Motorsåg och handhållet

Måttband ??? Hur långt är 3,70?

16 inlägg 7045 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Måttband ??? Hur långt är 3,70?

ved huggaren  
#433901
IMG_1485691646.247554.jpg

Vad kan man lita på.
På bilden
Bacho måttband
Eia måttband
Spencer måttband
Och hultafors 8 meters måttband modell snickare



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Måttband ??? Hur långt är 3,70?

ÅsaNisse  
#433902 Det är därför det är så viktigt att använda samma måttband när man ska såga till en planka.
Ska man vara noga när man mäter med ett kalibrerat måttband (stål) så ska man ha en kraftindikator för att spänna lagom mycket, samt korrigera för temperaturen. Lärdom från praktik på Vägverkets projavdelning 1967.
Skogsmåttband brukar vara fel på första halvmetern med krokens infästning. Det första jag kollar och justerar.

Användarvisningsbild

Re: Måttband ??? Hur långt är 3,70?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#433907 Jag brukar alltid kontrollera mina måttband genom att först fästa kroken i ena ändan och markera ut exakt en meter, sen kontrollmäter jag genom att sätta enmetersmarkeringen på måttbandet vid stockens början och sen ser jag om bandet visar rätt, bandet jag har just nu visar två cm för möe...

Så prova med att mäta från enmetersmarkeringen på dina band, då bör dom visa mer lika...

Användarvisningsbild

Re: Måttband ??? Hur långt är 3,70?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#433908 Finns ju en anledning till varför man siktar på övermål vid aptering.

Avatar Fallback

Re: Måttband ??? Hur långt är 3,70?

bgl  
#433909 Vi ser inte bandens startände!
Speciellt saxkrok kan diffa ett par cm beroende på hur den hamnar.
Förr fanns det rickleåband med inbyggd stötmån. Ibland lagas band med 1 cm marginal utan att för den sakens skull kalla det för stötmån, bara ett slags extra garanti mot undermån.

Användarvisningsbild

Re: Måttband ??? Hur långt är 3,70?

Fredrik Reuter  
#433914 Här skulle jag lita på nr 2 uppifrån. Den ska vara klassad och jag tror det var en sådan jag hade när jag kontrollmätte måttbandet jag hade i skördaren.

Avatar Fallback

Re: Måttband ??? Hur långt är 3,70?

ved huggaren  
#433916 [attachment=0]IMG_1485697185.707130.jpg[/attachment
De har sådan här krok alla tre

   TS
Användarvisningsbild

Re: Måttband ??? Hur långt är 3,70?

Göt  
#433917 Sen beror det ju på om måttbandet är lagat någon gång och det har försvunnit någon cm

Avatar Fallback

Re: Måttband ??? Hur långt är 3,70?

ved huggaren  
#433920 Man tror att när man köper ett nytt så är det rätt men icke. De är inte lagade.[emoji15]

   TS
Avatar Fallback

Re: Måttband ??? Hur långt är 3,70?

axwell  
#433925 Det skulle vara intressant att få motsvarande bild på en punkt närmare noll cm, dvs vid 20 till 50 cm.

Avatar Fallback

Re: Måttband ??? Hur långt är 3,70?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#433948 Vid 20cm är alla huggarband lika svarta. :)

Avatar Fallback

Re: Måttband ??? Hur långt är 3,70?

550  
#434019
Niking skrev:Finns ju en anledning till varför man siktar på övermål vid aptering.


Största anledningen är att man ofta kapar någon cm snett på en grov stock. Inte ska man behöva lägga på extra övermål för att man har undermålig mätutrustning? Tycker det är självklart att nya måttband ska stämma bättre överens än det gör för trådskaparen.

Användarvisningsbild

Re: Måttband ??? Hur långt är 3,70?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#434030
550 skrev:
Niking skrev:Finns ju en anledning till varför man siktar på övermål vid aptering.


Största anledningen är att man ofta kapar någon cm snett på en grov stock. Inte ska man behöva lägga på extra övermål för att man har undermålig mätutrustning? Tycker det är självklart att nya måttband ska stämma bättre överens än det gör för trådskaparen.

Tja, många bäckar små. 1 dm i övermål skadar inte, då någon cm i undermål får stora ekonomiska konsekvenser för skogsägaren.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Måttband ??? Hur långt är 3,70?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#434041 Du har inte köpt nytt måttband och monterat på kroken själv? Den niten gick jag på när skördarns måttband gick av och kom till skogen med ett nytt och flyttade över kroken, då visade det fel.
Så rätt krok till rätt måttband.

Användarvisningsbild

Re: Måttband ??? Hur långt är 3,70?

Dagu  
#434078 Som lokalpatriot (bor i Hultafors)så säger jag att nr två uppifrån mäter bäst.
You know when you are a pro!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).