Grävmaskiner

Grävmaskin 7-9 ton

74 inlägg 110290 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Grävmaskin 7-9 ton

jannee  
#434477 Felaktig information från Marcus :?:
På Mascus SE finner du fler Caterpillar used CAT 307 C excavators midigrävmaskiner. Detaljer - Servicekontrakt: Ja, Senast besiktigad: 2016.06, Allmänt betyg (1-5): 5, EPA: Ja, Underrede: 99 %, Drifttimmar: 2500 h, Antal tidigare ägare: 1, CE: Ja, Originalfärg: yellow, Tillverkningsland: United States

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin 7-9 ton

Ängagärdet  
#434480 Min Cat 307B är tillverkad i Frankrike.

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin 7-9 ton

stegmaster  
#434503 Cat 307c: Made in Japan.

Bild

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin 7-9 ton

jannee  
#434519 Har du en Japan = hög kvalitet, kommer aldrig att ta slut. En fransman läger av när han får se ett kjoltyg :oops:
En jänkare = en verktygssats i tum :grin:
Cat oberoende modell och maskin, underhåller du bara den rätt har du/ni en evighetsmaskin.

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin 7-9 ton

stegmaster  
#434548 :lol: :lol:
Den var klockren Jannee. :grin:

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin 7-9 ton

källefall8  
#434557 Har för mig att det är cat som inte kan hålla sig till std hydraulkopplingar...

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin 7-9 ton

john85jj  
#434559 Dom har väl orfskopplingar, som numera inte är helt ovanligt i skogsmaskiner

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin 7-9 ton

källefall8  
#434563 Då ska man behöva ha en typ av kopplingar till på lager. Sånt gillar jag inte

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin 7-9 ton

Ängagärdet  
#434568 Min cat från -03 köptes -07. har bytt en slang!

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin 7-9 ton

Anse  
#437176 Har sett en hyfsad ECR88 Plus med tilthuvud som är till salu. Är tilthuvud något man bör ha / inte ha? Kommer främst arbeta i skogen med skotarvägsförbättringar och markberedning. Spontant känns det som en "svag länk" som man kan leva utan.

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin 7-9 ton

Oler  
#452715 Är det tiltfäste eller RT ska det vara med samma fäste båda sidor. Alla tillbehör mellan sticka och skopa tar stryk i skogen.

Har en Yanmar sv100 med direktinfäst RT. Har fäste liggande till den som ska dit nu i vår/sommar efter åtskilligt lagande på den där EC10an. Vill dock inte vara utan den vid andra grävjobb.
I övrigt har maskinen gått helt OK. Gått lite över 4000 tim, ca 1500 i vår ägo. Bytat stopsolenoid och solenoid för arbetsvarv, bytat ett par slangar och givetvis service.
Gillar framför allt frigången i bandvagnen på SV100. Har minst 10 cm mer på sv100an än på jobbets daewoo solar 75v.
Sen får den plats i schaktflaket på växlaren vilket nog varit tufft med en storlek större maskin.
En nackdel är storleken på hytten. Jag är inte storväxt så väl på plats är det inga problem, men dörren är ju inte väl tilltagen direkt. På den punkten är ju ecr88an bättre liksom yanmars efterföljare sv100-2.

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin 7-9 ton

källefall8  
#452719 Kan bara hålla med - RT ska man kunna plocka av om man vill kunna bryta upp en sten eller stubbe å inte bara håller på med planering å sånt. Dessutom blir inte grävgeometrin optimal när skopan hamnar 40cm längre från skopleden. Ska man använda maskin som kran å lyfta tungt, typ cementbrunnar, så är det oxå bra å bli av med den extra vikten iaf på dessa mindre grävare under 10t. Men vill inte vara utan RT

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin 7-9 ton

jonko  
#632702 Sitter i tankarna och tok "googlar" allt i närhet (blocket, klaravik ps kvd nettikone etc), men inte hittar jag någon 307a för priser som nämns tidigare här.
307 verkar som en nätt maskin, som lät bra prissatt... Erc 88 är trevliga, lite trötta i lyften tycker jag dom är, har kraft men känns sega., sen e de ju dyra... Ex100(hitachi) är omöjliga att hitta i något skick för en mänsklig peng...

Ge mig tips och inspiration... Cat 307 utan frontmonterat agregat sku passa tror jag... Det är fint att ha det svängbart, men i slutändan vid timmarna som passar mitt läder så är det ju endast glappt va.

300tkr får man ju en fi. 20t maskin... Men de är så bändiga i på gården å i rabatten

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin 7-9 ton

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#632723 Gillar min EC70 fast det är en udda fågel. Byggd i Frankrike och har aldrig sålts i Sverige trots att den heter Volvo. Enkelt byggd med det nödvändigaste. Kör den inte så många timmar på året men är guld värd att ha.

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin 7-9 ton

jonko  
#632736 Har kikat på någon liknande, men det är som att allt under 14ton är pris i guld.

Ec 70 sku funka skit fint för mig. Som du skrev, bra å ha 🙂

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).