Motorsåg och handhållet

Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

275 inlägg 50088 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

anersimyra  
#433994
Husqvarna1 skrev:Vilken Husqvarna model rekommenderar du för sågverk om man ska ha två sågar

Ett alternativ till HVA är en Dolmar 7910 på 80 cc eller större. Annars minst HVA 390.. :geek:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

Husqvarna1  
#434000 Vilken 50kubikare ska man ha om man ska ha en sådan
tyngden är inte jätte stor betydelse för mig men vill gärna han något som bara går och inte krånglar och betalar gärna för kvalitet

   TS
Avatar Fallback

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

Jim_the_one  
#434003 Nu är jag lycklig lottad och har en halv flock med sågar så jag kan anpassa mig efter behovet.
jag rekommenderar 550xpg med triobrake med 13" och 15" svärd.
562xpg är en mycket trevlig såg men det är inte jätterolig att kvista med 18-20" 3/8, lätt att såga i backen och sjukt lätt att göra ett jack i stammen med mejseltand.
Till sågverket rekommenderar jag elsåg om det är logosol du tänkt köpa.
Inte bara för att jag råkar ha en extra liggande utan för att det är mycket trevligare att slippa avgaser och oljud.

Avatar Fallback

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

röjar kalle  
#434006
jannee skrev:Kalle - nu får du allt ge dig :grin:
Röja 1 ha skog + såga upp lite ved är snart avklarat med en 562, vad ska han ha sågen till sedan :?:
Det är nästan som att nyttja en treskärig plog för att vända upp trädgårdslandet. :mrgreen:

Trädgårdslandet plöjer jag med 6 skärig delburen växelplog. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#434007 Om det ska va en ny Husqvarna, så titta efter 545 och 550, eventuellt även 450. Jonsered har ju här i princip identiska modeller som Husqvarna, så när som ett rakt handtag. Heter då 2252, 2253 och 2250.

Annars ska även Stihl 261 och 251 vara bra, enligt de som testat dem.
/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 29 jan 2017, 20:28, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

röjar kalle  
#434010
anersimyra skrev:Till sågverket ska du som kalle säger välja minst 90 cc. Men sen går våra åsikter isär. Vi har väl båda arbetat i drygt 40 år med skog. Kalle kör gärna 60 kubikare med arton tum.. :smile: Men nu ska du lyssna på mig och välja en 50 kubikare med 15 tum i 0.325 delning. Punkt slut.. :ugeek: :mrgreen:

Dotterns sambo är också Värmlänning jag får ta ut det här på honom. :grin:

Avatar Fallback

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

Hema  
#434011
Jim_the_one skrev:Nu är jag lycklig lottad och har en halv flock med sågar så jag kan anpassa mig efter behovet.
jag rekommenderar 550xpg med triobrake med 13" och 15" svärd.
562xpg är en mycket trevlig såg men det är inte jätterolig att kvista med 18-20" 3/8, lätt att såga i backen och sjukt lätt att göra ett jack i stammen med mejseltand.
Till sågverket rekommenderar jag elsåg om det är logosol du tänkt köpa.
Inte bara för att jag råkar ha en extra liggande utan för att det är mycket trevligare att slippa avgaser och oljud.

Ja elsåg är nog helt rätt väl till sågverk om man har möjlighet till el vid sågplatsen.

Användarvisningsbild

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

Husqvarna1  
#434014 Så ni tycker jag ska köpa en 550xpg för kvistning och en 562xpg för fällning samt vedkapning samt en 3120 allt en elsåg till sågverket trägordslandet är det väl klart att man plöjer med minst en 6 skärig växelplog

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

loppan  
#434016 Om du bara är fritidshuggare och nybörjare ska är svaret som tidigare,du skall köpa en välhållen och genomgången
346 xpg för ca 3500 kr hos en Husqvarna handlare.
Den ät lämplig för röjning och gallring.
Till sågverket hittar du en äldre såg som är 70+ kubik.
Att köpa en nu såg som passar för båda går inte.

Avatar Fallback

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

Ldsaren  
#434017 Min far köpte Hva 337 motsvarande Stihl 200 .nu 201 ..2005
Men den är mycket trött o slö
De kanske är bättre nu

Användarvisningsbild

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

Husqvarna1  
#434020 Jag gillar ny grejer och vill ha top of the line så jag slipper krångla

   TS
Avatar Fallback

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

eqlazer  
#434021
Husqvarna1 skrev:Så ni tycker jag ska köpa en 550xpg för kvistning och en 562xpg för fällning samt vedkapning samt en 3120 allt en elsåg till sågverket trägordslandet är det väl klart att man plöjer med minst en 6 skärig växelplog

Börja med 550:n eller motsvarande storlek, den är så allround det kan bli. Om du sedan tycker du behöver en större för fällning (jag tror inte det) så skaffa det efter du testat och verkligen sett behovet.
Du klarar dig långt på vedbacken även med med 550, men som sagt så testa först och inse behovet eller helt enkelt nöj dig :)

Avatar Fallback

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

Ldsaren  
#434026 Köp Stihl
Hva har haft mycket problem på nya sågar och röjsågar .dataförgasare och skurna kolvar
Köp äldre Hva i så fall

Användarvisningsbild

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

anersimyra  
#434029
Husqvarna1 skrev:Så ni tycker jag ska köpa en 550xpg för kvistning och en 562xpg för fällning samt vedkapning samt en 3120 allt en elsåg till sågverket trägordslandet är det väl klart att man plöjer med minst en 6 skärig växelplog

Med 550 och 15" skärutrustning klarar man att fälla träd på runt 75-80 cm i stubben, du behöver alltså ingen annan såg för fällning.

Användarvisningsbild

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

Nor-forest  
#434032 Som flere andre her så anbefaler jeg en Husqvarna 550XP eller en Sthil 261. Dette er gode sager som passer ditt formål. En større/dyrere sag er ikke nødvendig. Lykke til med ditt valg!! [WHITE SMILING FACE]

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).