Motorsåg och handhållet

Advance vs x-fit sele?

19 inlägg 7439 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Advance vs x-fit sele?

forest.  
#433893 Tänkte köpa ny stihl röjsåg nu men funderar på selen man får med, de har tydligen bytt ut x-fit selen mot en som heter advance vid såg köp, så är den nya bättre eller? vilken är att föredra?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Advance vs x-fit sele?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#433896 Den som passar dig bäst är nog att föredra...

Jag har bägge och efter omfattande modifieringar på båda två, väljer jag X-fit.

Till X-fit medföljer en liten ryggsäck + vätskebehållare. Detta finns dock som tillbehör till Advanced-selen.

Tänk dock på att munstycket till Stihls vätskepåse är odugligt och kan med fördel bytas ut till Camelbacks suveräna munstycke + vinkelböj.
/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 29 jan 2017, 20:40, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Advance vs x-fit sele?

hardman  
#433974 Dom är lika dåliga bägge två tyvärr. Köp en Huskvarna sele med lite extra såghållare krokar så blir du nöjd :grin:

Användarvisningsbild

Re: Advance vs x-fit sele?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#433987
hardman skrev:Dom är lika dåliga bägge två tyvärr. Köp en Huskvarna sele med lite extra såghållare krokar så blir du nöjd :grin:

Så var det ju det där eländet med Husqvarnas krokar i blötjärn...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Advance vs x-fit sele?

hardman  
#434004 Jepp. Dom håller några veckor. Så bäst att köpa med ett gäng å ha med sig i reserv.

Användarvisningsbild

Re: Advance vs x-fit sele?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#434008
hardman skrev:Jepp. Dom håller några veckor. Så bäst att köpa med ett gäng å ha med sig i reserv.

Eller köpa en sele med kvalitet i från början.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Advance vs x-fit sele?

hardman  
#434049 Va rekommenderar du då?!

Användarvisningsbild

Re: Advance vs x-fit sele?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#434060 Den Stihl-sele som passar trådskaparens kropp bäst.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Advance vs x-fit sele?

hardman  
#434070 Ok då har ja nog en konstig kropp ja då. Så tur de finns Huskvarna selar åt min kropp. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Advance vs x-fit sele?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#434130 Tja, jag har även Vector 4 (Jonsereds-versionen av balance XT), även den kraftigt moddad för att passa mig, men till röjsågen blir det X-fit.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Advance vs x-fit sele?

traktorz  
#434147 Vätskebehållare i selen är väl bara snusk? Kräver ju dessutom omsorgsfull rengöring. Hellre väljer jag annat för medhavd vätska.

Avatar Fallback

Re: Advance vs x-fit sele?

Zetor 25  
#434165
Niking skrev:
hardman skrev:Dom är lika dåliga bägge två tyvärr. Köp en Huskvarna sele med lite extra såghållare krokar så blir du nöjd :grin:

Så var det ju det där eländet med Husqvarnas krokar i blötjärn...
/Niklas

Lägg en svetssträng i krokböjen så håller dom.

Användarvisningsbild

Re: Advance vs x-fit sele?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#434169
traktorz skrev:Vätskebehållare i selen är väl bara snusk? Kräver ju dessutom omsorgsfull rengöring. Hellre väljer jag annat för medhavd vätska.

Ser du till att tömma blåsan ordentligt efter arbetspasset, brukar det inte vara något problem om du kör med kranvatten. Sedan är det ju inte förbjudet att diska vätskepåsen + sugslang emellanåt. Anpassade disk-set finns att köpa till både Platapus och Camelback. Dessutom finns reservpåsar att köpa, liksom reservmunstycken.

Låter du däremot vattnet stå i månader i sträck, så blir det ju rätt snuskigt. Men det är ju inget unikt för just vätskepåsar...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Advance vs x-fit sele?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#434170
Zetor 25 skrev:
Niking skrev:
hardman skrev:Dom är lika dåliga bägge två tyvärr. Köp en Huskvarna sele med lite extra såghållare krokar så blir du nöjd :grin:

Så var det ju det där eländet med Husqvarnas krokar i blötjärn...
/Niklas

Lägg en svetssträng i krokböjen så håller dom.

Å det funkar även om man skulle använda kroken till Husqvarna/Jonsereds röjsågar och trimrar? Eller måste man då byta krok varje gång man byter märke? Alltså om man t.ex. kör Stihl i skogen men trimmar med Husqvarna/Jonsered.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Advance vs x-fit sele?

Zetor 25  
#434172 Å det funkar även om man skulle använda kroken till Husqvarna/Jonsereds röjsågar och trimrar? Eller måste man då byta krok varje gång man byter märke? Alltså om man t.ex. kör Stihl i skogen men trimmar med Husqvarna/Jonsered.
/Niklas[/quote]
Tror jag inte är nåt problem. Husqvarna har väl stora "ringar" som upphängning? Du behöver ju bara lägga en svets längst ner i böjen.Det är ju där mina krokar slits..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).