Traktorer och processorer

Valtra N154 Active, Palfinger, Nisula, Kronos, Jake skördare

99 inlägg 34097 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Valtra N154 Active, Palfinger, Nisula, Kronos, Jake skör

Aqualize  
#433758
Blivande snickare skrev:
Fredrik Reuter skrev:Sedan får vi ta hjälp av våra Finska vänner för ev översättning, den är helt på finska.


Sitter i Nådendal på restaurang nu men ska översätta senare![emoji2]

Synd att videouppladdaren inte tillåter egna bidrag för översättningar. (klicka på youtube i datorwebbläsare kan man klicka på ... Mer och sedan "Hjälp till att översätta").
Hade varit bra om Nisula åtminstone skrivit in den finska texten så kunde det försöka översätta automatiskt, dock är ju finska så enormt olikt så översättningarna blir ofta inte så bra (jag försöker ibland på konedata.net för att få läsa texten om maskinerna...).

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valtra N154 Active, Palfinger, Nisula, Kronos, Jake skör

d@nne  
#433761 Det är väll vanligaste frågan. Har inga problem att lägga ut kranen rakt i sidled och ta ett träd. Mekanisk drift och 650/65-38 stora hjul gör att jag kommer fram otroligt bra och ibland bättre än vad jag gjorde med skotaren. Sen är det bara stora stenblock blir det ju givetvis problem men än så har jag kommit fram dit jag vill. Blir själv imponerad av hur bra det tar sig fram och jag har ändå börjat med att köra skogsmaskin i tio år innan jag provade traktor i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Valtra N154 Active, Palfinger, Nisula, Kronos, Jake

lerbo  
#433793 Inte fan klarar man 3m breda stickvägar med ett dylikt ekipage, det gör jag knappt med en liten 605'a

Avatar Fallback

Re: Valtra N154 Active, Palfinger, Nisula, Kronos, Jake skör

d@nne  
#433838 En valtra n serie med 650 hjul är 255cm bred så vid fin teräng är det fullt möjligt men kanske inget att rekommendera.

Avatar Fallback

Re: Valtra N154 Active, Palfinger, Nisula, Kronos, Jake skör

frågande och vetande  
#433851 Oavsett vad kör du på vad jag tycker är ett lyckat koncept. Dock så blir det svårt för mig att räkna hem en såhär trevlig lösningen:(. MEN ska dock ge det ett försök;)

Avatar Fallback

Re: Valtra N154 Active, Palfinger, Nisula, Kronos, Jake skör

erik__j  
#433868 Är det fjädring på hytt eller framaxel?
Går det att låsa pendlingen på framaxeln?

Avatar Fallback

Re: Valtra N154 Active, Palfinger, Nisula, Kronos, Jake skör

d@nne  
#433879
erik__j skrev:Är det fjädring på hytt eller framaxel?
Går det att låsa pendlingen på framaxeln?

Ingen fjädring, hytt inte möjligt och framaxeln rekommenderars ej då låset och skydden blir bättre på vanlig axel. Framaxellås är ett måste och ingår i jakes ramlösning.

Användarvisningsbild

Re: Valtra N154 Active, Palfinger, Nisula, Kronos, Jake skör

loppan  
#433880 Ett reportage av skogsforum på ett sådant ekipage vore uppskattat Fredrik :wink:

Avatar Fallback

Re: Valtra N154 Active, Palfinger, Nisula, Kronos, Jake skör

erik__j  
#433882 Finns det något autoläge för pendellåset?
Vad tar du betalt/h eller kör du kubik pris ?

Avatar Fallback

Re: Valtra N154 Active, Palfinger, Nisula, Kronos, Jake skör

d@nne  
#433884 Den låser så fort traktorn inte driver och jag sitter bakåt. Tar betalt per timme då det varierar mycket på jobben.

Avatar Fallback

Re: Valtra N154 Active, Palfinger, Nisula, Kronos, Jake skör

erik__j  
#433912 Är det för trångt att ha nivilerande säte?

Avatar Fallback

Re: Valtra N154 Active, Palfinger, Nisula, Kronos, Jake skör

d@nne  
#433918 Nej det ska gå bra men för min del son kör lika mycket i jordbruket så vägde plandämpning högre.

Avatar Fallback

Re: Valtra N154 Active, Palfinger, Nisula, Kronos, Jake skör

charger  
#434005 Fint ekipage klarar traktorns hydraulpump oljeflödet till nisula aggregatet?

Avatar Fallback

Re: Valtra N154 Active, Palfinger, Nisula, Kronos, Jake skör

d@nne  
#434025 Nej det gör den inte om du ska få ut något av aggregatet. Ett 425 vill ha 120-150l och 210 i tryck. Kranen vill ha lite olja med ju;-)

Användarvisningsbild

Re: Valtra N154 Active, Palfinger, Nisula, Kronos, Jake skör

Fredrik Reuter  
#436314
loppan skrev:Ett reportage av skogsforum på ett sådant ekipage vore uppskattat Fredrik :wink:


Det vore kanonkul!

Nu har Nisula släppt en video när de hugger med ekipaget...


   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).