Motorsåg och handhållet

Advance vs x-fit sele?

19 inlägg 7463 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Advance vs x-fit sele?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#434174 Sedan en skillnad till mellan X-fit och Advanced. Putan är bättre på X-fit med bl.a. snabblossning av kroken. Något som kan vara bra om du skulle råka reta upp lite jordgetingar...

På min Advanced-sele har jag bytt ut originalputan mot X-fit-selens puta, vilket krävde att nya band fick sys på putan i rätt vinklar av en sadelmakare.
/Niklas
Senast redigerad av Niking mån 30 jan 2017, 13:17, redigerad totalt 1 gång.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Advance vs x-fit sele?

bgl  
#434186 Den som inte blir sams med en viss sele kan ju alltid prova en Panthsele. Gammal konstruktion som sett likadan ut alltid, säljs fortfarande av Skogma.
Fungerar lite annorlunda, sitter inte så fast mot kroppen utan glider lite på axlarna vid kroppsvridning.
Verkar vara ganska få som använder den numera, jag är en av dom.

Användarvisningsbild

Re: Advance vs x-fit sele?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#434247
bgl skrev:Den som inte blir sams med en viss sele kan ju alltid prova en Panthsele. Gammal konstruktion som sett likadan ut alltid, säljs fortfarande av Skogma.
Fungerar lite annorlunda, sitter inte så fast mot kroppen utan glider lite på axlarna vid kroppsvridning.
Verkar vara ganska få som använder den numera, jag är en av dom.

Hm, inte mycket till höftbälte där inte... All tyngd hamnar ju på axlarna.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Advance vs x-fit sele?

Mats_Orberga  
#434254 Tack för tipset bgl. En sån där hade jag nån gång på 80-talet och har saknat den sedan dess. Enkel och funktionell, allt som behövs. Överlägset sval på sommaren och smidigt att sätta fast filen i "gallret", bara att trä i den.

Jag är ingen vän av överarbetade selar med en massa väskor och tillbehör. Har mycket hellre allt jag behöver vid dunken än att släpa omkring på det medan jag röjer. Enda undantaget är filen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).