Motorsåg och handhållet

Behöver man verkligen motorsågs byxor

34 inlägg 18758 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Behöver man verkligen motorsågs byxor

jannee  
#433981 Bara för att du äger en motorsåg behöver du INTE ha sågskyddsbyxor eller sågskydd i stövlarna/pjäxorna. Tänker du däremot starta sågen är behovet oundvikligt :mrgreen:
Nackdelen med dessa dj**la sågskyddsbyxor är att de kan trassla in sig i kedjedrevet så att kedjan stannar, går inte att såga mer, samma med sågskyddet i stövlarna, kedjan blir så jäkla ovass. :grin:
Du har för övrigt helt rätt, för i tiden, på 60 talet fanns knappt några skyddskläder ej heller kastskydd å andra sidan var folk i gemen mer försiktiga, inte alls så stressade som folk är idag, dessutom hände det en hel del olyckor.
En motorsåg var inget litet inköp, man var rädd om den och de första hade man bara till att fälla med, senare började man aptera och flera år senare började man använda sågen till kvistning.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Behöver man verkligen motorsågs byxor

loppan  
#433990 Köp inte Husquarna byxor köp Oregon Waipoua.Duger bra även åt yrkeshuggare.
1000 spänn är en billig livförsäkringför en nybörjare.
http://www.jula.se/catalog/tradgard/ved ... xa-902713/

Användarvisningsbild

Re: Behöver man verkligen motorsågs byxor

anersimyra  
#433996
Husqvarna1 skrev:Jag gorde precis en tråd om vad jag ska ha som första motorsåg och undra om man verkligen behöver skydd byxor dom klara ju sig för och då hade dom ju större och tyngre sågar

Nej, de klarade sig inte " förr " när de väl satte sågen i benet.. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Behöver man verkligen motorsågs byxor

anersimyra  
#433997 Och som sagt..Oregon Waipua från Jula ska du köpa. 999 kronor för samma kvalite som dyrbyxorna.

Användarvisningsbild

Re: Behöver man verkligen motorsågs byxor

JensSkoog  
#433999
Husqvarna1 skrev:Ok då ska jag köpa ett par när jag köper motorsåg

Gör det! :-BD

Det finns faktiskt ÅF'ar som nekar sälja dig såg om
du inte har sågbyxor och stövlar. :wink:

Om du tvekar, så kolla med någon akutläkare. Jag känner en, och han
kunne aldrig tänka sig gå nära en såg utan skydd. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Behöver man verkligen motorsågs byxor

Ldsaren  
#434001 Man hade inte bilbälte eller krockkuddar elle nått förr heller
Kraven är annorlunda nu. Dessbättre

Avatar Fallback

Re: Behöver man verkligen motorsågs byxor

axwell  
#434100 Här hittar du Julas Oregonbyxor, elastiska och riktigt bekväma.
http://www.jula.se/search/?query=s%C3%A5gskyddsbyxor

Användarvisningsbild

Re: Behöver man verkligen motorsågs byxor

Mats_Orberga  
#434105 Någon typ av byxor måste du ju i alla fall ha på dig. Tänk att ett par vanliga arbetsbyxor kostar 500kr så känns kanske inte steget upp till 700kr så stort. Ett par hundra är inte mycket jämfört med skyddet de ger. Jag skulle använda dem även om de kostade 7000kr.

Avatar Fallback

Re: Behöver man verkligen motorsågs byxor

Robertberg  
#434106 Jag kan förstå tveksamheten du trodde att ett par byxor kostar 3500:- och inte har för avsikt att såga särskilt mycket.

Men för runt tusenlappen får man som sagt ett par skyddsbyxor med fullgott skydd, bara att handla.
Kedjan rör sig ca 20 meter på en sekund, och varje tand är så vass att man enkelt skär sig på den. Den hinner göra ganska mycket skada genom att bara lätt nudda kroppen.
Har man istället oturen att trilla över sågen samtidigt som man i ren reflex ger full gas så.. :???:

Avatar Fallback

Re: Behöver man verkligen motorsågs byxor

BM-röd  
#434119 Granngården sälger Oregon skyddsutrusning med ungefär samma pris som Jula. Och nu har dom tydlingen nån rabatt på nån byxa och känga. Klart att byxor och skotyg ska skyddas! Dagens byxor märks ju knappt att dom är skyddsbyxor! INGET ATT SNÅLA PÅ!

Användarvisningsbild

Re: Behöver man verkligen motorsågs byxor

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#434120
Robertberg skrev:Jag kan förstå tveksamheten du trodde att ett par byxor kostar 3500:- och inte har för avsikt att såga särskilt mycket.

Men för runt tusenlappen får man som sagt ett par skyddsbyxor med fullgott skydd, bara att handla.
Kedjan rör sig ca 20 meter på en sekund, och varje tand är så vass att man enkelt skär sig på den. Den hinner göra ganska mycket skada genom att bara lätt nudda kroppen.
Har man istället oturen att trilla över sågen samtidigt som man i ren reflex ger full gas så.. :???:


Motorsågen är en effektiv kött tjyv....... :geek:

Användarvisningsbild

Re: Behöver man verkligen motorsågs byxor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#434132
The Boxer skrev:
Robertberg skrev:Jag kan förstå tveksamheten du trodde att ett par byxor kostar 3500:- och inte har för avsikt att såga särskilt mycket.

Men för runt tusenlappen får man som sagt ett par skyddsbyxor med fullgott skydd, bara att handla.
Kedjan rör sig ca 20 meter på en sekund, och varje tand är så vass att man enkelt skär sig på den. Den hinner göra ganska mycket skada genom att bara lätt nudda kroppen.
Har man istället oturen att trilla över sågen samtidigt som man i ren reflex ger full gas så.. :???:


Motorsågen är en effektiv kött tjyv....... :geek:

Tvivlar du på det, är det bara att leta upp kultfilmen motorsågsmasakern :wink:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Behöver man verkligen motorsågs byxor

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#434133 Både skydd och byxor är bra att ha på i alla lägen om man ska få tid till att köra motorsåg. Skiter man i byxorna så är det bara att gå hem och tvätta.
/Småbarnspappan :-)

Avatar Fallback

Behöver man verkligen motorsågs byxor

lars11  
#434152 Alla som kört en del har repade brallor. Utan dem säkert fula ärr. Det kan handla om grenar som fastnar mot gasen, kvistar som rycker svärdet, trasiga sågdelar. Inte bara slarv. Köp byxor.
Kedjad fastnade en gång i en bit fårstängsel i gräset, en gaaanska oväntad svärdrörelse..,

Avatar Fallback

Re: Behöver man verkligen motorsågs byxor

ville65  
#434192 Den här gången var forummedlemmarna verkligen eniga.
När jag började använda motorsåg och gick en kurs sa läraren att det enda som krävdes då enligt lagen var hjälm och han tyckte det var synnerligen konstigt. Hjälmen skyddade bara en oväsentlig kroppsdel på en skogsägare -huggare. Byxor däremot fick man inte vara utan för dom skyddade vitala delar av kroppen tyckte han.
Så jag håller med forummedlemmarna. Skyddsbyxor PÅ.

Snart pensionär med grejerna i skick

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).