Skogsvagn (Huggarvagnar)

12 tons skogsvagn med drift.

836 inlägg 264720 visningar 50 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

gamla drängen1964  
#434235 Funderar på vagn med drift,fått pris på 10 tons Farma o flera Palms vagnar bl.a. 12tons.Palms vagnar o kran är lite billigare.Funderar på bomsvängen,det är olika konstruktioner ,är mycket nöjd med bommen på nuvarande Farma.Någon som har synpunkter på dessa konstruktioner?

FTG
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

valtra a 72  
#434239
1485794094_img_20170129_134715.jpg
Har kört ett par lass med nya vagnen, bra känsla i hydrauliken. Sitter en sunfab kolvpump på dragbommen så jag behöver bara ca 1000 varv på traktorn vid krankörning. Vad som är störande är de främre stöttorna som sitter alldeles för nära grinden men det felet har ju alla skogsvagnar. Ska nog ändra om spakmontaget så småningom men har ej bestämt hur.

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

dea  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#434299 Snyggt ekipage :-BD

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Eremiten 74  
#434344 Grattis Valtra a 72 :-)
Snygg vagn och traktor.

   TS
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

valtra121A  
#434380
gamla drängen1964 skrev:Funderar på vagn med drift,fått pris på 10 tons Farma o flera Palms vagnar bl.a. 12tons.Palms vagnar o kran är lite billigare.Funderar på bomsvängen,det är olika konstruktioner ,är mycket nöjd med bommen på nuvarande Farma.Någon som har synpunkter på dessa konstruktioner?

Ja har en palms 12 D, ramstyrningen är rejäl o hållbar! Men ledpunkten sitter alldeles för långt fram! Hade moheda 120 innan o den var avsevärt bättre i det avseendet.... Det var dock en av de väldigt få fördelarna jämfört med palmsvagnen! . Bortsett från boggien så finns inga sprickor ännu i ram eller kranen på min palmsvagn. har en 840 kran o har kört 3500 Tim. Ofta med en nisulaklipp på 340 kg i kranen. mohedan började spricka sönder redan efter ett halvår....
Har navdrift o 4hjulsbroms också.... Funkar fint!

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#434386 Grattis valtra a 72, det var en kanon fin vagn.(och traktor). :-BD

Såg lite farligt ut med lyftarmerna på traktoren i den höjden, eller???
Ser ut att vara nästan i precis samma höjd som k,axel och pump. på vagnen. :???:

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

magnusbygg  
#434388 Grattis till en kanon fin vagn!!
Jag skulle försöka få bort min pump från kraftöverföringsaxeln, står det någon tillverkare eller nån som kanske vet var man kan tänkas få tag på den "växeln" du har på draget?

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

valtra a 72  
#434404
dea skrev:Snyggt ekipage :-BD

Tackar.

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

valtra a 72  
#434405
Eremiten 74 skrev:Grattis Valtra a 72 :-)
Snygg vagn och traktor.
Tackar.

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

valtra a 72  
#434406
stegmaster skrev:Grattis valtra a 72, det var en kanon fin vagn.(och traktor). :-BD

Såg lite farligt ut med lyftarmerna på traktoren i den höjden, eller???
Ser ut att vara nästan i precis samma höjd som k,axel och pump. på vagnen. :???:
Tack. Jag har tänkt på det där med lyftarmarna och jag tror att det nog är bättre att sänka dom under dragbommen.

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

valtra a 72  
#434407
magnusbygg skrev:Grattis till en kanon fin vagn!!
Jag skulle försöka få bort min pump från kraftöverföringsaxeln, står det någon tillverkare eller nån som kanske vet var man kan tänkas få tag på den "växeln" du har på draget?
Tackar. Ska kolla om det står någon tillverkare på växeln vid tillfälle. den var orginalmonterad på draget från början.

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

loppan  
#434409 Intressant detta att allt fler investerar i driven kärra i denna storleksklass.
Man kan spekulera i orsaken men för min del är det att blöta vintrar kräver att man kan köra vid rätt tillfälle och inte när skotaren kommer.

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Eremiten 74  
#434506 Lägga upp två bilder från förra veckan när jag körde hem ved [emoji4]
IMG_20170125_100111.jpg
IMG_20170124_110543.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#434522
loppan skrev:Sedan frikopplar man motorn från kransen och trumman löper fritt.

Joda, så ska det ju funka, men efter att jag gjordt en närmare koll på detta i dag, så vil jag påstå att Weimer har gjordt en konstruktionsmiss på dessa vinchar.
Det er wiren som inte bordet varit på innsidan (sidan var vinchen er monterat på bommen) av trumman som det er nu, för när det dras til, så trycks plåten (själva vinchrammen) som överlapper trumman isamman med trumman och det nyper, metall mot metall, så trumman går trögt.
Bändet bara tilbaka detta metallet med en hammare och skruvdragare, så nu går den lett igen, men det samma kommer ske igen om kort tid om inget görs, så ska forsöka borra två 20mm hål och setta dit en lång bult, så wiren tvingas bort från denna sidan av trumman.
Så min gissning er att det finns flere weimer vinchägare som drar på en onödig tung wire.
Problemet kanske er störst på 1700/2200 modellen med 8mm wire.
Ska ta en bild och rita lite i Paint, så det går tydligare fram va jag menar.

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#434534 Har forsökt rita lite va jag menar i denna bilden.
Vore interessant att höra från fler som har denna vinchen. :???:
Bulten (som er markert som grön i bilden) ska tvinga wiren bort från innsidan(höger sida) av vinchen, så inte sidoplaten trycks mot trumman och nyper.
Fy weimer, dette skulle ni fiksat själv, och inte bara skriva att man måste smörja wiren om den drar sig mot höger sidan, för det hjälper inget. :sad:
För er som har manualen, så finns det bilder där som viser bättre va som er problemet.


1485884659_vinch.jpg



Edit:
Slik som det var på min gamla Farma vinch, skulle det vore på denna weimer med.

1485886477_20140303_112206.jpg
Senast redigerad av stegmaster tis 31 jan 2017, 20:15, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).