Motorsåg och handhållet

Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

275 inlägg 49905 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

röjar kalle  
#434077
jannee skrev:Säkert en djävlabra såg till att jobba med men - varför inte prova en demosåg en dag. Man bär dock inte runt på 8,3 kg hur som helst, framförallt om man är nybörjare.
Fälla och arbeta med på en vedbacke är en sak, men gå och kvista med är en helt annan.
Å andra sidan är man stor och stark + i sin bästa ålder kanske något kg hit eller dit spelar mindre roll :grin:

Jannee man skall ha sågen på stammen när man kvistar så man avlastar ryggen. :grin:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

Husqvarna1  
#434080 Väger kedja och svärd 2,1 kilo sågen väger 6,2
Hur mycket väger en 560 xpg med 15" svärdå

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

anersimyra  
#434081 Den landar nog på runt 8 kilo fulltankad.. :???:

Användarvisningsbild

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

Husqvarna1  
#434083 Hur mycket skillnad är det i kraft och såghastighet mellan 562 och 550

   TS
Avatar Fallback

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

röjar kalle  
#434095
Husqvarna1 skrev:Hur mycket skillnad är det i kraft och såghastighet mellan 562 och 550

Det är nog marginellt min jonsered 2171 matchar min 2186 jag märker ingen skillnad.

Användarvisningsbild

BRe: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

Husqvarna1  
#434102 Är det samma sågar som 550 och 562 fast jonsred

   TS
Avatar Fallback

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

röjar kalle  
#434108 nej det är en 70 respektive 86 kubiks sågar. 550 heter i jonsereds kostym 2253 och 560 heter 2260.

Avatar Fallback

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

Hema  
#434112 Ska du tvångt ha en HVA, så är 550 den minsta modellen av proffssågarna som de flesta uppskattar. 543 är en dekaltrimad japansåg. Visst det finns en batterimodell, men den kanske inte lockar. hög startkostnad på batterier. För en gallring behövs inte mer än 50cc. Röjar kalle må va vara hur bra som helst, men jag tror inte han representerar medelsvensson i motorsågsvalet.
Begagnad HVA så finns det gen2 av 339XP, 353 och 346 gen2 med bränsleblåsa. Begagnade HVA med Autotune kan vara lite knepigt, men köper du ny nu, så ska felen vara fixade.

Bästa gallringssåget på marknaden (enligt en rad proffs) är Stihls nyaste version av MS201.

Vänta med såg till sågverket. Håll ögonen öppna på blocket, ibland dyker det upp bra objekt.
Lycka till.

Avatar Fallback

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

röjar kalle  
#434137 Hur bra som helst.Det tackar man för efter som man är en ödmjuk person känns det bättre att någon annan säger det.Jag ger mina synpunkter om vad jag tycker husqvarna1 skall göra för sågval utifrån min erfarenhet.Stihl 201 är en motor driven sekatör duger väl till att ansa ros buskar med. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

husqvarna_med_sthil  
#434141 Nu ska du få ett tips av en annan nybörjare som har hunnit testa att både såga virke med motorsåg samt gallrat och en del timmer. Till sågverket ska du välja den största starkaste du bara har råd med. Ska du gallra på 1 hektar skog ska du välja en liten lätt såg, inte större än hva 550 eller motsvarande märken i samma klass. Med tanke på vedkapningen kan det ändå vara bra att hålla sig runt 50cc än att välja tex en 201á som visserligen är smidig men svagare i motorn.

Är det i skogen du ska börja så börja med den sågen och när det blir aktuellt att skiva upp stockar köper du en såg till för det då. En 50cc har jag lyckats få till att skära vid stocksågning, det går tungt och är det lite grovlek får sågen jobba hårt under en längre tid innan man är igenom.

Avatar Fallback

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

Jim_the_one  
#434142
Husqvarna1 skrev:Hur mycket skillnad är det i kraft och såghastighet mellan 562 och 550


I skogen märker du ingen skillnad mer än att det är klumpigare att kvista med det stora svärdet. På sågbacken mäter du skillnad. Men det är logistiken runt som tar tiden när du gör ved.

Användarvisningsbild

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

Husqvarna1  
#434150 Så jag ska köpa en 550 xpg tycker ni
Och det är lika bra till veden som en 562 xpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

mrvimek  
#434151 Köp en 346 eller 550 xpg för ja tycker de räcker och kör me 18 tum då

Avatar Fallback

Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

lars11  
#434177 Har faktiskt gnagt fram några ekplank med gamla hva 254an. Funkade även om det säkert gått lite snabbare med en 74a och större drev. Men det är väl ändå hobbybruk du håller på med? Kör på en mellanstor proffssåg och ett långt och ett kort svärd med tunnt snitt. Då funkar det. Ha kort svärd vid hugg och långt på vedbacken o i sågverket. Tänk hobby o inte produktion

Användarvisningsbild

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

Husqvarna1  
#434180 Så du tror att 562 xpg funkar till det jag har tänkt om det är hobby bruk

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).