dalen 2054 vara högst aktuell, sen hadde jag even kollat på Tajfun 480, då det er et hyggligt pris på denna med 171tkr. (dette er med pto drift).
En Kisa vore bra den med, men svårt då dom inte görs mer, och inga handlare här i Norge, och dessutan inte finns med pto drift.
" Finnar" er jag tyvärr vaksinerat mot efter 5-6 år med en Hakki Pilke 1x37, men det kan ju givetvis vara annorlunda i dag. :wink:

Skulle man gå över 200tkr så finns det ju flere modeller att kolla på, men det blir ju en annan femma. :smile:
Lycka til oavsett vilken du köper. Det behovs fler vedproducenter. :-BD

Bjuder på några bilder.

1485802810_002_(5).jpg

1485802606_20140322_140925.jpg

1485802555_foto0047.jpg

Avatar Fallback

Re: Byta vedprocessor. Hjälp mig att välja! :)

80-90  
#434313 Dalen är en super maskin !!! Bara så j synd att man inte får gjort 50 cm ved i dom !! Hade man klarat det hade jag köpt en direkt :-BD

Användarvisningsbild

Re: Byta vedprocessor. Hjälp mig att välja! :)

stegmaster  
#434391
80-90 skrev:Dalen är en super maskin !!! Bara så j synd att man inte får gjort 50 cm ved i dom !! Hade man klarat det hade jag köpt en direkt :-BD

Upps, Ja det glömte jag. :oops:
Klyven går endast kort vända, så går inte köra lengre enn 40cm ved.(själv kör jag lite 20/25cm, mens resterande 98% er 30cm)

Användarvisningsbild

Re: Byta vedprocessor. Hjälp mig att välja! :)

stegmaster  
#434396 Drar en annonse, så du ser prisbilden på begagnad Dalen 2054 el.drift (tyvärr er denna med 230v och 50amp säkring).
Men 88tkr+ mva för komplett maskin, med stockbord och 3 hydrauliska rullar, 2 klyvkniver, spånavsug, och even ekstra hydrauluttag så man kan koppla til en griplasterkran (så slipper man binda upp en traktor til detta) eller en vanlig vedklyv om så önskas.
Skulle säga dette er rett mycket maskin för dom pengar. (sen går det säkert pruta lite ochså)
Bara stockbordet och rullarna koster nära 25tkr nya, vil jag minnas.


https://m.finn.no/b2b/agriculturetools/ ... e=88979109

Avatar Fallback

Re: Byta vedprocessor. Hjälp mig att välja! :)

svenssons  
#434422 Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Tajfun Vedmaskin http://www.blocket.se/vi/71401469.htm

Avatar Fallback

Re: Byta vedprocessor. Hjälp mig att välja! :)

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#434431 Det är kul med nya grejer men förköp dig inte. 50m3 borde gå att köra i en enklare pilkemaster. Den får du ny till nästan halva kostnaden samt klarar sig troligen på 20A. Visst får du problem att kapa om du har mycket övergrova stockar men klyven borde klara dem.

Låt oss säga att du kör vedmaskinen i 20år och har samma behov som nu.
200 000 / 1000 = 200kr/m3 exkl. kalkykränta...

Men visst är det kul att klyva ved och att ha bra maskiner. Så stirra dig inte blind på prislappen utan köp det du verkligen vill ha.

Avatar Fallback

Re: Byta vedprocessor. Hjälp mig att välja! :)

Tompa Tveskägg  
#434582 Grymt kul med så många svar! Tack! :grin:

Då ska vi se.

Jag kollar upp Palax och Duun bättre. Kan ganska lite om dem.

Aj! Synd där med längden på Dalenmaskinen. Vi kör än så länge nästan enbart 50 cm då både jag och farsan eldar med det i våra pannor. 40 känns som onödigt många extrakapningar per säsong. Även om vi lär köra 30 cm om vi börjar producera mer till försäljning, känns det onödigt att släppa 10 cm per bit. Märkligt att de begränsar sig så, kan tyckas. Låter som mycket prisvärda prylar i den där annonsen också. Visserligen är kronan svag, men det verkar som priserna ligger lägre i Norge?

Vet fortfarande inte (har varit bortrest idag och inte hunnit läsa mer) säkert, men går inte Tajfun att köra på el går de nog bort. Gillar dem dock så ska kika mer.

Tajfunannonsen var riktigt intressant! Då vet man att det kommer ut objekt till rimliga priser. Sedan vet man visserligen inte hur de är körda. Tänkte kolla med den lokala firman jag nämnde om och i så fall hur ofta de har demoex. till försäljning. Tar de ev. in vår gamla maskin kan det bli en smidig affär.

Angående våra 50 kubik om året: jo, jag har tänkt en hel del kring det där också. Så här resonerar jag.
Farsan blir 76 i år. Han är vid mycket god vigör, men ska vi investera i en ny processor ska vi göra det nu, inte om fem år. Då är det bättre att köpa nåt som verkligen funkar. Vi kommer kanske inte köra mer än 60 i år, men jag funderar dels på att sälja ved, och dels värderar jag min tid mycket högt som egenföretagare med nytt hus, maskinhall och två små barn. Jag lägger alldeles för mycket tid nu på att dra stock, lyfta stock, bonka på stock som fastnar då klyven inte orkar, skrika könsord åt svärdet som drar snett vilket gör att jag får hänga mig i svärdsarmen, och farsan klyver stockar i närmare en arbetsvecka varje år då vi har ganska mycket grovt. Jag vill ha en bra maskin, helt enkelt. Kalkylen ser något roligare ut om man tänker så här:

50 m3 x 500 SEK per m3 och år = 25 000
25 000 x 8 år = kostnad för vedprocessor
På åtta år är vi +-0. Då är inte allt arbete inräknat, men heller inte restvärdet på maskinen samt ev. förtjänst av försäljning. Vi måste ju ha ved och ska den inte produceras själv är ju alternativet att köpa den. Då blir helt plötsligt 200 billigt, och billigare blir det ju mer vi sågar.

Jag tror att det här handlar mycket om min tid och lust samt farsans ålder. Jag tror det kommer bli mycket roligare med ett bättre upplägg. Vår Bala funkar faktiskt kanonbra om man ex. kör 20 cm björk eller rak furu. 40 cm ek, torr gran eller krokiga träd går bedrövligt och det blir väldigt tungrott.

Jag funderar också på det där - om vi kanske kan lägga 100 eller 150 000 och 50 ytterligare på ex. stockbord eller annan kringutrustning, men jag vill hursomhelst inte köpa något underdimensionerat igen.
Undrar om det kommer några "veddagar", mässor, auktioner eller dylikt i vår där det säljs till bra pris. Någon som kommer på något i den vägen får gärna tipsa. Andrésen brukar köra sina Amerikadagar, men vet inte hur det blir i år. Jag köpte ex. min traktor och griplastarvagn på deras auktion och min Bala där ny samtidigt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Byta vedprocessor. Hjälp mig att välja! :)

erikl  
#434590 När vi köpte Pilkemaster räknade jag på att spara in 2 veckors arbetstid per år. Då betalar den sig på 3-4 år plus att man inte har ont i ryggen. Kör igenom ca 100 kubik per år....

Avatar Fallback

Re: Byta vedprocessor. Hjälp mig att välja! :)

Tompa Tveskägg  
#434594 Precis. Det är lite så jag tänker också. Jag kanske sparade en arbetsvecka när vi gick över till den här processorn från vårt förra upplägg, troligtvis mer, och jag gissar att jag förmodligen sparar ytterligare en och en massa frustration vid nästa köp. Det är fasen värt halva kostnaden bara det, haha.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byta vedprocessor. Hjälp mig att välja! :)

Vedproducent  
#434596 Jag har kört runt 20000 m3 med min Kisa kubik och egentligen inte gjort någonting mer än bytt inmatningsmatta. Tråkigt att Kölefors lagt ner tillverkning men går något mot förmodan sönder så går det att få tag på grejor oavsett. Jag kommer ju inte att byta för det som kan gå sönder är bara att byta ut så småningom. Så som elmotor hydraulpumpar tex. Men grundkonstruktionen på maskinen går inte ens se slitage på efter den volymen. Det är i alla fall ett alternativ med en begagnad om du hittar någon. Du får en billig driftsäker maskin med hög kapacitet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).