Traktorer och processorer

Mjuka eller hårda däck i skogen??

78 inlägg 34429 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Mjuka eller hårda däck i skogen??

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#434331 Några bilder från i våras, blev mörkt då med :wink:

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Mjuka eller hårda däck i skogen??

stegmaster  
#434347 Det ska finnas bilder nånstans här på forumet när min Valmet sprang loss ner en 50m brant(utan förare), men det er vel 4-5 år sen, så minns inte direkt var dom finns. (rep, totalt gick lös på 40tkr+mva)
Så missöden delar jag gärna med mig, dock er det svårt att göra sånna fastkörninger här västerut, för det finns inte mange surhål att hitta här. (berget hittas som oftast före traktoren buklander).
Dessutan er terrängen där man kan köra inn i skogen avverkat för mange år sen, så til 99% har jag varit inne med grävmaskinen först och ordnat lite.
Dom "fastkörningen" jag gör er när det er så brant att jag inte kommer uppför med fullt lass, men då er/var det bara spänna före kompisen`s traktor som hjälpdragare.
Nu med drivvagn er ju detta ett minne blott. 8)

Användarvisningsbild

Re: Mjuka eller hårda däck i skogen??

Mowi850  
#434351
DSC_0025_1.JPG
Ja så här gick det förra hösten. Hade huggt lite på en gammal maa teg och tänkte det går nog bra. Slutade med att jag fick köra ut med fyrhjulingen till fast mark.

Avatar Fallback

Re: Mjuka eller hårda däck i skogen??

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#434356 Optimisten lastade lite väl bra på mjuk mark, men kom upp utan extra draghjälp till slut.
Jo @stegmaster den bilden kommer jag ihåg

Användarvisningsbild

Re: Mjuka eller hårda däck i skogen??

Seb macahan  
#434359 Gällande terrängkörning Sade en bekant till mig häromdagen.
Om man "TROR" det går så är utsikterna för ATT det ska gå ganska låga :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mjuka eller hårda däck i skogen??

Vardon  
#434362 Leta upp terribärgarn från Östervåla på Facebook, tror inte man behöver ha ansiktsboken för att se hans bilder.

Det finns nästan alltid någon som har det värre.

Användarvisningsbild

Re: Mjuka eller hårda däck i skogen??

stegmaster  
#434365
gnisten83 skrev:Jo stegmaster den bilden kommer jag ihåg


Bra Gnisten83, då var det inte bara en dröm. :lol: :lol:

Nä, missöden gör vi vel alla lite nu och då, men alla kanske inte fotar det.
Spesielt om det flera år sen, när mobilkamera inte var så vanligt.
Men numera skulle man vel kunna klara skaka fram en bild eller fler om man vil. :wink:

Avatar Fallback

Re: Mjuka eller hårda däck i skogen??

Førland  
#434369 Hva om man setter fast gravemaskinen når traktoren skal berges??da kjøper man en liten maskin og graver ut den store :lol:

Användarvisningsbild

Re: Mjuka eller hårda däck i skogen??

Seb macahan  
#434376
Vardon skrev:Leta upp terribärgarn från Östervåla på Facebook, tror inte man behöver ha ansiktsboken för att se hans bilder.

Det finns nästan alltid någon som har det värre.


Kunde ju inte låta bli. O vips så känns mina små vattenpölar och djupdykningar i dom som ingenting!!!
Det finns onekligen onödigt mycket lera i Sverige.......

   TS
Avatar Fallback

Re: Mjuka eller hårda däck i skogen??

valtra mega  
#434379 Här finns 1151 bilder från bärgningar av finska fastkörningar http://www.vinssi.fi/Tervetuloa.html

Användarvisningsbild

Re: Sv: Mjuka eller hårda däck i skogen??

Seb macahan  
#434575 Nu är kardanaxeln bytt och traktorn hel igen. Skönt. Kan fortfarande inte fatta att axeln bara kostade 2190:-.

   TS
Avatar Fallback

Re: Mjuka eller hårda däck i skogen??

valtra mega  
#434586
Nu är kardanaxeln bytt och traktorn hel igen. Skönt. Kan fortfarande inte fatta att axeln bara kostade 2190:-.

Kanske ett datafel lagt in fel pris i reservdelslistan och försäljaren tror blint på datorn som vanligt men till din fördel den här gången

Avatar Fallback

Re: Sv: Mjuka eller hårda däck i skogen??

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#434599
Seb macahan skrev:Nu är kardanaxeln bytt och traktorn hel igen. Skönt. Kan fortfarande inte fatta att axeln bara kostade 2190:-.

Som jeepdåre kan jag bara hålla med, klenare kardaner som vi använder kostar mer fast då är de måttbeställda efter behov.

Användarvisningsbild

Re: Mjuka eller hårda däck i skogen??

Seb macahan  
#434630
valtra mega skrev:
Nu är kardanaxeln bytt och traktorn hel igen. Skönt. Kan fortfarande inte fatta att axeln bara kostade 2190:-.

Kanske ett datafel lagt in fel pris i reservdelslistan och försäljaren tror blint på datorn som vanligt men till din fördel den här gången


Det trodde jag också men på www.partspring.com kostar samma axel 259,39$ så helt fel kan ju inte CNH i Sverige ha. Ja hur som helst är det en av få delar jag köpt som var mycket billigare än förväntat.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mjuka eller hårda däck i skogen??

rokon  
#434645 Det verkar vara besvärligt utan vinter och kyla, nog kan man sakna tjäle här också då snön lägger sig tjock innan kylan har kommit men man kan ju trycka till snön så det tjälar till i alla fall, men behöver man lämna traktorn så fastnar man själv då snön når en upp till grenen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).