Traktorer och processorer

Mjuka eller hårda däck i skogen??

78 inlägg 34728 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sv: Mjuka eller hårda däck i skogen??

Seb macahan  
#433666 Mmmm tror inte kedjor är så uppskattat i snösvängen åt Vägverket. Skruvdubb hade nog inte hjälpt. Jag har några hundra dubb liggande men i detta fall hjälpte ca 2skottkärror 0/30 som grusning. @hlb processorn är avhängd nu är det skotning. Men utan grus är det nog bara kedjor på minst 4hjul som hjälper. 8wd och 0/30 funkade bättre än väntat...:-)

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Sv: Mjuka eller hårda däck i skogen??

Seb macahan  
#433739 Ibland har inte däcken så stor betydelse.......... Har nog aldrig kört fast så här ordentligt med traktor.. Det går inte riktigt bra för mig denna helgen.
O nej. Den är inte upp än....jag tröttnade. Får bli morgon dagens prestation.

   TS
Avatar Fallback

Re: Mjuka eller hårda däck i skogen??

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#433745 Nä där hade inte ens skogsdäck hjälpt :wink:
Gjorde en sån sänkning i fjol våras där t.o.m. vinschen på jeepen skulle strejka och behövde översyn innan jag fick upp traktorskrället

Användarvisningsbild

Re: Mjuka eller hårda däck i skogen??

sundelius  
#433751 Hu det ser inte roligt ut :sad:
Har sån mark på ett område där jag satte mig fast ifjol.
Du får offra ett par massaved bitar och fästa på det däck som sjunkit så kommer du upp
Vissa helger är det bäst att tillbringa i soffan :smile:
1485620381_20170128_171117.jpg

Lycka till

Användarvisningsbild

Re: Mjuka eller hårda däck i skogen??

stegmaster  
#433785 Huva, tråkit värre. :sad:
Tur att det kommer nya dager, så man kan ta nya tag, och hoppas på bättre dager.
Lycka til.

När det gjelder vinter och däck så er inte det ens en fråga här vest i Norge.
Frågan er vilka kedjor man ska ha, vare sig man kör i skogen eller röjar snö.
Snöröjare kör naturligt nog med lettkedjor, men man ser even dom som har traktoren i skogen röja snö med ordentliga piggkedjor, som jag själv t.eks. 8)
Piggkedjorna åker på medio november och stanner på til ca 1 april. oavsett väder, i mitt fall.
Dock har jag så langt i år inte haft behov för dom en enda dag. :sad:
Blir det snö, kommer jag inte ens 100m från huset här jag bor, utan kedjor.


En sak om däck.
Sverige och Baltstaterna har vel ungefär samma typ terräng, eller??
Hur tänker dom, för där ser man nästan bara super breda ballong däck på traktoren(bak), och ofta smala däck på vagnen(dock ofta store/höga.)??? :???:
I Sverige verkar det vara nästan tvärt om, med smala hjul på traktoren och så breda som möjligt på vagnen.

Kolla däcken( bak) på denna lille Valtra A serie. :surp:


Användarvisningsbild

Re: Mjuka eller hårda däck i skogen??

Vardon  
#433796 Isen såg inte rolig ut. Faktum är att för mig är det oftast vägen till skogen som avgör om kedjorna ska på, framförallt för att kunna stanna.

Fy tusan hur det ser ut, hoppas det går bra att komma upp, hade jag bott närmare hade jag gärna hjälpt till.

Användarvisningsbild

Re: Mjuka eller hårda däck i skogen??

Seb macahan  
#433853 Gott o veta Vardon. Jag så här kan det gå o lär hända igen. Nu får eländet stå. Imorgon ska jag ut o jaga för det har knappt hunnits med i år. Sista försöket

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mjuka eller hårda däck i skogen??

Vardon  
#433856
Seb macahan skrev:Gott o veta Vardon. Jag så här kan det gå o lär hända igen. Nu får eländet stå. Imorgon ska jag ut o jaga för det har knappt hunnits med i år. Sista försöket


Det där är ungefär som disk, det står säkert kvar och gör det inte det så är det inte värsta. Lycka till att komma upp...

Användarvisningsbild

Re: Sv: Mjuka eller hårda däck i skogen??

Seb macahan  
#433962 Nu är den uppe. Tog 4-5 timmar. Med talljor och stroppar i framfälgarna sen dra sig upp med 4wd. Ingen bra idé för den som tänkt prova. Learning by doing:'(
Kardankryss till 4wd fram stank......säkert jättebilligt.....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mjuka eller hårda däck i skogen??

hemhuggare  
#433982 kolla kardankryss med Gkn Driveline 08-6039709 de brukar lösa det mesta

Avatar Fallback

Re: Mjuka eller hårda däck i skogen??

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#433983 :shock: ser ut som öronen på kardanen med är skadade, tråkigt när de går sönder.
Jag fick in stroppar runt bakaxeltrumpeterna efter mycket grävande vid förra sänkningen som jag drog i

Användarvisningsbild

Re: Mjuka eller hårda däck i skogen??

hlb  
#434031 Kör man fast med 4WD sitter man mycket hårdare än på 2WD-tiden. Risken för skador om man drar är stor. Jag lägger ett par kraftiga plankor utanför hjulen. Sedan trycker jag från plankorna mot insidan på fälgen med en gammal hydraulkolv matad från traktorn. När hjulet är i luften pallar jag under med massaved. Lugn och säker metod.

Avatar Fallback

Re: Mjuka eller hårda däck i skogen??

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#434036 Och sen kommer man ännu längre ut i sörjan med driven vagn...

Användarvisningsbild

Re: Mjuka eller hårda däck i skogen??

Mowi850  
#434089 Mycket bra metod @hlb har själv fått lära mig den metoden av min farfar och det fungerar alldeles utmärkt.

Användarvisningsbild

Re: Mjuka eller hårda däck i skogen??

Seb macahan  
#434181 Som vanligt blir man ju chockad av priset på reservdelar. Men denna gången åt rätt håll. 2190:- komplett drivaxel med knutkors och lagringar dessutom två "hubbar" i vardera ände som inte behöver bytas. :-D inte ofta man får de beskeden. En 25mm sprint till 3p kostade 895:- så jag hade nog gissat att axeln skulle kostat minst 8000 upp till 14-15.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).