Sågtimmer

Sverige ett prisdike för sågtimmer?

36 inlägg 33076 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sverige ett prisdike för sågtimmer?

Torbjörn Johnsen  
#434201 Nu kanske jag jämför äpplen och päron men jag kan inte låta bli att göra en jämförelse när det i princip samma dag kommer prisstatistik för sågtimmerpriser i Europa (har gått ner och anses vara låga) och sågtimmerpriser i Sverige.

Den första prisstatistiken från WRI har Fredrik skrivit om idag i tråden Låga timmerpriser i Europa 2016

Enligt tabellen där så ligger snittpriset för sågtimmer i Europa på ca 83 Euro per kubikmeter. Det här priset vill jag minnas avser pris vid industrin (alltså inkl. kostnaden för virkesbilens transport mellan avlägg och mottagande industri). Jag utgår också från att de här priserna avser fastkubikmeter. De kan ev gälla m3fpb (alltså fastkubik mätt på bark) men för enkelhetens skull säger vi att det är m3fub. De lär inte gälla m3to då det här måttet sällan eller aldrig används i Europa. Skulle det vara m3fpb så blir prisskillnaden större.

Dagens Eurokurs är enligt Di.se 9,44 vilket ger ett sågtimmerpris fritt industrin om ca 783 kr/m3fub.

Enligt prisstatistik som Skogsstyrelsen presenterade 26 januari (hela rapporten finns här) så betalades sågtimmer under fjolåret i genomsnitt 494 kr/m3fub i Sverige. De här priserna avser enbart inmätt leveransvirke och inte vad som betalas för leveransrotköp eller rotposter men de ger ju en ba jämförelse med se svensks timmerprislistorna utan ev premier eller tillägg som kan tänkas förekomma. En viktig skillnad dock är att de svenska priserna gäller virke vid avlägg i skogen. D v s utan kostnad för transporten till industrin.

Enkelt sammanfattat:

1485781690_skärmavbild_2017-01-30_kl._14.07.42.png


De här innebär antingen att transportkostnaden i Sverige kostar 289 kr/m3f (misstänker att skogsåkarna inte håller med) eller att svenska sågtimmerpriser ligger i Europabotten. Eller att jag fattat det här alldeles fullständigt galet. Hjälp gärna till att reda ut begreppen så vi kan filtrera bort så många felkällor som möjligt.



   TS
Avatar Fallback

Re: Sverige ett prisdike för sågtimmer?

Flax12  
#434267 Vore intressant att få kompletterande uppgifter om transport kostnaderna från övriga eu samt sverige. Säkert någon på forumet som luska fram.

Avatar Fallback

Re: Sverige ett prisdike för sågtimmer?

Bosse1  
#434340 Simpel sparre 100*100 ca 6900kr/m3 i känd bygghandel,ser ut som en märgfångare dessutom mmmm..

Användarvisningsbild

Re: Sverige ett prisdike för sågtimmer?

sundelius  
#434375
Bosse1 skrev:Simpel sparre 100*100 ca 6900kr/m3 i känd bygghandel,ser ut som en märgfångare dessutom mmmm..

Dock köper jag emballage virke för under 1500kr kubiken direkt från såg så där kan det inte bli någon vidare avans

Användarvisningsbild

Re: Sverige ett prisdike för sågtimmer?

skogshare  
#434458 En förklaring till den stora prisskillnaden är att en stor andel av timret på kontinenten levereras som helstam i mycket grova dimensioner, för vilka sågverken förmår att betala bra. Här vore det bra om det går att få fram information om hur priserna varierar för olika dimensioner. En annan förklaring kan säkert vara brist på lämplig råvara, som driver upp priserna.

Avatar Fallback

Re: Sverige ett prisdike för sågtimmer?

haggloader  
#434505 Om jag inte minns fel kostar det Norra Skogsägarna 150 kr/m3 fub att transportera rundvirke från skogsavlägg till industri.

Edit: Skrev fel det ska vara 100 kr/m3 fub i transportkostnad.
Senast redigerad av haggloader tis 31 jan 2017, 20:17, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Sverige ett prisdike för sågtimmer?

Bosse1  
#434511 Här är lite mått å sånt google översätt är bra :smile:

http://www.wald-prinz.de/holzpreise-und ... fichte/383

Avatar Fallback

Re: Sverige ett prisdike för sågtimmer?

Engelthon  
#434515 Skulle Sverige vara ett prisdike skulle vi snabbt börja se export av timmer till andra marknader som skriker efter timmer. Det har hänt att Sverige haft stundom lägre priser än grannländer men det har snart rättas till då exporten driver upp priserna.

Ett Svenskt köpsågverk hamnar kring 700-800sek/fub levererat till sågen för fallande normaltimmrer. Klentimmer ligger runt 600sek/fub fritt sågen.

Så något pris dike är det inte enligt mig.

Avatar Fallback

Re: Sverige ett prisdike för sågtimmer?

Hugin  
#434518
Torbjörn Johnsen skrev:Nu kanske ...
... .

De här innebär antingen att transportkostnaden i Sverige kostar 289 kr/m3f (misstänker att skogsåkarna inte håller med) eller att svenska sågtimmerpriser ligger i Europabotten. Eller att jag fattat det här alldeles fullständigt galet. Hjälp gärna till att reda ut begreppen så vi kan filtrera bort så många felkällor som möjligt.


Du bidrar på ett bra sätt till tankeväckande inlägg, Torbjörn. Tack för det!
- Man kan väl, med detta underlag, också ställa frågan varför svenska sågverk inte ligger i europatopp vad gäller lönsamhet?
Är det så, att skogsägarna (= råvaruleverantörerna) är det led som får stå för ineffektivitet i svenska sågverk?

Delvis samma frågeställming (visserligen off topic) gäller prisskillnaden mellan södra Sverige och den övriga delen av landet; Vad är orsaken till den stora värdeskillnaden som gäller beroende på om virket levereras 1 km N Östgötagränsen, alternativt 1 km S densamma?

Användarvisningsbild

Re: Sverige ett prisdike för sågtimmer?

Torbjörn Johnsen  
#434551 Intressant @Bosse1
Enligt tabellen som finns via din länk så betalas grantimmer med 80-90 Euro/m3f. Vid väg och inte industri! Ganska bra pris...
Sen skulle det vara intressant att veta vad transporterna kostar. Jag gissar att skogsåkarna är ungefär lika överbetalda som skogsentreprenörerna (OBS ironi :mrgreen: )

Prisexemplet ovan med 150 kr/m3fub ger väl ca 6000 kr för att frakta ett vedlass. Då måste det ju vara en bit att åka annars kan man ju inte klaga på timpengen. Någon sm vet mer om transportkostnaderna (typ kostnad per m3fub i kr/ km)?

   TS
Avatar Fallback

Re: Sverige ett prisdike för sågtimmer?

haggloader  
#434580 Jag korrigerade med inlägg det ska vara 100 kr/m3 fub.

Användarvisningsbild

Re: Sverige ett prisdike för sågtimmer?

skogshare  
#434675 För den som är intresserad av douglasgran kan det vara värt att notera i de tabeller som @Bosse1 bifogat, att priserna för douglas är 10 - 15 euro högre än för gran i alla dimensionsklasser.

Avatar Fallback

Re: Sverige ett prisdike för sågtimmer?

bjed0001  
#434689 Säg att det kostar/m3f 21,9+0,79*avstånd
Medeltransportavstånd i Sverige ska vara kring 100 km om jag mins rätt, blir då: 21,9+0,79*100=100,9 kr i transportkostnad

Avatar Fallback

Re: Sverige ett prisdike för sågtimmer?

Engelthon  
#434699 bjed0001 det är rätt ca: 100kr/fub i transportkostnad, sedan tillkommer avgifter för mellanförsäljningen ca: 100kr/fub så i runda tal 200-250kr/fub kan man lägga på timmerpriset till på prislistorna. Sedan är det än fler faktorer som spelar in.

Men att sågverken i Sverige inte har större marginaler har inte i grunden att göra med timmerpriserna utan det är en rad faktorer så som lön, skatter, transporter m.m.
Lönen är den enskilt största posten efter timmer inköpen hos ett sågverk.
Sedan beror det på hur man driver sågverket som oxå avgör, två verk som ligger grannar kan ha helt olika siffror på sista raden och då har man samma förutsättningar i övrigt.

Just nu ser det inte ut som att det läggs ner några verk av utslagnings orsak utan mer att de större bolags sågverken omstrukturerar flödena för att effektivisera internt medan de mindre privata tuffar på och har relativ god ekonomi och marknad.

Den svåraste och osäkraste parametern är valutan. En stark krona slår hårt mot sågverken efterssom de flesta exporterar större delen av sina volymer.

Användarvisningsbild

Re: Sverige ett prisdike för sågtimmer?

Fredrik Reuter  
#434709 Hej,
Jägmästare Gunnar Svenson vid SLU har precis släppt en avhandling som tittar på skogstransporterna i Sverige.
Ur den kan man läsa att skogstransporterna på väg kostar 6 miljarder årligen.
Medelkostnaden för lastbilstransporter är enl honom SEK 80/m3fub, för grantimmer SEK 78 - 82/m3fub och talltimmer SEK 77 - 80/m3fub.

Enligt samma avhandling är en typisk ersättning till ett skogstransportföretag med timmerbil 20 kr/ton + 50 öre för varje kilometer.

Det var intressant läsning, hela avhandlingen finns här: http://pub.epsilon.slu.se/13960/7/svenson_g_170111.pdf

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).