Motorsåg och handhållet

Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

275 inlägg 49923 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

Husqvarna1  
#433928 Var till närmaste återförsäljare och dom rekommenderade en Husqvarna 562xpg med ett 18 svärd med utbytbar nos
Jag ska sågen till att kappa lite ved och röja lite i 1 hektar skog mm och undra om ni tycker det är en passande såg eller vad ni rekommenderar istället


Ska eväntuelt bygga ett sågverk i framtiden och skulle villa ha en såg som jag kunde använda till det också



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

Göt  
#433933 tycker att man vill sälja dej en onödigt stor och dyr såg. Är säkert bra och tillräcklig när du ska ha den till sågverket men i övrigt onödigt stor och tung.

Användarvisningsbild

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#433936 Du bör väl snarare ha en ännu större såg till sågverket och en klart mindre såg i skogen. Som förstasåg i skogen bör den nog inte vara större än 50 cc. Kanske ännu mindre såg om vi talar klenare gallring och röjning.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

Ldsaren  
#433938 Varför inte en stor Stihl Ms362 till ved kap och en liten men väldigt bra o smidig Stihl Ms 201 till lättare
Stihl håller mycket hög kvalitet

Avatar Fallback

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

Ldsaren  
#433939 Har själv en Sthil 201
Väldigt nöjd

Avatar Fallback

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#433941 Nei kjøp kjøp, så kan noken her komma med tanker og erfaring med 562. Nei alvorlig, har hogd litt med 560 med 18 toms fint å fella og kappa med samt kvista grove greiner til meir "normal hogst" ville eg ha godt for ei 50 kubikk med 13 eller 15 toms sverd men det er greit å ha tilgang til ei litt større sag og som 560 eller 562. Men det blir muligens litt dyrt å kjøpa 2 sager til hogging da er det vel bedre med ei 50 kubikk i skogen og ei skikkelig stor til sagbruket.

Användarvisningsbild

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

Göt  
#433942 Kör själv stihl, vill därför säga att det inte var märket Husqvarna som jag tyckte var fel. Det är ett utmärkt sågmärke men som sagt sågen är nog lite väl stor och tung till att gallra och röja med.

Avatar Fallback

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

jannee  
#433946 Du lär klara dig bra med en Stihl 201 C-M. Men vill du ha en "något" tyngre såg varför inte CS 2253/550 XP.
För övrigt klarar man sig väldigt bra med ett 13 tums svärd eller t.o.m. kortare.
När sågen känns som ens förlängda arm är allt perfekt, helt onödigt att konka runt på 2 till 3 extrakilon.
Du kanske är effektivare med en något starkare och tyngre såg i början av dagen men framåt eftermiddagen känns vikten av.

Användarvisningsbild

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

Husqvarna1  
#433951 Tänkte att den sågen inte var optimal till sågverket eller röjning men funkar till båda så man sliper köpa 2 sågar och sthil gillar jag inte har krånglat med massor av sthils produkter det ska vara Husqvarna

   TS
Avatar Fallback

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

Hema  
#433979 Ska du ha HVA, så köp 550XPG Triobrake (eller motsvarande Jonsered 2253 tror jag att det är), sedan när du får igång sågverket, så skaffa en större såg.

Dock för gallring ligger Stihls 201 högt upp, men då är det nyköp. Kanske kan du finna en trevlig HVA 339XP 2:a generation begagnad som kan funka.

Håller bara med övriga att en 562:a inte är en såg som kommer göra dig nöjd. Den är för grov (om du inte har en kropp som Magnus samuelsson) för gallring och i förlängningen för klen för sågverket. För att fälla grövre funkar den bra, men för vedkapande funkar 560 minst lika bra.

Jag tror försäljaren har missförstått dina behov en smula.

Användarvisningsbild

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

Husqvarna1  
#433980 Är inte 560 och 562 sama såg fast 562 har det stora svärdfästet

   TS
Avatar Fallback

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

röjar kalle  
#433984 Köp 562 med 3/8 kedja och 18 tums svärd du kommer inta att ångra dig.Till sågverket skall du 90 kubiks såg minst.

Användarvisningsbild

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

Husqvarna1  
#433986 Vilken Husqvarna model rekommenderar du för sågverk om man ska ha två sågar

   TS
Avatar Fallback

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

jannee  
#433991 Kalle - nu får du allt ge dig :grin:
Röja 1 ha skog + såga upp lite ved är snart avklarat med en 562, vad ska han ha sågen till sedan :?:
Det är nästan som att nyttja en treskärig plog för att vända upp trädgårdslandet. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Köp min första motorsåg funderar på en Husqvarna 562xpg

anersimyra  
#433992 Till sågverket ska du som kalle säger välja minst 90 cc. Men sen går våra åsikter isär. Vi har väl båda arbetat i drygt 40 år med skog. Kalle kör gärna 60 kubikare med arton tum.. :smile: Men nu ska du lyssna på mig och välja en 50 kubikare med 15 tum i 0.325 delning. Punkt slut.. :ugeek: :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).