Traktorer och processorer

Mjuka eller hårda däck i skogen??

78 inlägg 34439 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Mjuka eller hårda däck i skogen??

Seb macahan  
#434182 @hlb gällande din metod så är nog inte den alls dum. Jag har en höglyftande vev domkraft från försvaret som lyfter min traktor. Vi hade den med oss och hade samma teori som din men där det behövde lyftas var det svårt o få saker o inte sjunka. Vi provade iofs aldrig teorin fullt ut men 2st 3m massavedsbitar i 25cm klassen bara försvann med ett slurp....

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Mjuka eller hårda däck i skogen??

stegmaster  
#434188
Seb macahan skrev:Som vanligt blir man ju chockad av priset på reservdelar. Men denna gången åt rätt håll. 2190:- komplett drivaxel med knutkors och lagringar dessutom två "hubbar" i vardera ände som inte behöver bytas. :-D inte ofta man får de beskeden. En 25mm sprint till 3p kostade 895:- så jag hade nog gissat att axeln skulle kostat minst 8000 upp till 14-15.


Det er så man får säga grattis, för det var rejält biligt. :surp: :grin:
Inte ofta man får sådana chock. :smile:
Bra att du fick upp den för en så billig penge, när det först det skulle trassla til sig. :-BD

Avatar Fallback

Re: Mjuka eller hårda däck i skogen??

Førland  
#434191 ja dêt var billigt :-BD byttet en på en valtra n143 ifjord,pris 12000 :shock: alle boltene hadde blitt revet rett av framme,(6stk).den nye levertes med 12,så valtra viste tydligvis om problemet. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Mjuka eller hårda däck i skogen??

hlb  
#434228 Seb. Det finns lätta nerkörningar, svåra nerkörningar och Sebnerkörningar. Är väl någon sorts flytkrage som gäller.

Avatar Fallback

Re: Mjuka eller hårda däck i skogen??

Blivande snickare  
#434229 Sebnerkörningar[emoji38][emoji38] :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Mjuka eller hårda däck i skogen??

hlb  
#434240 Seb. Nu har vi roligt på din bekostnad, men du kommer att få många tillfällen att ge igen.

Användarvisningsbild

Re: Mjuka eller hårda däck i skogen??

Seb macahan  
#434297 :mrgreen:
Det är så lugnt så, att få detta öknamn av en man som borde ha betydligt bättre förutsättningar för fastkörningar än värre än mig (med tanke på de marker vi såg på processorträffen) ser jag mer som en ära @hlb. Och vill man inte bjuda på sina misstag så behöver man ju inte lägga ut dom på skogsforum. Det är jag o nån till som kört fast i skogen av forumets medlemmar under denna säsong. Ni är jädra duktiga ni andra :wink:
Ta´t med glimten i ögat. Sånt här tillhör och klarar man inte av det så har man inte i skogen o göra.
Jag bjuder gärna på mina missar till lärdom för andra.
För de som kanske kommer ihåg så skrev jag om en gallring i en tråd för några år sedan som skulle skotats med häst. Denna incident är i just den gallringen och ni förstår kanske nu varför tankarna med häst inte var så dumma. Platsen där jag satt fast var i beståndsgränsen intill en myr med ett gammalt igensatt och övervuxet dike, där i det diket låg mitt vänsterhjul.
Men ska man vara helt ärlig och uppriktig så vet jag var felet ligger (hos mig :roll: ). I denna kurva fanns dåligt med träd som skulle ner (enligt mig) alltså lite för lite ris. Dessutom sparades en gran i innerkurvan för att jag tyckte det skulle bli lite för stor lucka annars, denna gran gjorde att man var tvungen o gira skarpare. Jag borde ha lärt mig nu men jag gör fortfarande detta misstag allt för ofta att jag lägger skarpa kurvor för o gynna fina stammar och nyttja naturliga luckor. Efterföljden är ofta man får offra så mycket mer när man väl sitter där, eller skavda stammar.
Jag är lite orolig att denna skotning kommer att skapa fler bilder och inlägg då jag endast har skotat ut den lätta massaveden och timret och inte ens börjat köra ihop all björkmassa som är kraftigt dominerande i detta bestånd. Fastkörningen i helgen var utan lass!!!!
Men jag tror faktiskt att de andra vägarna håller. Kör man bara rakt fram så går det oftast bra. Vi får se. Nästa gång använder jag inte 4wd som "vinsch" i alla fall.
Senast redigerad av Seb macahan mån 30 jan 2017, 20:31, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mjuka eller hårda däck i skogen??

hlb  
#434301 Jag vet ju att du tål att skämta med. Jag gillar folk som bjuder på sig själv och det finns många av den sorten på forumet.

Användarvisningsbild

Re: Mjuka eller hårda däck i skogen??

halvproffs  
#434307 Stegmaster frågade om baltstaternas markbärighet och jag har varit i alla tre och tex Estlands högsta punkt är ca 110m och det är lägre än Danmark tex. Väldigt mjuka marker och ryssarna dikade och renhögg stora områden när dom ockuperade baltstaterna. Är nog gammal havsbotten till stor del.
Det var en rejäl fastkörning! Gjorde själv en i höstas. Vagnen sjönk och då grävde traktorn ner sig men man är ju ganska rutinerad :D med detta så jag stannade snabbt och lade en ganska grov massavedbit framför bakhjulen och kedjade fast dom i snökedjorna. Lastade sen av framåt. Diffade och traktorn gick upp med framhjulen i luften en liten bit. Just vid detta ställe var det en stor gran som blåst omkull så det fanns inget rotsystem som bar. Övriga missöden kommer senare i en tråd :grin:

För mig är kedjor runt om ett måste för alla stenar skulle nog orsaka många trasiga däck. Kör med 1,8kilo.

Avatar Fallback

Re: Mjuka eller hårda däck i skogen??

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#434318 Måste lägga till att sen när/om kranen hamnar fast på traktorn finns alltid möjligheten att hänga ut kranen i motsatt rikt med eller utan virke i gripen för att vikta i någon riktning :wink:
Hjälpte dock inte i våras....

Användarvisningsbild

Re: Mjuka eller hårda däck i skogen??

Seb macahan  
#434319 Tror du den tanken slog mig där och då?
Vi kanske skulle ta o skapa en tråd. Fastkörningar med traktor och hur man tog sig loss. Finns nog många knep både hur man bör och inte bör bära sig åt. Lägger man till lite bilder så blir det mer begripligt också (samt roligt för andra o gotta sig åt :oops: ). Att stanna upp lite i eländet o fundera på lösningar brukar ju vara nyttigt o då kan man ju passa på o ta lite kort.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mjuka eller hårda däck i skogen??

hlb  
#434321 God ide. Sätt en bra rubrik på tråden. Tyvärr har jag inte så mycket bilder på gamla rejäla fastkörningar. Man tog väl inte bilder på det man ville förtränga.

Användarvisningsbild

Re: Mjuka eller hårda däck i skogen??

Seb macahan  
#434322 Bättre va på hal is o ha det glatt än o gå i lera o sörja!

   TS
Avatar Fallback

Re: Mjuka eller hårda däck i skogen??

valtra mega  
#434323 Det mesta brukar gå att reda ut med 16 ton grävmaskin och om det inte finns bildbevis har det inte skett

Användarvisningsbild

Re: Mjuka eller hårda däck i skogen??

hlb  
#434329 Har varit nere med en 13 tons bandare så att det inte gick att svänga tornet, men tog mig upp själv. Med samma maskin höll jag på att glida av mattorna, svängde runt för att rädda, slog ner en mindre gran, som gick rakt över en 10 kV-ledning. (Tomtebloss blaha blaha.) Var tror ni jag har fått min erfarenhet ifrån?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).