Motorsåg och handhållet

Behöver man verkligen motorsågs byxor

34 inlägg 18770 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Behöver man verkligen motorsågs byxor

Husqvarna1  
#433956 Jag gorde precis en tråd om vad jag ska ha som första motorsåg och undra om man verkligen behöver skydd byxor dom klara ju sig för och då hade dom ju större och tyngre sågar



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Behöver man verkligen motorsågs byxor

Robertberg  
#433957 Tja, att man sparat en tusenlapp känns nog som en klen tröst när man ligger i skogen med låret halvt avsågat.

Användarvisningsbild

Re: Behöver man verkligen motorsågs byxor

Husqvarna1  
#433958 Kostar inte ett par byxor 3500

   TS
Avatar Fallback

Re: Behöver man verkligen motorsågs byxor

Amatörhuggare 62  
#433961 Efter skolorna, när jag började hugga åt ett sågverk.
Så Kastade en grangren, sågen rakt i låret.

12 LAGER i Nordforbyxan. Sågade det igenom.
Då var man glad att det inte var en vanlig overall !!!

Avatar Fallback

Re: Behöver man verkligen motorsågs byxor

jörgent  
#433964
Husqvarna1 skrev:Kostar inte ett par byxor 3500

https://www.maskinklippet.se/skyddsutru ... xa-classic

Användarvisningsbild

Re: Behöver man verkligen motorsågs byxor

Rasken  
#433966 Skulle aldrig vara utan sågbyxor. Har inget i skogen att göra utan skyddsbyxor!

Köp en billigare liten såg med 13 tum svärd och byxor....

Det handlar om att vara effektiv, det är du med 13 tums svärd såg under 50 kubik och byxor....

Rasken

Användarvisningsbild

Re: Behöver man verkligen motorsågs byxor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#433967 Finns olika varianter. Dyrare skyddsbyxor är elastiska och mer bekväma, men skyddar knappast bättre än billigare skyddsbyxor.

Dessutom ska du enligt lag ha sågskyddskängor/stövlar, hjälm med hörselskydd och visir, handskar, heltäckande klädsel inklusive varselväst/jacka samt första förband när du jobbar med motorsåg.

Du bör också skaffa dig en lämplig utbildning för motorsåg typ ett motorsågskörkort.

Mer om krav på skyddsutrustning hittar du på arbetsmiljöverkets föreskrifter. AFS 2012:1 är väl den senaste för motorsågsanvändning, tror jag.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Behöver man verkligen motorsågs byxor

röjar kalle  
#433969 Du kan såga utan, har du inga skyddsbyxor så kan jag garantera dig att du kommer att såga dig.Det är lika säkert som amen i kyrkan.Du behöver inte komma åt benet mycket alls utan skyddsbyxor och du kommer att få sy åtskilliga stygn på sjukstugan.Jula har oregons skyddsbyxor för 600-700 kr kör själv med dom helt okej.

Avatar Fallback

Re: Behöver man verkligen motorsågs byxor

Hema  
#433970 Kolla på ex. Jula. Allt beror på vilket märke och modell man vill ha. Men 3500:- är nog också en klen tröst liggandes i skogen förblödandes.

Avatar Fallback

Re: Behöver man verkligen motorsågs byxor

Tosca  
#433972 I teorin behövs de ju inte, meningen är ju inte att såga i dem.
Men i teorin behövs inte bilbälte heller, de gånger man haft nytta av det vid krockar o dyl kan ju oftast räknas på ena handens fingrar.
Fast det är ju där sannolikhetsläran kommer in, skydd använder man för de tillfällen som är ganska till mycket sällsynta - och då finns de där för att minimera skadorna, eller klara livhanken.

Förr ska du nog inte jämföra med, jag tror att dödsstatistiken från den tiden inte är så glädjande.

Avatar Fallback

Re: Behöver man verkligen motorsågs byxor

ÅsaNisse  
#433973 Jag får nytta av min tes återigen: Siste idioten är inte född än!

Avatar Fallback

Re: Behöver man verkligen motorsågs byxor

mooos73  
#433975 Körde motorsåg skadefritt i 25 år innan jag blev räddad av huggarstövlar och sågskyddsbyxor efter ett kast på sågen i samband med kvistning. Har aldrig ångrat att jag har skyddsutrustning.

Avatar Fallback

Re: Behöver man verkligen motorsågs byxor

hardman  
#433976 SJÄLVKLART!!!!!!!!!!

Användarvisningsbild

Re: Behöver man verkligen motorsågs byxor

Husqvarna1  
#433977 Ok då ska jag köpa ett par när jag köper motorsåg

   TS
Avatar Fallback

Re: Behöver man verkligen motorsågs byxor

frankie  
#433978 Skit i byxorna. Kör Ankeborg-style! Köp fentanylklubbor för pengarna istället så kan du smaska på dem när blodet pissar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).